Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 21 ggr
Woodland
1

Ängeln som är nära

”En ängel från den Gud som jag tillhör och tjänar stod nämligen hos mig i natt”
Apostlagärningar 27:23

Storm och ihållande mörker, kopplade med en överhängande fara av förlisning hade fört skeppets manskap till ett sorgligt tillstånd. En man bland dem bibehöll sitt lugn fullkomligt; genom hans ord blev de andra tröstade. Paulus var den ende mannen som hade tillräcklig orsak för att säga, “Så fatta mod, ni män!” Ombord fanns det veteraner, Romerska legionärer, och modiga gamla sjömän, dock hade deras fattige judiska fånge mer mod än de alla. Han hade en hemlig Vän som höll hans mod uppe. Herren Jesus utsände himmelska budbärare viskade tröstande ord i örat på sin trofasta tjänare; därför hade Paulus ett skinande anlete och talade som en lugn människa

Om vi fruktar Herren, bör vi se efter interventioner i tider när vårt fall är som värst. Änglar hålls inte borta från oss på grund av storm eller mörker. Serafer anser inte att det är förödmjukande att besöka den fattigaste av den himmelska familjen. Om änglarnas besök är få och långt emellan i vanliga tider, kommer de bli allt mer frekventa i våra nätter av storm och vågor. Vänner kanske drar sig undan oss när vi är under press, men vårt umgänge med änglavärldens invånare skall vara desto rikligare; och i styrkan av kärleksord, förda till oss från tronen nedför Jakobs stege så kommer vi att stå fasta och hålla ut.

Käre läsare, är denna timme en av nöd för dig? Fråga då efter speciell hjälp. Jesus är förbundets Ängel och om hans närvaro söks uppriktigt kommer den, käre läsare, inte att förnekas dig. Den uppmuntran hans närvaro för med sig i hjärtat minns de som, liksom Paulus, har haft Herrens ängel stå med dem i en natt av storm, när ankaret inte höll och bränningarna var nära.

Åh ängel från min Gud var nära, Mitt i mörkret mina rädslor bära; Havets vågor bildar sprej, Men Din närvaro tröstar mej.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Då hade han en dröm. Han såg en stege rest på jorden. Den nådde ända upp till himlen, och Guds änglar steg upp och ner på den. Och se, HERREN stod