Styrka för den uttröttade
av Derek W.H. Thomas ©
Jesajas bok innehåller många vackra löften, men inget är mer betryggande än det som återfinns i Jesaja 41:10: ”Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag stöder dig med min rättfärdighets högra hand.” Profeten blickar in i framtiden, till de dagar då det assyriska imperiet har fallit och den babyloniska fångenskapen nästan är till ända. Det skulle bli mörka och svåra dagar då Guds löften skulle se ut som om de hade övergivits. Som framgår av sammanhanget i löftet skulle många bli rädda och förskräckta. ”Var är Guds löfte?” Jesaja visste att de skulle undra. Och svaret? Där det alltid har varit - tryggt i den allsmäktige Gudens famn. Israel skulle inte behöva frukta, för Gud hade valt ut dem; israeliterna var ättlingar till Abraham, som Gud kallade ”min vän” (Jes. 41:8).
Under 600-talet f.Kr., den period som Jesaja förutsåg, såg det ut som om Guds frälsningsavsikter hade övergivits. Jerusalem hade plundrats och templet förstörts. Tusentals människor fördes till babylonisk fångenskap och fick aldrig se Jerusalem igen. Det var en mörk tid. Men i detta mörker kunde Israel höra det lugnande ordet från en profet som förutsåg denna period i historien. Gud kommer att stärka dig och hålla dig uppe mitt i mörkret. Du kommer att finna din styrka i honom. I de bästa av tider är vi svaga, men vår styrka kommer från vår förbundsrelation till Jesus Kristus: ”Bli starka i Herren och i hans väldiga makt”, uppmanade Paulus de kristna i Efesos (Ef. 6:10). Vår styrka kommer från att minnas och lita på Guds ord: ”Upprätta mig efter ditt ord!” (Ps. 119:28). Mitt i vår svaghet försäkrar Gud oss om sin makt och storhet att övervinna vår rädsla, att sprida ljus i mörkret, att lyfta ”kraftlösa händer” och stärka ”svaga knän” (Heb. 12:12).
Gud lovar att upprätthålla sitt folk med sin ”rättfärdighets högra hand”. Med ursäkt till vänsterhänta människor betecknar Skriften höger hand som maktens hand. Men varför ”den rättfärdiga högra handen”? Därför att Gud alltid kommer att göra det rätta. Han kommer att hålla sitt ord.
I Efesierbrevet kapitel 3 informerar Paulus sina läsare om en begäran som han gör för deras räkning:
Därför böjer jag mina knän inför Fadern, han från vilken allt som kallas far i himlen och på jorden har sitt namn. Jag ber att han i sin härlighets rikedom ska ge kraft och styrka åt er inre människa genom sin Ande, (Ef. 3:14-16)
Det är den Helige Andes uppgift att ”i vårt inre” stärka oss inför den kamp som ligger framför oss. "Herre, jag har ingen styrka i mig själv att kämpa den goda striden. För att citera sångförfattaren: "Jag är benägen att vandra - Herre, jag känner det - benägen att lämna den Gud jag älskar. Helige Ande, förnya mig, stärk mig, låt ditt ord bo rikt i mig. Hjälp mig att alltid se till Kristus, att hålla fast vid honom dag för dag - tills dagen gryr och skuggorna flyr bort. Amen."
Dr Derek W.H. Thomas är en av Ligonier Ministries lärare och Chancellors Professor av Systematisk and Pastoral Teologi vid Reformed Theological Seminary. Han är författare till många böcker, bland annat Strength for the Weary och Let Us Worship God.
© Ligonier Ministries TableTalk
tidskrift februari 2025 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.