Heroiska tro på Gud
”O, Herre Gud, se, du har gjort himmel och jord med din stora kraft och din uträckta arm. För dig är ingenting omöjligt.”
Just när kaldéerna omringade Jerusalem medan krig, hungersnöd och farsoter hade ödelagt landet, fick Jeremia en befallning av Gud att köpa en åker och få överlåtelsehandlingen juridiskt förseglad och bevittnad.
Detta var ett märkligt köp för en rationell människa att göra. Förnuftet kunde inte rättfärdiga det, för det var ett köp med knappast någon sannolikhet för att den som köpte någonsin skulle få njuta av besittningen. Men det räckte för Jeremia att hans Gud hade bett honom, för han visste mycket väl att Gud “har fått rätt av alla sina barn.” Han resonerade så här: "Herre Gud, du kan göra denna jordplätt till nytta för mig, du kan befria detta land från dessa förtryckare, du kan låta mig sitta under min vinstock och mitt fikonträd i det arv som jag har köpt, ty du har skapat himlen och jorden, och det finns ingenting som är för svårt för dig." Detta gav de första helgonen en dignitet så att de på Guds befallning vågade göra sådant som det köttsliga förnuftet skulle fördöma. Vare sig det gäller Noa,som skulle bygga ett skepp på torra land, Abraham, som skulle offra sin ende son, Mose, som skulle förakta Egyptens skatter, eller Josua, som skulle belägra Jeriko i sju dagar utan att använda andra vapen än stötar från basuner gjorde av bagghorn, så handlade de alla på Guds befallning, i strid med det köttsliga förnuftets diktat, och Herren gav dem en rik belöning som resultat av deras lydiga tro.
Jag önskar att vi i vår tids religion hade en mer kraftfull ingjutning av denna heroiska tro på Gud. Om vi skulle våga oss tror mer på Guds oförklädda löfte, skulle vi träda in i en värld av underverk som vi ännu är främlingar för. Låt Jeremias plats för tillit bli vår - ingenting är för svårt för den Gud som skapade himlen och jorden.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2025-08-06 09:14 av Woodland