Annons:
Läst 45 ggr
Dajaru
2023-09-25, 21:03

Sökande

Hej!

Jag är inte kristen, men hoppas jag är välkommen att ställa några frågor till er!

Jag växte upp i ett muslimskt hushåll, inte särskilt religiöst men vi firade de största högtiderna och bad någon bön när det passade. De flesta i min släkt är troende, men jag har inte vart det sen 12 års åldern ungefär. Jag kan dock inte kalla mig för ateist, för jag vill ändå tro att det finns något större än oss. När jag började högstadiet blev allt fler av ungdomarna kristna och vände sig till Jesus. Många utav dessa människorna brukade vara ganska elaka, vissa utav dem var rent av mobbare. Men så helt plötsligt blev de trevliga, välkomnande och varma människor. De menade på att de blivit frälsta, med allt vad det nu innebär?

Detta fick mig att börja fundera sakta men säkert på Gud. Jag visste ju att jag typ, nästan, kanske inte trodde på den islamska guden men kanske var Jesus något för mig? Tyvärr vågade jag aldrig följa med några utav kompisarna från skolan till kyrkan då jag inte visste hur mina föräldrar skulle reagera på detta. Sen gick tiden, gymnasiet kom, fest och alkohol på köpet och tillslut så glömde jag nog av att reflektera på religion och tro.

Nu var det något år sedan studenten, jag bor hemma men lider ändå av en ensamhetskänsla. Jag går till jobbet, kommer hem och så rullar det på. Meningen med livet är ganska svår att hitta. Däremot så har jag hört massvis med religiösa människor på sociala medier som vittnar om exakt samma känslor: tomhet, ensamhet och meningslöshet men att Gud räddat dem från detta och de är så lyckliga idag. Problemet är dock att människor med alla olika religioner säger att just deras tro är rätt så det blir svårt att veta vart jag ska vända mig?

Jag skulle därför vilja be er som har tid och lust samt anser er vara kristna att besvara lite frågor som jag har:

• Hur vet du att just kristendomen är den rätta religionen? Varför tror du inte på t.ex islam?
  • Hur ska man läsa en bibel? Börjar man med nya eller gamla testamentet?
  • Har ni några bra tips på hemsidor eller böcker som ger information och introduktion till kristendom? Alltså inte religionsvetenskapligt utan mer som en guide till tron? Finns något sånt?

Hoppas verkligen någon vill svara och hjälpa mig.

Bästa hälsningar,
D

Annons:
Woodland
2023-09-29, 09:25

Hej Dajaru!

Roligt att du ville skriva här och ställa frågor. Du har verkligen tänkt på detta. Jag skall försöka svara på dem.

Hur vet du att just kristendomen är den rätta religionen?

Sann kristendom är egentligen en relation med Gud genom Jesus. Det finns en religion som betecknas som kristendom men det som gäller är att de inom den bekännelsen har en relation med Gud. De är hans barn. De kristna har en personlig relation med honom därför att Gud den helige Ande visar den som tror vem Jesus och Gud Fadern är. Jesus sade i Johannes evangeliet kapitel 14 “ Den som har mina bud och håller fast vid dem är den som älskar mig. Den som älskar mig ska bli älskad av min Far, och jag ska älska honom och uppenbara mig för honom."

För att uppleva detta måste man erkänna sig som en syndare som behöver bli räddad (frälst) från sig själv, världen och djävulen. Och erkänna Jesus som den enda vägen till Gud. Genom att be Jesus om förlåtelse, bekänna sina synder och tro på honom blir man ett Guds barn. Det betyder att man kan bli det när som helst och var som helst.

Sedan kan man hänvisa till bibelns tillförlitlighet som Guds sätt att “tala” med människor med mera.

Varför tror du inte på t.ex islam?

Jag tror inte på islam av många orsaker. Till exempel att Allah i Koranen är inte bibelns Gud. Islam hävdar att Koranen innehåller “nya” uppenbarelser om vägen till Gud givna av ängeln Gabriel till Muhammed. (För en kristen är bibeln färdigskriven och inga nya uppenbarelser kan konkurrera med den.) Islam motsäger sig bibeln genom att förneka Gud i tre personer och föreskriver att profeten Muhammed är den sista och största profeten. I bibeln säger Jesus själv att han är enda vägen till Gud - “ Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Johannes 14 vers 6). Jesus är det slutgiltiga svaret på människans eviga väl. En människa kan inte arbeta sig in i Guds gunst eller godkännande genom att till exempel be 5 gånger om dagen, ge allmosor, göra hajj osv. I Koranen motsägs det mest betydelsefulla av det bibeln säger om Jesus.

Det som är kanske chockerande för en muslim är att endast Jesus tillfredsställde Gud. Han dog på korset för sitt folks synder och Gud uppväckte honom igen från de döda för att bevisa att hans verk godkändes. Han köpte evigt liv för alla de som tror. När vi tror på Jesus överlåter vi oss i hans händer och hans godhet tillräknas oss. Det betyder inte att man kan leva hur som helst -nej då. Men man lever för honom av kärlek. Livets väg kan vara tuff för en kristen. Man går genom sorger och prövningar men man har ett levande hopp och en skatt i himlen. Och Jesus skall komma igen till jorden som den konung han är.

Hur ska man läsa en bibel? Börjar man med nya eller gamla testamentet?

Man brukar rekommendera att man börjar med Nya testamentet. Det gamla är också väldig viktigt men det nya har en klar berättelse om Jesus i Matteus, Markus, Lukas och Johannes evangelium. (Evangelium betyder goda nyheter)

Har ni några bra tips på hemsidor eller böcker som ger information och introduktion till kristendom? Alltså inte religionsvetenskapligt utan mer som en guide till tron? Finns något sånt?

Ja, det finns väldigt många hemsidor och böcker att tillgå. Det bästa hade varit om du kunde gå till en kristen kyrka (församling) där du bor och ställa frågor där. Det blir en mera handfast vägledning. Jag vet inte var du bor men om du skickar mig ett PM kan jag försöka hjälpa dig finna en kyrka. Har du bekännande klasskamrater kan du prata med dem. Dessutom kan jag naturligtvis också svara ytterligare på dina frågor här, tror jag.

Har du inte tillgång till en bibel just nu kan du läsa bibeln på svenska på internet. Här är början på Matteusevangeliet.

Fråga gärna på!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jesus är vägen till Fadern - Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig. I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag
Upp till toppen
Annons: