Hur man följer Jesus
av William Boekestein[©]
Jesus var en populär predikant. Människor ”vandrade med Jesus” (Lukas 14:25); och precis som en populär artist hade han anhängare. Så vad gjorde han? Han tunnade ut de ”stora skarorna” genom att avslöja kostnaden för ett lärjungaskap (Matt. 13:2, 22). Jesus gjorde inte uppriktiga anhängare modfällda. Han varnade naiva fans. Vår Herre letade inte efter folkmassor utan efter konvertiter, inte beundrare utan anhängare. I Lukas 14 utkristalliserar Jesus tre saker som vi måste göra för att följa honom.
För det första måste vi älska Kristus mest. En lärjunge måste ”sätta mig högre än sin far och sin mor, sin hustru och sina barn, sina bröder och systrar och även sitt eget liv” (Lukas 14:26; se Matt 10:37). Jesus talar på allvar, men inte bokstavligt. Hans andra bilder av lärjungaskapet är också bildliga - att bära kors, bygga torn, leda arméer. Detta ”hat mot familjen” är som när en man föraktar alla andra möjligheter när han gifter sig. Hans hängivenhet till sin hustru är unik. Lärjungar beundrar inte bara Jesu predikningar; de ansluter sig till honom med risk för att bli utstötta av samhället (Joh 9:22). Det finns ingen rimlig ursäkt för att tacka nej till inbjudan till Jesu bröllop (Lukas 14:15-24). Vi kan älska den här världen eller Herren - inte båda (1 Joh 2:15).
För det andra måste vi förbereda oss på att lida. ”Den som inte bär sitt eget kors och följer efter mig kan inte vara min lärjunge” (Lukas 14:27). Kristi åhörare kände till det romerska korset, ”lidandets och skammens kännetecken”. Lärjungar är som fångar som bär instrumentet för sin egen avrättning. Vi måste dö från världens sätt att leva. Jesu slutsats är häpnadsväckande: ”Ingen av er kan vara min lärjunge om han inte avstår från allt han äger.” (v. 33). Vad innebär detta? Jag läste en gång om två kvinnor som dödades i en skottlossning medan de skyddade två överlevande barn. Få mödrar gör denna uppoffring, men varje god mor har denna instinkt. För att följa Jesus måste du förvänta dig förluster. Så Jesus frågar: ”Är jag värd det?”
För det tredje måste vi avsluta på ett bra sätt. Jesus exempel med att bygga ett halvt torn och att ge sig in i ett krig som inte går att vinna (v. 28-32) visar på en sak: Börja inte med något som du inte kan avsluta. Till vilken nytta är ett halvt torn? Jesus militära illustration är starkare; att inte räkna med krigets kostnader är katastrofalt dumt. Den kung som förhastat möter en överlägsen armé offrar sina soldater. Äktenskapslicenser som kräver väntetider illustrerar varför lärjungar måste vara andliga aktuarier; eftersom äktenskapet kräver uppoffring håller impulsiva äktenskap sällan. På samma sätt är halvhjärtade andliga åtaganden värre än inga alls (Heb. 10:26-27. ”Sitt ner och tänk efter” (Lukas 14:31).
Att följa Jesus kräver mödosamt byggande och hårda strider. Men Jean Kalvin skrev vi kan lita på att ”material, kostnader, vapen och styrkor tillhandahålls av Herren från himlen”. De som gör den andliga matematiken korrekt vet att ”den här tidens lidanden inte kan jämföras med den härlighet som ska uppenbaras och bli vår.” (Rom 8:18). Räkna med kostnaden. Överge världen. Och följ Kristus genom lidande till härlighet.
Pastor William Boekestein är pastor i Immanuel Fellowship Church i Kalamazoo, Michigan. Han är författare eller medförfattare till många böcker, bland annat The Future of Everything, The Glory of Grace och Glorifying and Enjoying God: 52 andakter genom Westminster Shorter Catechism.
© Ligonier Ministries Tabletalk tidskrift februari 2025. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.