Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 7 ggr
Woodland
0

Den yppersta rosen

”Jag är en ros i Saron“
Höga Visan 2:1

Vad helst det än må finnas av skönhet i den materiella världen, äger Jesus Kristus allt av den i den andliga världen i en tiofaldig grad. Bland blommorna är rosen bedömd som den ljuvligaste, men Jesus är oändligt vackrare i själens lustgård än rosen kan vara i jordiska trädgårdar. Han tar första platsen som ypperst bland tiostusen. Han är solen och alla andra är stjärnorna; himlen och dagen är mörka i jämförelse med honom, för Konungen i sin skönhet överträffar alla.

“Jag är en ros i Saron.” Det här var den bästa och mest sällsynta av rosor. Jesus är inte endast “rosen”, han är “Sarons ros”, precis som han kallar sin rättfärdighet “guld”, och tillägger sedan “guldet från Ofir”—det bästa av det bästa. Han är positivt underbar, och överlägset den vackraste. Det finns variationer i hans charm. Rosen är vacker att betrakta, och dess doft är behaglig och uppfriskande; så vart och ett av själens sinnen, vare sig det är smak eller känsla, hörsel, syn eller den andliga lukten, finner lämplig tillfredsställelse i Jesus. Även minnet av hans kärlek är ljuv. Ta Sharons ros och plocka den blad för blad, och lägg bladen i minnesburken, och du finner att varje blad doftar långt efteråt och fyller huset med parfym. Kristus tillfredställer även smaken av den högst utbildades sinne till fullo. Den största amatören i parfymer är ganska nöjd med rosen: och när själen har nått sin högsta ton av sann smak, kommer den fortfarande att vara nöjd med Kristus, ja, själen kommer att vara i bättre stånd att uppskatta honom.

Himlen själv äger ingenting som överträffar Sarons ros.
Vilka emblem kan till fullo framställa Herrens skönhet? Mänskligt tal och jordnära ting misslyckas att beskriva honom. Jordens mest utsökta lockelser blandade, ger en svag bild av hans överflödande dyrbarhet. Välsignade Ros, blomma i mitt hjärta för alltid!

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.