Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 14 ggr
Woodland
0

Helande och befrielse

”Många följde honom, och han botade dem alla

Matteusevangeliet 12:15

Vilken ansamling av avskyvärda sjukdomar måste ha trängt sig inför Jesu blick! Ändå läser vi inte att han var äcklad, utan att han tålmodigt tog hand om varje fall. En enastående mångfald av onda ting måste ha mött honom! Äckliga och ruttnande sår! Ändå var han redo för varje ny form av det onda monstret och segrade över det vid varje tillfälle. Låt pilen komma från alla håll, han släckte dess eldiga kraft.

Febervärmen eller vattusotens kyla, förlamningens slöhet eller galenskapens raseri, spetälskans sår eller ögoninflammationens mörker – alla kände kraften i hans ord och flydde vid hans befallning. I varje hörn av fältet segrade han över ondskan och tog emot hyllningar från befriade fångar. Han kom, han såg, han segrade överallt. Så är det även i dag. Oavsett hur min egen situation ser ut kan den älskade Läkaren hela mig; och oavsett hur situationen ser ut för andra som jag just nu minns i min bön, kan jag ha hopp i Jesus att han kommer att kunna hela dem från deras synder. Mitt barn, min vän, min kära, jag kan ha hopp för var och en, för alla, när jag minns min Herres helande kraft; och för min egen del, hur svår min kamp med synder och svagheter än må vara, kan jag ändå vara vid gott mod. Han som på jorden vandrade bland de sjuka, utdelar fortfarande sin nåd och gör underverk bland människors barn: låt mig genast gå till honom med verklig uppriktighet.

Låt mig prisa honom denna morgon, när jag minns hur han utförde sina andliga helanden, vilka gjort honom så känd. Det var genom att ta våra sjukdomar på sig. ”Genom hans sår är vi helade.” Kyrkan på jorden är full av själar som har helats av vår älskade läkare, och invånarna i himlen själva bekänner att ”han helade dem alla”. Kom då, min själ, och förkunna hans nåds kraft, och låt det vara ”till ära för Herren, till ett evigt tecken som inte ska utplånas”.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

När Jesus fick veta det, drog han sig undan därifrån. Herrens tjänare - Många följde honom, och han botade dem alla.