Coram Deo

Vad betyder Coram Deo? ©
av R. C. Sproul (1939 - 2017)
Jag minns min Mamma stående framför mig, händerna på höfterna, ögonen brinnande som heta kol och i en bestämd röst fråga, “Vad är din stora idé, unge man?”
Jag visste instinktivt att min mamma frågade inte en abstrakt fråga om teori. Hennes fråga var inte en fråga över huvud taget — Det var en försåtlig anklagelse. Hennes ord var lätt översatta till att mena, “Varför gör du det du gör?” Hon utmanade mig att rättfärdiga mitt beteende med en giltig idé. Jag hade ingen.
Nyligen frågade en vän mig samma fråga på störtsta allvar. Han frågade, “Vad är den stora idén med det kristna livet?” Han var intresserad av det kristna livets övergripande, slutgiltiga mål. Som ett svar på hans fråga, tog jag ett teologens privilegium and gav honom ett latinskt ord. Jag sade, “Det stora idén med det kristna livet är Coram Deo. Coram Deo fångar huvudsaken av det kristna livet.”
Frasen bokstavligen anknyter till någonting som äger rum i närvaron av, eller inför Guds ansikte. Att leva Coram Deo är att leva hela ens liv i Guds närvaro, under Guds auktoritet och till Guds ära. Att leva i Guds närvaro är att förstå vad vi gör och var vi gör det, så agerar vi under Guds blick. Gud är allestädes närvarande. Det finns ingen plats så avlägsen att vi kan undgå hans genomträngande blick. Att vara medveten om Guds närvaro är att alltid vara medveten om hans suveränitet. Helgonens enhetliga upplevelse är att erkänna att om Gud är Gud, är han verkligen suverän. När Saulus konfronterades av den uppståndne Kristus bländade härlighet på vägen till Damaskus, var hans omedelbara fråga, “Vem är du, Herre?” Han var inte säker på vem som tilltalade honom, men han visste att oavsett vem det var, var denne verkligen suverän över honom.
Att leva under gudomlig suveränitet innebär mer än en motvillig underkastelse till suveränitet som motiveras av en fruktan för straff. Det innebär erkännande av att det finns inget högre mål än att ge äran åt Gud. Våra liv skall vara levande offer, gåvor framburna i en tillbedjans och tacksamhetens anda.
Att leva ett helt liv av Coram Deo är att leva ett liv av integritet. Det är ett liv av helhet vilket som finner sin enhet och sitt sammanhang i Guds majestät. Ett splittrat liv är ett liv av sönderfall. Det är märkt av inkonsekvens, disharmoni, förvirring, konflikt, motsägelse och kaos.
Den kristne som uppdelar sitt liv i två avdelningar religiösa och icke religiösa har misslyckades med att fatta den stora idén. Den stora idén är att hela livet är religiöst eller att ingen del av livet är religiöst. Att dela livet mellan religiöst och icke religiöst är i sig själv en hädelse. Det betyder att om en person uppfyller sitt kall som en stålarbetare, advokat, hemmafru Coram Deo den personen agerar lika mycket religiöst som en själavinnande evangelist som uppfyller sin kallelse. Det betyder att David var lika religiös när han lydde Guds kallelse att bli en herde som han var när han blev smord som kung. Det betyder att Jesus var lika religiös när han arbetade i sin far Josefs snickarverkstad som han var i Getsemane.
Integritet finns där men och kvinnor lever sina liv i ett konsekvent mönster. Det är ett mönster som fungerar på samma grundliga sätt i kyrkan som utanför kyrkan. Det är ett liv som är öppet inför Gud. Det är ett liv i vilket allt som görs görs för Herren. Det är ett liv som är levt efter principer, inte efter opportunistiska tillfällen; genom ödmjukhet inför Gud, inte trots. Det är ett liv levt under förmyndarskap av ett samvete som hålls som en lydig fånge till Guds ord.
*Coram Deo *. . . inför Guds ansikte. Det är den stora idén. Jämfört med denna ide är våra mål och ambitioner endast bagateller.
©“What does Coram Deo Mean?” Ligonier Ministries Tabletalk Oktober 1987. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.