Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 16 ggr
Woodland
0

Den eviga kärlekskällan

”Så som Fadern har älskat mig, så har jag älskat er

Johannesevangeliet 15:9

Liksom Fadern älskar Sonen, på samma sätt älskar Jesus sitt folk. Vad är denna gudomliga metod? Han älskade honom utan början, och sålunda älskar Jesus sina barn. ”Med evig kärlek har jag älskat dig” Man kan spåra början till mänsklig tillgivenhet; man kan lätt finna början till sin kärlek till Kristus, men hans kärlek till oss är en ström vars källa är förborgad i evigheten. Gud Fadern älskar Jesus utan någon förändring. Kristna, ta detta till din tröst, att det inte finns någon förändring i Jesus Kristus kärlek till dem som vilar i honom.

I går var du på Tabors topp och sa: ”Han älskar mig”, i dag är du i förnedringens dal, men han älskar dig fortfarande på samma sätt. På berget Mizar och bland Hermonbergen hörde du hans röst, som talade så ljuvligt med kärlek som turturduvor; och nu på havet, eller till och med i havet, när alla hans vågor och böljor går över dig, är hans hjärta troget sitt urgamla val. Fadern älskar Sonen utan något slut, och så älskar Sonen sitt folk. Helgon, du behöver inte frukta att silvertråden* skall lossna, ty hans kärlek till dig kommer aldrig att upphöra. Var förvissad om att Kristus kommer att följa dig ända ner i graven och att han kommer att vara din vägvisare till de himmelska kullarna när du reser dig upp ur den igen.

Dessutom älskar Fadern Sonen utan något mått, och samma omätliga kärlek skänker Sonen till sina utvalda. Hela Kristi hjärta är tillägnat hans folk. Han ”älskade oss och gav sig själv för oss”. Hans kärlek är en kärlek som går långt bortom all kunskap. Vi har verkligen en oföränderlig Frälsare, en dyrbar Frälsare, en som älskar utan mått, utan förändring, utan början och utan slut, precis så som Fadern älskar honom! Det finns mycket mat här för dem som vet hur man smälter den. Må den Helige Ande leda oss in i dess märg och fett!

av C.H. Spurgeon

*ett uttryck för döden

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

och lära känna Kristi kärlek, som går långt bortom all kunskap. Så ska ni bli helt uppfyllda av all Guds fullhet.
  • Redigerat 2025-04-25 09:14 av Woodland