Att hela eller att förlåta synder?
”ni ska veta att Människosonen har makt på jorden att förlåta synder”
Skåda en av den store Läkarens mäktigaste konster: han har makt att förlåta synd! Medan han levde här nere, innan lösensumman hade betalats, innan blodet bokstavligen hade stänkts på nådastolen, hade han makt att förlåta synd. Har han inte makt att göra det nu när han har dött? Vilken kraft måste det inte finnas i den som till sista öret troget har betalat sitt folks skulder!
Han har gränslös makt nu när han har avslutat överträdelsen och gjort slut på synden. Om ni tvivlar på det, se honom uppstå från de döda! Se honom i uppstigande prakt upphöjd till Guds högra sida! Hör honom vädja inför den evige Fadern, peka på sina sår och framhäva förtjänsten av sin heliga passion! Vilken makt att förlåta finns här! ”Han har stigit upp i höjden och tagit emot gåvor åt människor.” ”Han är upphöjd i höjden för att ge omvändelse och syndernas förlåtelse.” De mest allvarliga synder tas bort av hans blod. I detta ögonblick, käre läsare, oavsett din syndfullhet, har Kristus makt att förlåta, makt att förlåta dig och miljoner sådana som du är. Endast ett ord behövs. Han har ingenting mer att göra för att vinna din förlåtelse; allt försoningsarbete är gjort. Han kan, som svar på dina tårar, förlåta dina synder idag och låta dig veta det.
Han kan i detta ögonblick andas in i din själ en frid med Gud som överträffar allt förstånd och som skall komma ur den fullkomliga förlåtelsen av dina många missgärningar.
Tror du på det? Jag litar på att du tror det. Må du nu få uppleva Jesu kraft att förlåta synd! Slösa ingen tid på att söka upp själarnas läkare, utan skynda dig till honom med ord som dessa: --
”Jesus! Mästare! hör mitt rop;
Rädda mig, läka mig med ett ord;
Jag ligger vid dina fötter,
Du har hört min viskande klagan.”
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2024-12-06 08:14 av Woodland