Jesus iFokus

Jesus

Etiketterkyrkanjesusden-kristna-läranbibelnlivsfrågorinspirationgudjesus-och-jagden-helige-ande
Läst 9 ggr
Woodland
0

Evigheten bortom lagen

av Andres M. Davis ©

Vad är värdet av att vara befriad från lagen genom Kristi verk? År 1874 skrev Philip Bliss:
Befriad från lagen, o lyckliga tillstånd, Jesus har blött, och det finns förlåtelse.

Långt före detta skrev aposteln Paulus: "Men nu är vi lösta från lagen" genom att dö med Kristus (Rom. 7:6) och "Livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag." (8:2). Detta är en frihet endast i bemärkelsen att befrielse från lagens obevekliga och rättfärdiga krav på oss krävde vår död på grund av vår synd. Vi är inte absolut fria, som om vi kan mörda, begå äktenskapsbrott eller ha begär när vi vill. Tvärtom: Paulus hävdar att alla återlösta uppfyller lagens rättfärdiga krav både positionellt i Kristus och praktiskt genom att vandra i Andens kraft (vv. 2-3) Grunden för detta nya liv i Anden är ett hjärta som gläds åt Guds lags fullkomlighet (7:14). Av den anledningen är en av livets största sorger att vi, trots att vi gläds åt Guds lag, aldrig efterlever den på ett fullkomligt sätt.

I himlen kommer vi för evigt att befrias från detta elände och omedelbart likställas med Kristus när vi förhärligas. Även om vi kommer att glädjas över skönheten, styrkan och hälsan hos våra uppståndelsekroppar, kommer vi att glädjas ännu mer över fulländningen av vår inre natur. Slutligen kommer våra hjärtan, själar och sinnen att vara som Kristus, vilket gör att vi kan fullkomligt lyda det stora budet att älska Gud i varje ögonblick i all evighet. Det stora underverket med detta är att vi inte någonsin igen kommer att behöva befallas. Jag behöver inte befallas att tycka om körsbärspaj eller att njuta av höstlövens skönhet i skogen eller att njuta av de mest sublima delarna av Händels Messias. Varje befallning att göra dessa saker ligger långt efter glädjen i mitt eget väsen. På samma sätt vet jag att jag absolut aldrig har velat kapa något flygplan som jag någonsin har flugit med. Alla statliga lagar för detta ändamål är överflödiga, utom att jag är medveten om att "världen känner inte [mig] eftersom den inte kände [Kristus]" (1 Joh 3:1)

Föreställ dig därför att tillbringa evigheten med en natur som på ett härligt sätt har anpassats till Kristus. Vi kommer aldrig mer att behöva befallas att älska Gud med hela vårt hjärta, själ, förstånd och styrka eller uppmanas att älska våra frälsta bröder och systrar som vi älskar oss själva. Vi behöver inte heller bli tillsagda att inte dyrka avgudar eller bli förbjudna att mörda, stjäla, begära eller ha begär. Genom Guds suveräna, frälsande verk i våra hjärtan, själar och sinnen kommer vi för alltid att ha överträffat lagen. All dess perfekta moral kommer vi att leva ut i all evighet. “Befriade från lagen, o lyckliga tillstånd.” Det kommer att vara vår sång. För evigt.

*Andrew M. Davis är senior pastor i First Baptist Church of Durham N.C. och grundare av Two Journeys Ministry. Han är författare till flera böcker, bland annat *Revitalize.**

© Ligonier Ministries TableTalk tidskrift mars 2024 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tabletalk is the monthly magazine from Ligonier Ministries, the teaching fellowship of R.C. Sproul, dedicated to helping growing Christians live biblically informed lives.