Vilka underbara löften!
”Tänk på ditt ord till din tjänare, för du har gett mig hopp”
Oavsett vilket ditt speciella behov är, kan du lätt hitta något löfte i Bibeln som passar för det. Är du svag och kraftlös därför att din väg är svår och du är trött? Här är löftet: ”Han ger den trötte kraft och ökar den maktlöses styrka.” När du läser ett sådant löfte, ta det tillbaka till den store löftesgivaren och be honom att uppfylla sitt eget ord. Söker du efter Kristus och törstar efter en närmare gemenskap med honom? Detta löfte lyser som en stjärna över dig: ”Saliga äro de som hungra och törsta efter rättfärdighet, för de skola bliva mätta.”
Ta hela tiden detta löfte till tronen; vädja inte till något annat, utan gå till Gud om och om igen med detta - ”Herre, du har sagt det, gör som du har sagt.” Är du bedrövad på grund av synd och tyngd av den tunga bördan av dina missgärningar? Lyssna till dessa ord: ”Jag, jag är den som utplånar dina överträdelser och inte mer kommer ihåg dina synder.” Du har ingen egen förtjänst att åberopa för att han skall förlåta dig, men åberopa hans skriftliga löften och han kommer att fullgöra dem. Är du rädd för att du inte skall kunna hålla ut till slutet, för att du, efter att ha trott dig vara Guds barn, skall visa dig vara en skeppsbruten? Om det är ditt tillstånd, ta då detta nådens ord till tronen och vädja om det: ”Även om bergen viker bort och höjderna vacklar, så ska min nåd inte vika från dig eller mitt fridsförbund vackla, säger Herren din förbarmare..” Om du har förlorat den ljuva känslan av Frälsarens närvaro och söker honom med ett sorgset hjärta, kom då ihåg löftena: ”Vänd om till mig, så skall jag vända om till er.” ”Ett kort ögonblick övergav jag dig, men i stor barmhärtighet vill jag nu samla dig.”
Sätt din tro till Guds eget ord, och oavsett dina rädslor eller önskningar, gå till trons bank med din Faders borgensbrev och säg: ”Kom ihåg det ord till din tjänare som du har fått mig att hoppas på.”
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2025-05-15 10:52 av Woodland