Jesus iFokus

Jesus

Etiketter: jesusbibelnlivsfrågorden-kristna-läraninspirationgudjesus-och-jagden-helige-ande
Läst 21 ggr
Woodland
0

En våldsam jakt på kungariket

av Ted Tripp

Jesus sa många saker som får oss att undra: "Vad menade han med det?" En av dessa är Matteus 11:12: "Och från Johannes Döparens dagar ända till nu är himmelriket utsatt för våld, och våldsmän förtrycker det." Johannes Döparen är ett exempel på att ta riket med våld. Han var en radikal, andligt intensiv man. Guds rike dominerade honom och allt om honom.

Guds rike omkullkastar status quo. Jesus utmanade människor som trodde att de kunde uppleva Guds rike och dess kraft och sedan fortsätta livet som vanligt. För Johannes Döparen var riket inte bara tankeväckande, inte bara uppmuntrande och intressant – det utmanade allt. Det uppmanade människor att omvända sig. Tillfällig interaktion med kungariket var inte ett alternativ. Guds rike intar livet med våld, och bara våldsamma människor tar tag i det och upplever dess kraft.

Uppenbarligen kallar Jesus inte sina lärjungar till fysiskt våld. Jesus beskriver intensitet och passion – en längtan efter Gud som är kraftfull, till och med våldsam. Det är andlig intensitet, andlig grymhet och andlig målmedvetenhet som är markant förtärande. När vi sjunger i psalmen* "Guds Ande, sjunk ner på mitt hjärta", "En helig passion fyller hela min kropp.” *[engelsk psalm]

Detta är passionen vi läser hos aposteln Paulus i Filipperbrevet 3. Han är fängslad av den överlägsna storheten att känna Kristus Jesus. Han säger (och jag omformulerar): ”Det faktum att jag har förlorat allt för honom spelar ingen roll. Jag vill lära känna Kristus; Jag vill veta kraften i hans uppståndelse; Jag vill veta gemenskapen i hans lidanden; Jag vill bli lik honom i hans död. Jag glömmer alla tidigare framgångar och tidigare misslyckanden och pressar mig mot det mål för vilket han har kallat mig till himlen.” Han uttrycker en våldsam, målmedveten, tvångsmässig engagerad strävan efter Guds rike.

Att känna Gud kan inte vara en slentrianmässig strävan. Det kan inte vara något som vi ibland ägnar oss åt. Det måste jagas med häftighet och till och med våld. I sin jordiska tjänst förföljdes Jesus med kraft. Folk klättrade i träd och rev upp tak. Den blinde tiggaren i Lukas 18 ignorerade den återhållsamma skarans tillrättavisningar och uppmanade Kristus att visa barmhärtighet. Folkmassorna stod i öknen hela dagen och sög in varje ord från Jesus, oberörda om var de skulle få mat att äta. Dessa var människor med passion och iver. Den sanne kristne säger: ”Jag vet att det finns en Gud att tjäna, det finns seger att uppleva, det finns frid att känna, det finns ofattbara glädjer och härligheter att uppleva även i prövningar, det finns eviga nöjen i Guds närvaro. Jag kommer att ge mig själv i jakten på honom. Min enda önskan är att bo i Herrens hus alla mina dagar för att se hans skönhet.”

Hebreerbrevet 12:1 fångar den våldsamma jakten på Gud: ”Lägg bort allt som tynger och särskilt synden som snärjer oss så hårt . . . löp uthålligt." Jesus är förebilden för att med våld eftersträva Faderns vilja. Ha blicken fast på Jesus, som av glädje uthärdade korset.

Tedd Tripp är pastor emeritus vid Grace Fellowship Church i Hazleton, Pa., och president för Shepherding the Heart Ministries. Han är författare till “Shepherding a Child's Heart.”

© Tabletalk Magazine Ligonier Ministries April 2023. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Men allt det som förr var en vinst för mig räknar jag nu som förlust för Kristi skull. Ja, jag räknar allt som förlust, för jag har funnit det som är