Bokens män
Av Robert W. Carver ©
Oktober är min favoritmånad på året. Inte på grund av Halloween. Det viktigaste är att den 31 oktober (år 1517) är dagen då Martin Luther spikade upp sina 95 teser på dörren till slottskyrkan i Wittenberg och därmed inledde den protestantiska reformationen. De som omfamnar det reformerade perspektivet värdesätter de händelser och personer som Gud använde för att återföra människor till de sanningar som hade blivit fördunklade, försummade, glömda och förkastade. Det var en uppmaning att återvända till Skriften.
I Genève finns ett monument som är en del av den gamla stadsmuren. Det byggdes 1909 på fyrahundraårsdagen av Jean Kalvins födelse. I mitten av muren står fyra stora statyer av de viktigaste personerna i reformationen i Genève: Guillaume Farel, som övertygade Kalvin att komma till Genève; Kalvin, kanske den största av alla reformatorer; Théodore Beza, Kalvins nära Medarbetare och efterträdare; och John Knox, skotten som under en kort tid var pastor för de engelsktalande flyktingarna där.
Var och en av dessa figurer håller en bok i handen. Dessa män (och andra ledare inom reformationen) var inte främmande för böcker. De studerade intensivt för att kunna undervisa på rätt sätt. De författade många betydelsefulla böcker som var avgörande för att främja reformationen. Även om jag inte kan bevisa det, vill jag tro att den bok som var och en av dem håller i handen är Bibeln. Gud använde Bibeln för att förvandla alla dessa män. De var inget undantag från det som står i Romarbrevet 10:17: ”Alltså kommer tron av predikan och predikan genom Kristi ord.” Dessutom ”beslöt Gud i genom den dårskap vi förkunnar frälsa dem som tror.” (1 Kor 1:21). Dessa mäns liv ägnades åt att läsa, predika, översätta (som Luther) och lida för att försvara Skriften. De levde med en ständigt växande kärlek till och beroende av Guds ord.
Även om Luther inte är en av figurerna i reformationsmonumentet, skulle han inte ha varit någon främling där. Och jag är ganska övertygad om att han också skulle ha hållit en bok i handen – kanske sin tyska översättning av Bibeln. När Luther tillfrågades om orsaken till den reformation som han var förknippad med, svarade han:
”Jag undervisade, predikade och skrev helt enkelt Guds ord; i övrigt gjorde jag ingenting. Och medan jag sov … försvagade Ordet påven så kraftigt att ingen furste eller kejsare någonsin åsamkat honom sådana förluster. Jag gjorde ingenting; Ordet gjorde allt.”
Det är en stor ära att betraktas som bokens folk. När Paulus kom till Tessalonike utropade hans motståndare: ”Nu är de här också, de som har vänt upp och ner på hela världen” (Apg 17:6). Och vad hade han gjort? Han hade med hjälp av Skrifterna förklarat för dem att den uppståndne Jesus var Kristus. Låt oss vara som beréarna som tog emot ordet ”med stor villighet och forskade varje dag i Skrifterna för att se om det stämde” (Apg 17:11). ”Låt Kristi ord rikligt bo hos er.” (Kol 3:16).
Robert W. Carver tjänstgjorde som docent i grekiska och bibellära vid Clearwater Christian College i Clearwater, Florida i mer än trettiofem år.
© Ligonier Ministries TableTalk tidskrift mars 2025 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2025-10-03 09:50 av Woodland