Jesus iFokus

Jesus

Etiketterden-kristna-läranlivsfrågorinspirationjesus-och-jag
Läst 26 ggr
Woodland
0

Hatar du dig själv?

Av Jeremy Pierre ©

De var höstens grekiska gudar. De gröna fälten var deras domän, och varje höst drogs vi till dessa fält för att se dem spela. De var fotbollslaget på en liten kristen skola utan budget för amerikansk fotboll. Men ingen tänkte på det. De var gudarna i vår lilla värld.

Fotbollssäsongen var tuff för degiga pojkar som gillar böcker. De kunde inte mäta sig med de muskulösa krigarna vars skicklighet var så uppskattad i vårt samhälle. Jag var lika medveten om detta som alla andra, och det fyllde mig med missnöje. En kväll kokade detta missnöje över, och jag gav mig hän åt något jag aldrig hade gjort förut. Jag uttryckte högt en tanke som jag hade haft i huvudet många gånger tidigare. Och jag gjorde det framför min mamma.

”Jag hatar mig själv.”

Du måste få veta något om min mamma. Hon använde sina ord som en ruvande höna använder sina vingar, alltid varsamt och för att ta hand om sina egna. När jag tittade upp såg hon dock inte på mig. Hennes ansikte hade en märklig hårdhet. När hon äntligen talade hade hennes röst också hårdhet.

”Du har ingen rätt.”

Jag hade väckt en djup upprördhet hos henne. Jag hade förväntat mig medlidande. Det jag fick var mycket bättre.

UPPLEVELSEN AV SJÄLVHAT

Vi är skapade för att uppfatta oss själva så som Gud uppfattar oss. Självhat innebär att något har gått fel i vår uppfattning om oss själva.
Det här inlägget är en del av en serie som försöker visa hur Bibeln ger en ram för att hantera olika sätt som som inte nämns specifikt hur våra hjärtan reagerar på världen. I det inledande inlägget redogjorde vi för vår vägledande princip: Gud skapade människor för att reagera från hjärtat på de unika situationer som Han har placerat dem i. Så frågan som detta inlägg tar upp är: Hur ska vi förstå självhat som ett uttryck för hjärtat?

VAD ÄR ALTERNATIVET TILL SJÄLVHAT?

Motsatsen till självhat är inte egenkärlek utan ödmjukhet.

Självhat är ditt hjärtas försök att fördöma den person du är till förmån för den du önskar att du var. Problemet är att den du önskar att du var bara är en sammanfattning av dina egna önskningar. Du bildar din åsikt utifrån dessa önskningar istället för att bilda den utifrån Guds åsikt om dig. Hans preferenser blir sekundära i förhållande till dina.

PÅVILKEN AUKTORITET?

”Du har inte rätt att döma någon, inte ens dig själv.” Min mammas ord var briljant teologi. Hon påpekade att jag inte är Gud och därför inte har rätt att döma.

Aposteln Paulus fastställde denna grundläggande princip för självuppfattning i sitt brev till de troende i Korint de var osäkra i sin åsikt om Paulus – var han en legitim ledare att följa, särskilt jämfört med andra mer imponerande ledare? Istället för att bli självföraktande för att han inte nådde upp till ”superapostlarna”, fastställer Paulus denna princip: Vad ni tycker om mig, och till och med vad jag tycker om mig själv, dömer eller rättfärdigar mig inte. Endast Guds åsikt spelar någon roll (1 Kor 4:1–5).

Självförakt är fel, inte främst på grund av vem du är, utan på grund av vem Gud är. Hans åsikt är den enda som i slutändan räknas.

VEM PÅVERKAR DIG?

Den du önskar att du var påverkas av någon annan. Enligt Paulus tankegång flydde han från de önskningar som kunde ha kontrollerat hans självbild, önskningar som de troende i Korint hade pressat på honom. ”Superapostlarna” var mer imponerande. De såg bättre ut, talade bättre och var mer framgångsrika. Varför var Paulus en sådan misslyckad person?

Liksom de solbelysta gudarna i fotbollen på högstadiet hade ”superapostlarna” egenskaper som kunde ha fångat Paulus önskningar för honom själv. På samma sätt påverkas vem du önskar att du var av den atletiska skickligheten, den fysiska skönheten, ledarskapsförmågan, den naturliga intelligensen eller affärssinnet som är så uppskattat i dina kretsar. Problemet med självhat är att Gud inte värdesätter dessa saker på samma sätt som människorna i din omgivning gör. Han mäter dig inte på samma skala som du använder för att mäta dig själv.

ÖDMJUKHET ÖVER EGENKÄRLEK

Vad är alternativet till självhat? Motsatsen till självhat är inte självkärlek utan ödmjukhet. Självhat är så knepigt eftersom det verkar vara en form av ödmjukhet – trots allt har du en låg uppfattning om dig själv. Men den låga uppfattningen kommer fortfarande från dina egna önskningar.

Ödmjukhet innebär att underkasta dina önskningar för dig själv till Guds önskningar för dig. Guds önskan för dig är att Kristus ska formas i dig. Han vill att hans karaktär i allt högre grad ska prägla dig, oavsett dina unika gåvor och oavsett din unika situation. Med andra ord är han mycket mer intresserad av att du präglas av kärlek än av något av det du tenderar att fokusera på hos dig själv (1 Kor 12:12–13:13).

För att bryta cirkeln av självhat krävs ödmjukheten att överlämna dina drömmar för dig själv till Gud. Detta är ett av de bästa byten vi någonsin kan göra, eftersom vi genom att göra det får klarare ögon att se Jesu kärlek till oss, som är mycket starkare än vårt självhat någonsin kan vara.

Redaktörens anmärkning: Detta inlägg är en del av en serie om bibelstudier och publicerades tidigare den 20 juli 2018. Nästa inlägg kommer.

Dr Jeremy Pierre är professor i biblisk rådgivning och avdelningschef vid Southern Baptist Theological Seminary. Han är också pastor vid Clifton Baptist Church i Louisville, Kentucky. Han är författare till flera böcker, bland annat The Dynamic Heart in Daily Life.

© Ligonier Ministries TableTalk
tidskrift augusti 2025 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tabletalk is the monthly magazine from Ligonier Ministries, the teaching fellowship of R.C. Sproul, dedicated to helping growing Christians live biblically informed lives.
  • Redigerat 2025-09-11 11:03 av Woodland