Inga bildstoder

från Tabletalk
Du ska inte göra dig någon bildstod eller avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. 5 Du ska inte tillbe dem eller tjäna dem, för jag, Herren din Gud, är en nitisk Gud. Jag låter straffet för fädernas missgärning drabba barnen till tredje och fjärde led när man hatar mig, 6 men visar nåd mot tusentals[a] när man älskar mig och håller mina bud.
När vi fortsätter vår genomgång av 2 Moseboken och de tio budorden, kommer vi till det andra budet, vilket bygger på det första budet gällande Guds tillbedjan. Det första budet talar emot avgudadyrkan genom att betona att vår hängivenhet till den ende sanne Guden måste vara större än vår hängivenhet till något annat (2 Mos. 20:3)
Det andra budet sätter gränser för hur den hängivenheten ska uttryckas. Som vi ser i 2 Mosebok 20:4–6 ska vi inte göra en snidad bild eller en avbildning av någonting i tillbedjans syfte. Vi ska inte göra några snidade bilder.
Vissa kristna har hävdat att det andra budet varnar oss för visuella bilder av alla slag i tillbedjans sammanhang i gruppsamlingar. Men 2 Mosebok 20:4–6 föreskriver inte visuell slätstrukenhet i våra kyrkobyggnader. Vi vet att detta är fallet från textstycken som 2 Moseboken 26:31 där Israeliterna beordras att göra keruber — änglavarelser— genom konstvävnad i tabernaklets förhänge. Om Herren kunde befalla folket att inkludera visuella bilder i tabernaklet, kan det andra budet inte vara ett förbud mot alla konstverk eller elegant design på de platser där vi samlas för att tillbe Gud.
Tillämpningen av det andra budet kan vara svårt, men det är klart att lagen uttryckligen förbjuder det som kallas för huggna bilder, eller bilder som skapats för tillbedjan. När bekännande Kristna behandlar bilder som föremål för tillbedjan och hängivenhet, har det andra budet brutits. Dessutom kan vi i det andra budet urskilja en allmän regel att följa när det gäller Guds tillbedjan—nämligen att vi behöver biblisk fullmakt eller rättfärdiggörelse för vad vi än gör i fråga om tillbedjan i gruppsamlingarna. Vi skall inte göra vad vi tror är behagligt för Herren utan bör vara noggranna med att ta våra ledtrådar för tillbedja från Skriften.
Låt oss slutligen ta upp varningen i 2 Mosebok 20:5 där Herren säger “Jag låter straffet för fädernas missgärningar drabba barnen till tredje och fjärde led när man hatar mig.” Vid första anblicken kan vissa människor dra slutsatsen att denna text betyder att vår Skapare kommer att straffa människor för deras förfäders synder. Men vi vågar inte bortse från förtydligandet av “när man hatar mig.” Det är inte så att Herren straffar människor för deras förfäders synder när barnen är oskyldiga till dessa synder; hellre, straffar han barnen som hatar honom och upprepar sina fäders synder.Hesekiel 18 bekräftar detta genom att notera att människor inte straffas för sina fäders synder om de vänder sig från dem.
CORAM DEO Att leva inför Guds ansikte
Tillämpningen av det andra budet kan vara svår, och hängivna kristna har haft skilda åsikter om hur vi bör lyda förbudet för avbilder. Det är alltid en bra princip att söka göra i tillbedjan vad som vi har biblisk fullmakt eller rättfärdigande för att göra. Om vi följer den kursen med bön, studier och ödmjukhet kommer vi att utöva visdom.
@Tabletalk Ligonier Ministries Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2022-10-06 10:12 av Woodland
Nästa artikel i serien om de tio gudsbud. Den inkluderar denna artikel.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.