Predikanternas prins
"Predikanternas prins" var och är etiketten som ofta används för att beskriva den högt begåvade C. H. Spurgeon (1834 -1892). Hans livsverk är ständigt närvarande och ger prov på den visdom och vältalighet han ägde. Här följer två korta stycken från hans predikningar.
"Jag styrker dig.."
Gud har en stark reserv för att utföra detta uppdrag, för han kan göra allting. Troende, tills dess att du kan tömma allsmäktighetens hav, tills dess att du kan krossa de allsmäktiga styrkornas höga berg, behöver du aldrig frukta. Tänk inte att människans styrka någonsin kommer att kunna övervinna Guds kraft. Medan jordens grund består har du tillräcklig med anledning att hålla fast vid din tro.
Densamme Gud* som leder jorden i sitt omlopp, som matar solens brinnande ugn och trimmer himlens lampor, har lovat att förse dig med daglig styrka. Medan han kan upprätthålla universum, dröm inte att han kommer att visa sig oförmögen att uppfylla sina egna löften. Kom ihåg vad han gjorde i gamla dagar, i de tidigare generationerna. Ty han sade och det blev till, han befallde och det stod där. Skall den som skapade världen bli trött? Han hänger upp jorden på intet. Skall den som gör detta inte förmå att stödja sina barn? Skall han på grund av brist på makt vara otrogen sitt ord ? Vem är det som håller tillbaka stormen? Rider han inte på vindens vingar och gör molnen till sina vagnar och håller havet i sin hand?
Hur kan han misslyckas med dig? När han har satt ett så trofast löfte som detta på rekord, vill du för ett ögonblick tillfredsställa tanken på att han har lovat mer än han förmår och gått bortom hans makt att uppfylla? Ah, nej! Du kan inte tvivla längre.
O du som är min Gud och min styrka, jag kan tro på att detta löfte kommer att uppfyllas, för din nåds gränslösa reservoar kan aldrig bli uttömda, och dina överfyllda förrådshus kan aldrig tömmas av dina vänner eller rivas av dina fiender.
"Låt nu alla de svaga vara starka, Och gör Jehovas styrka deras lovsång."
* Spurgeon använder bibelns poetiska bildspråk när han beskriver Gud med kroppsegenskaper.
"jag har mycket folk här i staden"
Detta borde vara en stor uppmuntran för att försöka göra gott eftersom Gud har, bland de uslaste av de usla, de mest förtappade, de mest fördärvade och försupna, ett utvalt folk som måste räddas. När du tar ordet till dem gör du det för att Gud har ordinerat dig att vara livets budbärare till deras själar och de måste ta emot det, för så är det med förutbestämmelsens dekret. De är förlossade med Kristi blod lika mycket som de heliga inför den eviga tronen. De är Kristi egendom, och kanske är de älskare av krogen och hatare av helighet men om Jesus Kristus köpte dem kommer han att få dem. Gud kommer inte att glömma det pris som hans Son har betalat. Han kommer inte att tillåta att hans ställföreträdande i något fall skulle vara en ineffektiv, död gärning. Tiotusentals inlösta är inte återfödda än, men pånyttfödda måste de bli. Och detta är vår tröst när vi går ut till dem med Guds befriande Ord.
Nej, ännu mer, Kristus beder för dessa ogudaktiga inför tronen. "Men inte bara för dem ber jag," säger den store förbedjaren, "utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig." Stackars okunniga själar, de känner ingenting till om bön för sig själva, men Jesus ber för dem. Deras namn finns på hans bröstsköld, och med tiden måste de böja sina envisa knän och andas ut en ångerfull suck inför nådens tron. "Fikonens tid är inte ännu." Det förutbestämda ögonblicket har inte kommit men när det kommer skall de lyda, ty Gud kommer ha sin egendom. De måste, för de kan inte stå emot Anden när han kommer fram med maktfullhet – de måste bli den levande Guds villiga tjänare. "Villigt kommer mitt folk på min maktens dag." "Han ska rättfärdiga många." "Han skall se om sin själs trängsel." "Jag skall dela honom med den stora, och de starka skall han få som byte."
4 2 Mosebok 28:15-30, Efesierbrevet 6:14
5 Hosea 9:10 och #3
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.