Livets kväll
”låt inte din hand vila om kvällen”
På kvällen finns det många möjligheter: männen återvänder från sitt arbete, och den ivrige själavinnaren hittar tid att sprida budskapet om Jesu kärlek. Har jag inget kvällsarbete för Jesus? Om jag inte har det, låt mig inte längre hålla tillbaka min hand från en tjänst som kräver mycket arbete. Syndare går förlorade på grund av bristande kunskap; den som dröjer kvar kan finna sina kläder röda från själars blod. Jesus gav båda sina händer till spikarna, hur kan jag hålla tillbaka en av mina från hans välsignade verk? Natt och dag arbetade han och bad för mig, hur kan jag ägna en enda timme åt att skämma bort mitt kött med lyxig bekvämlighet? Upp, lata hjärta; sträck ut din hand för att arbeta, eller lyft den för att be; himlen och helvetet är allvarliga, låt mig också vara det, och i kväll så det goda fröet för Herren min Gud.
Livets kväll har också sina lockelser. Livet är så kort att en morgon av manlig kraft och en kväll av förfall utgör hela livet. För vissa verkar det långt, men fyra kronor är en stor summa pengar för en fattig man. Livet är så kort att ingen har råd att förlora en enda dag. Det har sagts att om en stor kung skulle visa oss en stor hög guld och låta oss ta så mycket vi kunde bära på en dag, då skulle vi göra en lång dag av den; vi skulle börja tidigt på morgonen och på kvällen skulle vi inte hålla tillbaka; men att vinna själar är ett mycket ädlare arbete, så varför drar vi oss så snabbt tillbaka från det? Vissa skonas till en lång kväll av en frisk ålderdom; om så är fallet för mig, låt mig använda de talanger jag fortfarande har kvar och till sista stund tjäna min välsignade och trogna Herre. Genom hans nåd kommer jag att dö i tjänst och lägga ner mitt uppdrag först när jag lägger ner min kropp. Åldern kan undervisa de unga, uppmuntra de svaga och stärka de modfällda; om kvällen har mindre kraftfull hetta, bör den ha mer lugn visdom, därför kommer jag inte att hålla tillbaka min hand på kvällen.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.