Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 18 ggr
Woodland
0

Räkna med problem

”I världen får ni lida

Johannesevangeliet 16:33

Troende, frågar du efter orsaken till detta? Se upp till din himmelske Fader och skåda honom ren och helig. Vet du att du en dag skall bli lik honom? Vill du bli likformig till hans avbild? Kommer du att behöva mycket förädling i lidandets ugn för att rena dig? Kommer det att vara en lätt sak att bli av med dina fördärv och göra dig fullkomlig såsom din Fader i himlen är fullkomlig?

Därefter, kristen, vänd blicken nedåt. Vet du vilka fiender du har under dina fötter? Du var en gång Satans tjänare, och ingen kung vill gärna förlora sina undersåtar. Tror du att Satan kommer att låta dig vara ifred? Nej, han kommer alltid att vara efter dig, för han är “Er fiende djävulen som går omkring som ett rytande lejon och söker efter någon att sluka.” Förvänta dig därför problem, kristen, när du ser ner på dig själv.

Se dig då omkring. Var befinner du dig? Du är i fiendens land, en främling och en besökande. Världen är inte din vän. Om den är det, då är du inte heller Guds vän, ty den som är världens vän är Guds fiende. Var förvissad om att du kommer att finna fiender överallt. När du sover, tänk på att du vilar på slagfältet; när du vandrar, misstänker du ett bakhåll runt varje hörn. Liksom myggor sägs bita främlingar mer än infödingar, så kommer jordens prövningar att vara skarpast för dig.

Slutligen, se in i dig själv, in i ditt eget hjärta och observera vad som finns där. Synden och jaget finns fortfarande därinne. Även om du inte hade någon djävul som frestar dig, inga fiender som bekämpar dig och ingen värld som vill snärja dig, skulle du ändå finna tillräckligt mycket ont i dig själv för att det skulle vara till stort besvär för dig, ty ”Bedrägligare än allt annat är hjärtat, det är obotligt sjukt.”. Förvänta dig då svårigheter, men misströsta inte på grund av dem, ty Gud är med dig för att hjälpa och stärka dig. Han har sagt: ”Jag skall vara med dig i nöden,  Jag ska rädda dig, och du ska ära mig."”

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Detta har jag sagt er för att ni ska ha frid i mig. I världen får ni lida, men var frimodiga: jag har övervunnit världen."
  • Redigerat 2024-06-25 13:57 av Woodland