En underbar boning
” vi förblir i honom”
Vill du ha ett hus för din själ? Frågar du, "Vad är priset?" Det är något mindre än vad den stolta mänskliga naturen vill ge. Det är utan pengar och utan pris. Ah! du skulle vilja betala en respektabel hyra! Du skulle vilja göra något för att vinna Kristus? Då kan du inte få huset, för det är "utan pris". Vill du ta min Mästares hus på ett hyreskontrakt för all evighet, utan att betala något för det, ingenting annat än grundhyran för att älska och tjäna honom för evigt? Vill du ta Jesus och "bo i honom"? Se, detta hus är möblerat med allt du vill ha, det är fyllt med rikedomar mer än du kommer att spendera så länge du lever. Här kan du ha intim gemenskap med Kristus och festa på hans kärlek; här finns bord väl dukade med mat som du kan leva på för evigt; i det kan du, när du är trött, finna vila hos Jesus; och från det kan du blicka ut och se själva himlen. Vill du ha huset?
Om du är hemlös, kommer du att säga: "Jag skulle vilja ha huset, men kan jag få det?" Ja, där är nyckeln - nyckeln är: "Kom till Jesus." "Men", säger du, "jag är för sjaskig för ett sådant hus." Glöm det, det finns kläder där inne. Om du känner dig skyldig och fördömd, kom; och om huset är för bra för dig, kommer Kristus att göra dig tillräckligt bra för huset efterhand. Han kommer att tvätta dig och rena dig, och du kommer att kunna sjunga: "Vi bor i honom." Troende: tre gånger lycklig är du som har en sådan boning! Storartat privilegierad är du, ty du har en "stark boning" där du alltid är trygg. Och genom att "bo i honom" har du inte bara ett fullkomligt och säkert hus, utan också ett evigt. När denna värld har försvunnit som en dröm, skall vårt hus leva och stå mer oförstörbart än marmor, mer solitt än granit, själv-existerande som Gud, ty det är Gud själv - "Vi bor i honom".
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.