Dold för oss
Hemliga Saker©
av Johnathan L. Master
Kanske har någon ställt dig frågan: "Vilken är din favoritbibelvers?" Det är omöjligt att svara på ett tillfredsställande sätt, men när vi läser äldre kristna författare kan vi börja se vilka bibelverser - vilka meningar och stycken i Skriften - de återkommer till gång på gång. När det gäller den store reformatorn Jean Kalvin är en av dessa verser Femte Mosebok 29:29. Han citerar den om och om igen. Den här versen är värd att lägga på minnet. Den lyder: "Det fördolda hör Herren vår Gud till. Men det uppenbarade gäller för oss och våra barn till evig tid, för att vi ska följa alla ord i denna lag."
Den här versen är värdefull eftersom den påminner oss om två grundläggande sanningar. Den första är en sanning som vi lätt ignorerar: Gud har inte uppenbarat allt för oss. Det finns saker om Gud och hans verk som vi inte kan förstå och många saker som han i sin visdom har beslutat att undanhålla oss.
Job, Herrens store tjänare i Gamla testamentet, fick lära sig denna läxa. Han led på ett ofattbart sätt, och inte ens efter att Gud uppenbarat sig för honom fick han veta varför han hade lidit. Herren anklagade inte Job för någon synd, men Job själv säger: "Jag ordade om det jag inte begrep,
om det som var för underbart för mig och som jag inte förstod." (Job 42:3). Jobs möte med Gud gjorde honom mycket medveten om att det fanns många saker som han inte förstod, många sanningar som låg utanför hans räckvidd.
I Nya testamentet gör aposteln Paulus samma uttalande och skriver: “Vi förstår bara till en del." Sedan tillägger han: "Nu ser vi en gåtfull spegelbild, men då ska vi se ansikte mot ansikte. Nu förstår jag bara till en del, men då skall jag känna fullkomligt, såsom jag själv blivit fullkomligt känd." (1 Kor. 13:9).
Det finns många saker som Gud har valt att inte avslöja för oss. De specifika omständigheterna i våra liv, även om de är bestämda av Gud, förklaras inte alltid av Gud - åtminstone inte ännu. Detta borde vara en tröst för oss. Gud vet allt och är suverän över allt. Men vår kunskap är partiell.
Men det finns naturligtvis en annan stor sanning som Femte Mosebok 29:29 lär ut, och den handlar om Guds uppenbarelse till oss. Det finns hemliga saker, men det finns också uppenbarade saker. Gud har gett oss sitt ord för att vi skall lära känna honom, för att vi skall veta hur vi skall tillbe honom och tjäna honom och för att vi skall förstå oss själva. Vårt mål i livet bör vara att ägna oss åt dessa uppenbarade ting och att lära ut dem till våra barn och alla andra som vi tar hand om. Vi kan göra det med tillförsikt, eftersom vi vet att Gud har gett oss allt vi behöver.
Det finns hemliga ting som tillhör Herren. Men Gud har i sin godhet gett oss ett tillräckligt Ord, säkert och visst, och dess vittnesbörd är tydligt.
Jonathan L. Master är rektor för Greenville Presbyterian Theological Seminary i Greenville, S.C., och en undervisande äldste i Presbyterian Church in America. Han är författare till flera böcker, bland annat Growing in Grace och Reformed Theology.
© Ligonier Ministries TableTalk
tidskrift augusti 2024 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.