Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 9 ggr
Woodland
2024-05-14 07:55
1

Behaglig trygghet

” Då skulle jag hålla ut i min trältjänsts dagar,
    fram till dess att min avlösning kom..

Job 14:14

En liten vistelse på jorden kommer att göra himlen mer himmelsk. Ingenting gör vilan så ljuv som arbete; ingenting gör tryggheten så behaglig som att utsättas för fara. Jordens bittra medicindoser kommer att ge efter för en god smak åt det nya vin som glittrar i härlighetens gyllene skålar. Vår buckliga rustning och våra ärrade ansikten kommer att göra vår seger däruppe ännu mer lysande, när vi välkomnas till de platser där de som har övervunnit världen sitter. Vi skulle inte ha full gemenskap med Kristus om vi inte för en tid vistades här nere, ty han döptes med ett dop av lidande bland människor, och vi måste döpas med detsamma om vi vill dela hans rike. Gemenskapen med Kristus är så ärofull att den svåraste sorg är ett lätt pris att betala för att få den.

Ett annat skäl till att vi dröjer oss kvar här är för andras bästa. Vi skulle inte vilja komma till himlen förrän vårt arbete är gjort, och det kan hända att vi ännu är förordnade att ge ljus åt själar som är fördunklade i syndens vildmark. Vår förlängda vistelse här är utan tvekan till Guds ära. Ett prövat helgon, liksom en välslipad diamant, glittrar mycket i kungens krona. Ingenting ger en arbetare så mycket ära som en långvarig och svår test av hans arbete och dess triumferande uthärdande av denna utan att ge vika i någon del. Vi är Guds verk, i vilket han kommer att förhärligas genom våra lidanden.

Det är för Jesus ära som vi uthärdar prövningen av vår tro med helig glädje. Låt var och en överlåta sin egna längtan till Jesus ära och känna: "Om genom att jag ligger i stoftet jag skulle höja min Herre med så mycket som en tum, låt mig då ligga bland jordens krukor. Om det skulle göra min Herre mer ärofull att leva på jorden för evigt, borde det vara min himmel att bli utestängd från himlen." Vår tid är fastställd och avgjord genom ett evigt dekret. Låt oss inte vara oroliga för den, utan vänta med tålamod tills pärlportarna öppnas.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Om en människa dör, kan hon då få liv igen? Då skulle jag hålla ut i min trältjänsts dagar, fram till dess att min avlösning kom.