Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 10 ggr
Woodland
0

Herrens tillkommelse

“Jag sade: Jag vill akta på vad jag gör. . .”
Psaltaren 31:2

Medvandrare, tänk inte, “Jag skall gå hit och dit och jag kommer inte att synda”; men ingen är utom faran av att synda så att man kan inte skryta med säkerhet. Vägen är mycket lerig; det kommer att bli svårt att trampa rätt så att man inte smutsar ner sina kläder. Detta är en värld av tjära; om man agerar i den, kommer man ofta behöva se till att hålla händerna rena. Det finns en tjuv vid varje kurva på vägen för att ta dina juveler från dig; och om du någonsin når himlen, blir det på grund av ett mirakel av gudomlig nåd som helt och hållet tillskrivs din Faders makt.

Var på din vakt. När en man handskas med sprängämnen måste han akta sig för att gå för nära en öppen eld; och du måste också ta akt på att du inte leds in i frestelse. Även dina vardagliga handlingar är skarpa redskap; du måste ge akt på hur du handskas med dem. Det finns ingenting i denna värld som är till nytta för fostran i kristen fromhet men allt för att förstöra den. Din bön bör vara “Stärk mig så att jag blir frälst.” Efter att ha bett måste du också vaka; akta varje tanke, ord och gärning med helig iver. Utsätt dig inte för faran i onödan; men om du blir kallad att visa dig, om du blir bjuden att gå där pilarna flyger, våga dig aldrig aldrig ut utan trons sköld; för om djävulen hittar dig utan din sköld, gläder han sig i triumf över att hans stund är kommen och han kommer snart att få dig att falla ner sårad från hans pilar.

Även om du inte kan dödas; kan du bli sargad. “Var nykter; var vaksam, faran kan finnas i en stund då allt verkar säkert för dig.” Ta därför akt på dina vägar och var nykter så att du kan be. Ingen har fallit i villfarelse genom att vara för vaksam. Må den Helige Ande vägleda oss på alla våra vägar, så att de alltid behagar Herren.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Ta dessutom trons sköld, med den kan ni släcka den ondes alla brinnande pilar.