Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 19 ggr
Woodland
0

Allt förmår jag?

Guds stärkande kraft©

Av Derek W.H. Thomas

“Allt förmår jag i honom som ger mig kraft." (Fil. 4:13). Det är en favoritvers hos många kristna, och man kan förstå varför. Men versen handlar inte om det som vid första anblicken verkar vara fallet. Man skulle kunna dra slutsatsen (med tanke på den engelska översättningen- I can do all things.) att Paulus antyder att han bokstavligen kunde göra vad som helst. Texten skulle då betyda att ingenting var bortom Paulus förmåga. Man kan föreställa sig texten på en idrottsmans skåp för att inspirera honom till storhet och ära. Det skulle vara ett anspråk på omnipotens och ärligt talat hädiskt. Det är inte vad Paulus säger till filippierna.

Frågan måste ställas: Vad syftar ”allt” på? Svaret ligger, som alltid, i det sammanhang där denna vers förekommer. Tidigare, i verserna 11 och 12, skrev Paulus: "Jag säger inte att jag har saknat något, för jag har lärt mig att vara nöjd med det jag har. Jag kan leva enkelt, jag kan också leva i överflöd. Med allt och med alla förhållanden är jag förtrogen: att vara mätt och att vara hungrig, att ha överflöd och att lida brist. " (vår kursivering). Uttalandet handlar alltså inte om självframhävan utan om raka motsatsen. Gud kommer att stärka honom under alla omständigheter för att hjälpa honom att vandra den kristna vägen.

Det framgår av sammanhanget vilka slags omständigheter Paulus tänkte på. När han under sin andra missionsresa gav sig av från Makedonien (där Berea, Thessaloniki och Filippi låg) var det bara församlingen i Filippi som stod vid hans sida och försåg honom med det han behövde (Fil 4:15). Det var mörka och oroliga dagar för aposteln, då han var tvungen att vända sig till Herren för att få styrka och beslutsamhet. Fanns det dagar då han frestades att förtvivla och ge upp? Det kan mycket väl ha varit fallet. När han skriver till Korintierna ger han dem en kyrkobön över sina lidanden:

Av judarna har jag fem gånger fått fyrtio rapp minus ett. Tre gånger har jag blivit piskad med spö, en gång har jag blivit stenad, tre gånger har jag lidit skeppsbrott, ett helt dygn har jag drivit på öppet hav. Jag har ofta varit på resor, i faror på floder, faror bland rövare, faror från landsmän, faror från hedningar, faror i städer, i öknar och på hav, faror bland falska bröder, allt under möda och slit, ofta under vaknätter, under hunger och törst, ofta fastande, frusen och naken.” (2 Kor.11:24-27)

Och under alla omständigheter stärkte Gud honom och gjorde det möjligt för honom att hålla ut.

Men detta är inte bara ett vittnesbörd från aposteln Paulus; det är ett löfte som ges till varje kristen under alla omständigheter. Med Guds hjälp, Guds kraftfulla förstärkning, kan kristna uthärda och fortsätta. Ja, under alla omständigheter, inklusive din, käre kristne. Vilket löfte.

Dr Derek W.H. Thomas är en av Ligonier Ministries lärare och Chancellors Professor av Systematisk and Pastoral Teologi vid Reformed Theological Seminary. Han är författare till många böcker, bland annat Strength for the Weary och Let Us Worship God.

© Ligonier Ministries TableTalk
tidskrift juni 2025 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tabletalk is the monthly magazine from Ligonier Ministries, the teaching fellowship of R.C. Sproul, dedicated to helping growing Christians live biblically informed lives.
  • Redigerat 2025-06-29 13:45 av Woodland