Jesus iFokus

Jesus

Etiketterbibelninspirationden-kristna-lärangud
Läst 35 ggr
Woodland
0

Herrens eviga styre

“Herren ska regera alltid
 och för evigt.” ©
2 Moseboken 15:18

“Moses” sång finns i 2 Moseboken 15:1- 18 där Israels räddning firas efter att Röda havet delade sig; det kanske var den största uppvisningen av Guds makt under uttåget. Efter att ha glatt sig åt det Herren gjorde och förutsåg den framtida bosättning av Israel i Kanaan, avslutar Mose sin lovsång med att säga,
“Herren ska regera alltid och för evigt.” (v. 18)

För att förstå varför Moses avslutar sin sång på detta viset måste vi komma ihåg de första frågorna Farao ställde till Mose och Aron när de bad honom frigöra israeliterna. ”Vem är Herren? Skulle jag lyssna på honom och släppa Israel? Jag känner inte Herren, och jag tänker inte släppa Israel.” 5:2 Som vi har noterat, så visade plågorna och delningen av Röda havet på Guds önskan att svara på denna fråga och genom att göra det avslöja sig själv för Egyptierna som Herren. (see 14:4)

Undren som vår Skapare gjorde genom Moses gav Farao svar för de visade Herrens överlägsenhet över Egyptens gudar och Egyptens kung och även över naturen själv. Andra Mosebok 15:18 förklarar bara det som redan varit uppenbart - Jahve, Israels förbundsherre, är den ende sanne Guden som regerar över allt och vars vilja inte kan omintetgöras när han agerar för att genomföra den. Han är den mäktigaste regenten i hela skapelsen, inte kungen av Egypten eller en kejsare från någon annan världsmakt. Psaltaren 47:3; 115:3; Upp. 15:3

Gud uppvisade sitt kungadöme när han frälste Israel från Egypten med sin mäktiga hand och etablerade dem som sitt folk enligt hans lag. Vi kan till och med säga att genom dessa gärningar “blev han Kung” [se 5 Moseboken 33:5) inte i den bemärkelsen att han inte var suverän före uttåget utan genom att uttåget uppenbarade Israels Gud som den ende sanna Guden och kung över alla, och gav människor ingen ursäkt för att förkasta hans regering. Innan uttåget var Gud inte helt erkänd som Kung över Egypten eller ens över Israel, men Hans kraft har tvingat varje generation sedan dess att erkänna Honom som Herre, och lämnar utan ursäkt alla som inte underkastar sig hans hand.

Det är verkligen goda nyheter för de som älskar Herren att han är och har blivit kung. Det är därför, som vi ser i bibelversen, att hans kungadöme är evigt. Människornas rike kommer att uppstå och falla, men genom Kristus har vi vårt medborgarskap i ett evigt välsignelsens rike. Filipperbrevet 3:20. Matthew Henry skrev, “Det är den outsägliga trösten för alla Guds trofasta undersåtar, inte endast att han regerar universellt och med en obestridlig suveränitet men att han vill evigt regera och det skall inte bli något slut på hans herradöme.”

CORAM DEO - Att leva inför Guds ansikte

Att veta att Guds rike är evigt ger oss mycket tröst och andlig nytta. När det blir tufft frestas vi att kompromissa med sanningen eller att synda på andra sätt. Men när vi kommer ihåg att vi är en del av ett evigt rike, kan vi motstå dessa frestelser eftersom vi vet att oavsett vad den här världens riken kan göra med oss, kommer de så småningom att falla. Men vi kommer att leva för evigt som uppståndna helgon i Guds rike.

© Tabletalk magazine   05/2020 Används med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna Ligonier Ministries.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Och jag ska göra faraos hjärta hårt så att han förföljer dem. Jag ska förhärliga mig på farao och hela hans här, så att egyptierna förstår att jag är
  • Redigerat 2022-06-05 08:36 av Woodland
Woodland
0

Med inlägget Krig och rykten om krig berörde jag Guds rike och har därefter postat olika betraktelser om riket där bibellärare besvarar många frågor och förklarar begrepp. Här är listan på alla inlägg i serien (ovanstående inlägg inräknat ). De har ingen bestämd ordning.

Att tvinga oss in i riket
Inte av denna värld
Mitt ibland er
Rättfärdighet, frid och glädje i den helige Ande.
Inte i ord utan i kraft

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jesus Gud Den Helige Ande treenighet Bibel kristendom dop begravning bröllop tro kyrka samfund kristen liv död himmel helvete trosbekännelse Kyrkofäder. Augustinus Iraneus katolsk Nicene Omvändelse Hinn näradöden NDU tvivel Otro Äktenskap Äktenskapsbrott omgifte otukt Maria änglar helgon Logos Mose Moseboken Moseböckerna slaveri dödsynder 666 orättvis dikt abort lidande helande Människofruktan Bibelläsning Bibelord förbundet prövningar lovsång tungotal gudsfruktan yoga reformationen tecken Melito skolavslutning vittnesbörd evolution bibelcitat sjukdom reinkarnation förlåtelse uppenbarelse synd psalm skapelsen skapelseberättelsen
  • Redigerat 2022-06-05 08:51 av Woodland