Motsattningar på nära håll
Den stora andelen kristna finner sig motsatta i sin egen familj, eller av dem de arbetar eller gör handel med. Är det inte troligt att det är så? Var det inte så från början? Finns det inte fiendskap mellan ormens utsäde och kvinnans säd? Dödade inte Kain sin bror Abel eftersom han accepterades av Herren? I Abrahams familj fanns det inte Ismael, född efter köttet, som förföljde Isaac, som var född efter Anden? Var inte Josef hatad av sina bröder? Var inte David förföljd av Saul, Daniel av persiska furstar, och Jeremia av kungarna i Israel? Har det inte alltid varit så?
Var det inte så att Herren Jesus Kristus själv bemöttes av förtal, grymhet och död, och talade han inte om för oss att vi inte bör söka favör där han fann utstötning? Han sade tydligt, "Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd". Han förklarade att det omedelbara resultatet av att predika evangeliet skulle vara att sätta son mot far och far mot son, så att en mans fiender blir hans egna. Frågade han inte noggrant varje rekryt som ville ta värvning i hans armé, "Har du räknat kostnaden?". Har du inte beundrat hans perfekta ärlighet och beundransvärda försiktighet i hanteringen av män när han bjuder dem att komma ihåg att om de följer honom måste de förneka sig själva och ta sitt kors och nöja sig med att bli hatade av alla för hans skull? Han varnar oss att inte förvänta oss att lärjungen kommer att bli förmer än sin Mästare, ty om män har kallat husbonden Beelzebub så kommer de aldrig ge några ljuvliga titlar till dennes hushåll.
Eftersom vår Herre har varnat oss är det bra att stå redo inför rättegången som han förutspår, och att fråga oss själva om vi är beredda att bära förtryck för Kristi skull. Jag frågar er detta med eftertryck, ni som tänker erkänna er som troende, för detta kommer mest sannolikt komma hem till er, och när ni först börjar bygga ett hus är det bra om ni räknar ut om ni kommer att kunna bygga färdigt det.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2023-08-15 17:57 av Woodland