Härdar ut!
"att förbli i tron"
Uthållighet är det sanna helgonets emblem. Det kristna livet är inte endast en början på Guds vägar, utan också en fortsättning på samma väg så länge livet varar. Det är med en kristen som det var med den store Napoleon: han sade "Erövringar har gjort mig till den jag är, och erövringar måste upprätthålla mig." Så, käre broder i Herren, har erövring under Gud gjort dig till vad du är, och erövring måste upprätthålla dig. Ditt motto måste vara "Excelsior." Endast han som härdar ut till dess att krigets trumpet inte längre blåses är en sann erövrare och den som ska krönas till sist.
Vår uthållighet är därför målet för alla våra andliga fiender. Världen motsätter sig inte att du är en kristen för en stund om hon kan fresta dig att upphöra med din pilgrimsfärd och lugna ner dig för att köpa och sälja med henne i fåfängans marknad. Köttet kommer att försöka snärja dig och förhindra dig att pressa fram mot härlighet. "Detta är ett tröttsamt arbete för en pilgrim; kom, ge upp. Skall jag alltid bli förödmjukad? Kan jag aldrig bli bortskämd? Ge mig åtminstone en permission från detta ständiga krig?" Satan kommer att göra många våldsamma attacker på din uthållighet. Den kommer vara märkt av alla hans pilar. Han strävar efter att hindra dig i tjänsten: han insinuera att du inte gör något gott och att du behöver vila. Han kommer att sträva efter att göra dig trött på lidandet, han kommer att viska, "Förbanna Gud och dö."Eller så kommer han att attackera din ståndaktighet: "Vad är nyttan av att vara så ivrig? Var tyst som de andra, somna som de gör, och låt din lampa slockna som de andra jungfrurna!" Eller så kommer han att angripa dina doktriners övertygelser: "Varför hålla dessa kyrkliga bekännelser? Förnuftiga män börjar bli mer liberala; de tar bort de gamla landmärkena. Fall i takt med tiden." Därför, Kristen, bär din sköld nära din rustning och ropa till Gud att du genom hans Ande må härda ut till slutet.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.