Jesus iFokus

Jesus

Etiketterden-kristna-läranjesus-och-jag
Läst 13 ggr
Woodland
2

Givna åt Kristus

”Alla som Fadern ger mig kommer till mig
Johannes 6:37

Denna deklaration innefattar läran om utkorelse: det finns några som Fadern gav åt Kristus. Den inbegriper läran om den verksamma kallelsen: de som är givna måste och skall komma; hur de än med kraft sätter sig emot det, skall de ändå föras ut ur mörkret till Guds underbara ljus. Den lär oss att tron är en oumbärlig nödvändighet, ty inte ens de som är givna åt Kristus blir frälsta om de inte kommer till Jesus. Även de måste komma, för det finns ingen annan väg till himlen än genom dörren, Kristus Jesus. Alla som Fadern ger till vår Frälsare måste komma till honom, och därför kan ingen komma till himlen om de inte kommer till Kristus.

Åh, vilken kraft och majestät som vilar i orden “kommer till mig”. Han säger inte att de har makt att komma eller att de kan komma om de vill, utan de ”kommer till mig”. Herren Jesus tvingar genom sina budbärare, sitt ord och sin Ande på ett ljuvt och nådigt sätt människor att komma för att de skall få äta av hans bröllopsmåltid, och detta gör han inte genom att kränka människans fria vilja utan genom sin nåds kraft. Jag kan utöva makt över en annan människas vilja, och ändå kan den andra människans vilja vara fullkomligt fri, eftersom tvånget utövas på ett sätt som överensstämmer med det mänskliga sinnets lagar. Yahweh Jesus vet hur han, genom oemotståndliga argument som riktar sig till förståndet, genom mäktiga skäl som vädjar till känslorna och genom sin helige Andes mystiska inflytande på själens alla krafter och passioner, skall kunna underkuva hela människan så att hon, fastän hon en gång var upprorisk, nu glatt underkastar sig hans styre, underkuvad av suverän kärlek.

Men hur skall man känna igen dem som Gud har utvalt? Genom detta resultat: att de villigt och med glädje tar emot Kristus och kommer till honom med enkel och oförfalskad tro och vilar på honom som hela deras frälsning och all deras önskan. Läsare, har du på detta sätt kommit till Jesus?
av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Alla som Fadern ger mig kommer till mig, och den som kommer till mig ska jag aldrig visa bort.
  • Redigerat 2024-09-17 15:03 av Woodland