Ingen karma här inte . . .
”Hur är det med fallande torn?“ ©
av Tedd Tripp
Hur ville Kristus att vi skulle se på katastrofer? Jesus kommenterar i Lukasevangeliet 13 Pilatus soldaters meningslösa slakt av några Galiléer. I sin iakttagelse kommenterar Jesus en annan olycka: Siloamstornets fall vilket dödade arton människor. Hans svar på båda katastroferna var detsamma: “Men om ni inte omvänder er, går ni alla under på samma sätt.”
Dessa katastrofer väcker frågor. Varför händer sånt här? Hur kan vi förstå en värld där man blir offer för till synes slumpmässiga händelser? Moralister som Jobs tröstare säger: “om du levde rätt skulle sådant inte hända dig”. Det är tanken bakom karma. Om jag gör gott skapar jag bra karma. Om jag gör dåligt skapar jag dålig karma.
Andra kan raljera mot Gud. Varför låter Gud dåliga saker hända goda människor? Hur kan jag lita på en sådan Gud? Andra drar också slutsatsen att världen är slumpmässig; ingen kan förstå den. Både moralisterna och fatlisternas svar missar målet. Moralisternas svar kommer att göra dig stolt, fatalisternas kommer att göra dig nedstämt. Jesus svarar med en skarp fråga som förnekar moralistens svar: “Tror du att de var värre syndare än de andra?” Svaret är nej. I sitt tålamod dömer Gud inte alltid synden omedelbart.
Men det finns en andra del till hans svar: “om ni inte omvänder er, kommer ni alla att gå under på samma sätt”. Å ena sidan, på grund av hans barmhärtighet, får vi inte omedelbart det vi förtjänar. Han låter regnet falla på både rättfärdiga och orättfärdiga. Å andra sidan, om vi fick vad vi förtjänade, skulle tornen falla på oss alla.
Tänk på det. Har vi fått ens den minsta del av vad vi förtjänar för varje lögn, syndiga val, onda tankar eller flirt med ondska? Om vi verkligen såg vår stolthet, själviskhet, bitterhet, ilska och hjärtats bedrägeri som Gud ser dem, skulle vi hålla med om att vi förtjänar att få torn att falla över oss. Tills vi förstår det kommer vi aldrig att förstå Guds tålamod och barmhärtighet.
Vi är i fara när det går bra och inga torn faller över oss. Vi kan bli så vana vid Guds barmhärtighet att vi misslyckas med att se den som barmhärtighet. I Lukas 13 tillrättavisar Jesus människor som inte lider, som är självgoda och känner sig självgoda. Ingen synd är för liten för att kräva omvändelse, och ingen synd är så stor att den går bortom omvändelse och tro på Jesus Kristus.
Jesus kallar oss till sig själv. Han uppmanar oss att erkänna att vi förtjänar att den yttersta rättvisans torn faller över oss och krossar oss till pulver. När livets små torn faller över oss kan vi trösta oss med att rättvisans yttersta torn aldrig kommer att falla över oss eftersom det föll på Jesus. Gud, i sin nåd, gav Jesus det vi förtjänar, så att han kunde ge oss det vi inte förtjänar.
Tedd Tripp är pastor emeritus vid Grace Fellowship Church in Hazleton, Pa, och president för Shepherding the Heart Ministries. Han är författare till Shepherding a Child's Heart.
©Tabletalk Magazine Ligonier Ministries januari 2023 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.