En broder i himlen
”jag har upphöjt en ung man bland folket”
Varför blev Kristus utvald bland folket? Tala, mitt hjärta, för hjärtats tankar är bäst. Var det inte för att han skulle kunna vara vår broder, i blodsbandets välsignade band? Åh, vilken relation det finns mellan Kristus och den troende! Den troende kan säga: "Jag har en broder i himlen; jag må vara fattig, men jag har en broder som är rik och är kung, och kommer han att låta mig lida nöd medan han sitter på sin tron? Åh, nej! Han älskar mig; han är min Broder." Troende, bär denna välsignade tanke som ett halsband av diamanter runt halsen på ditt minne; sätt den som en gyllene ring på minnets finger och använd den som kungens eget sigill, som stämplar din tros framställningar med förtröstan på framgång. Han är en broder som är född för motgångar, behandla honom som en sådan.
Kristus utvaldes också ur folket för att han skulle känna våra behov och sympatisera med oss. "Han blev prövad på alla sätt precis såsom vi, fast utan synd.” I alla våra sorger har vi hans medlidande. Frestelse, smärta, besvikelse, svaghet, trötthet, fattigdom - han känner dem alla, för han har känt allt. Kom ihåg detta, kristne, och låt det trösta dig. Hur svår och smärtsam din väg än är, så är den markerad av din Frälsares fotspår; och även när du når fram till dödsskuggans mörka dal och den svällande Jordans djupa vatten, kommer du att finna hans fotspår där. På alla platser, vart vi än går, har han varit vår föregångare; varje börda vi har att bära har en gång lagts på Immanuels axlar.
"Hans väg var mycket ojämnare och mörkare än min Led Kristus, min Herre? Ska jag då gräma mig?"
Var modig! Kungliga fötter har lämnat ett blodrött spår på vägen och invigt den taggiga stigen för alltid.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.