Jesu återkomst
Varför har han inte kommit ännu? Finns det ett svar? - Ja
“Jesus kommer snart” är ett rop som har utgått från kyrkan genom tiderna. Det som började proklameras under apostlarnas tid fortsätter ännu idag. Ordet “snart” är bättre översatt med ordet plötsligt. Bibeln talar om “de sista dagarna/yttersta tiderna” och allt sedan Jesus kommit som ett barn i Betlehem betecknas att det är “de sista dagarna eller yttersta tiden”. Vi lever I denna.
Heb 1:1-2 "Sedan Gud fordom många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, har han nu, på det yttersta av denna tid, talat till oss genom sin Son, som han har insatt till arvinge av allt, genom vilken han ock har skapat världen."
Hånfulla personer har alltid gjort narr av och förlöjligat de troende för att de väntar på sin Herre och arbetar medan de väntar:
“Framför allt ska ni veta att det i de sista dagarna kommer hånfulla människor som drivs av sina begär och som hånar er och säger: "Hur går det med löftet om hans återkomst? Sedan fäderna dog har ju allt fortsatt precis som det varit sedan skapelsens början." 2 Petrus 3:3-4
Bibeln ger svaret att allt kommer att fortsätta som vanligt tills Herrens synliga återkomst äger rum. Jesus sade “Så som det var under Noas dagar, så ska det vara när Människosonen kommer. Under dagarna före floden åt de och drack, de gifte sig och blev bortgifta ända till den dag då Noa gick in i arken, och de visste ingenting förrän floden kom och ryckte bort dem alla. Så ska det bli när Människosonen kommer." Matteusevangeliet 24:37-39
Hans återkomst innebär en konsekvens: för alla av mänsklighetens levande och döda och för de upproriska andliga varelserna.
Men vad är det som får Herren att dröja?
2000 år är inte en lång tid för Gud. Anledningen till varför det dröjer är att Kristus ska få hela lönen för sin död. Han kommer inte låta någon som Fadern har gett honom gå förlorad oavsett om denne är jude eller icke-jude. För det finns tre klasser enligt bibeln: judar, hedningar och de kristna. 1 Kor 10:32
Aposteln Petrus ger oss en anledning som bekräfta Guds plan. 2 Petrusbrevet 3 är skrivet till de älskade, dvs, de troende.
vers 8-10 - "Men en sak får ni inte glömma, mina älskade: för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag. Herren dröjer inte med att uppfylla sitt löfte, så som en del menar. Nej, han har tålamod med er, eftersom han inte vill att någon {dvs troende} ska gå förlorad utan att alla ska få tid att omvända sig."
Orsaken att han har inte kommit ännu är VI!
Att vi skulle få vara med och komma in i hans rike. Han samlar in alla som tillhör den utvalda skaran vars namn är skrivna i Lammets bok. Uppenbarelseboken 21:27 ] Han frälser, ger oss det vi behöver och han ber för oss och vi blir bevarade.
“Därför kan också han helt och fullt frälsa dem som kommer till Gud genom honom, eftersom han alltid lever för att be för dem.” Hebreerbrevet 7:25
"Se, jag kommer snart, och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar. Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden.” Uppenbarelseboken 22:12-13
Troende - Stå ut! Håll ut! Jesus kommer.
Ytterliga diskussioner om ämnet här på JiF-
Yttersta tiden, Jesus kommer snart.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2025-09-14 09:32 av Woodland