Jesus iFokus

Jesus

Etiketterkyrkanden-kristna-läranjesusbibelninspirationgudjesus-och-jagden-helige-ande
Läst 13 ggr
Woodland
0

Vem leder lovsången?

Kristus som lovsångsledare©

av R. Carlton Wynne

Sinclair Ferguson har offentligt berättat att han som gästpredikant blev kontaktad av en energisk ung person som sade: ”Jag är lovsångsledare i den här kyrkan.” Dr. Ferguson säger att han har varit tvungen att bita sig i tungan i sådana fall, men att han har privat tänkt: ”Du kanske är basist eller körledare, men du är inte lovsångsledare. Det jobbet tillhör Herren Jesus Kristus.”

I den tanken erinrar sig Dr. Ferguson Hebreerbrevet 8:
Här är huvudpunkten i det vi säger: Vi har en sådan överstepräst som sitter på högra sidan om Majestätets tron i himlen och som tjänar i helgedomen, det sanna tabernaklet[a] som Herren själv och ingen människa har rest. (Heb. 8:1-2)

Med ”en sådan överstepräst” som sitter vid Guds högra sida återknyter Hebreerbrevets författare till sin tidigare undervisning om att Kristus främsta prästadöme är gudomligt bekräftat (7:21), evigt (v. 24), frälsande effektivt (v. 25) och rotat i hans en gång för alla-verk på korset (v. 27). Men han tillägger att Kristus också är ”en tjänare [grek. leitourgos] i de heliga platserna”. Det vill säga, som överstepräst är Kristus upphöjd som vår liturg, om man så vill, och leder och presenterar vår tillbedjan i Guds underbara närvaro i hans himmelska tempel.

Det går knappast att hitta en mer upplyftande beskrivning av vad Kristus uppståndelse och himmelsfärd betyder för dagens kristna. Genom att visa sig i härligheten ovanför har han öppnat världens ögon för kallelsen till den högsta gemenskapen med Gud i himlen genom tron. Men Jesus gör mer än så. Han leder sitt troende folk i tillbedjan av denne Gud. Jesus har inte bara gjort det möjligt för syndare att tillbe Gud, utan han tillber faktiskt med oss. Jesus gör inte bara vår tillbedjan möjlig, han upprätthåller den också. Som den upphöjde Gudsmannen i himlen är han både föremålet för vår tillbedjan och är vår tillbedjansledare. Om detta är svårt att föreställa sig, lyssna då på Jesu ord till sin Fader, vilket återges på andra ställen i Hebreerbrevet: ”Jag ska förkunna ditt namn för mina bröder, mitt i församlingen ska jag lovsjunga dig” (2:12, citerar Ps. 22:23).

Det innebär att när vi samlas till gudstjänst med andra troende är Kristus med oss här på jorden genom sin heliga Ande. ”För där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem."” (Matt. 18:20). Men han är också där i himlen, där han bekänner sin Faders namn och utgjuter välsignelserna av Faderns kärlek över våra huvuden.

Om kyrkbänken knarrar eller predikantens röst spricker denna kommande söndag, om de omkring dig sjunger falskt, om du frestas att hänga med huvudet på grund av tusen bekymmer, låt då denna verklighet stärka din själ och röst: Jesus Kristus leder fortfarande sina heliga i himmelsk tillbedjan. När du hoppas på honom täcker han alla dina synder, får hela sitt folk att växa och garanterar att Fadern kommer att le åt all den tillbedjan som erbjuds genom hans Son.

Dr. R. Carlton Wynne är biträdande pastor i Westminster Presbyterian Church i Atlanta och adjungerad professor i systematisk teologi vid Reformed Theological Seminary i Atlanta.

© Ligonier Ministries TableTalk
tidskrift september 2024 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tabletalk is the monthly magazine from Ligonier Ministries, the teaching fellowship of R.C. Sproul, dedicated to helping growing Christians live biblically informed lives.