Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 11 ggr
Woodland
0

Andens nödvändighet

Jag hade nämligen bestämt mig för, när jag var hos er, att inte veta av något annat än Jesus Kristus och honom som korsfäst.
1 Korinthierbrevet 2:2

Kära läsare, har du mottagit den ande som är av Gud, verkad av den Helige Anden i din själ? Nödvändigheten av den helige Andes arbete i hjärtat kan tydligt ses av detta faktum, att allt som har gjorts av Gud Fadern och av Gud Sonen skulle vara ineffektivt för oss, om inte Anden avslöjar dessa saker för våra själar.

Vilken effekt har läran om utkorelse på någon människa tills Guds Ande träder in i honom? Utkorelsen är en dött ord i mitt medvetande tills Guds Ande kallar mig ur mörkret till ett underbart ljus. Sedan genom min kallelse ser jag mitt val, och när jag vet att jag är kallad av Gud, vet jag att jag har blivit utvald i det eviga syftet. Ett förbund slöts med Herren Jesus Kristus, av hans Fader; men vad gynnar det förbundet oss ​​tills den Helige Ande ger oss dess välsignelser och öppnar våra hjärtan för att ta emot dem?

Välsignelserna hänger på kroken - Kristus Jesus; men då vi är korta i rocken kan vi inte nå dem; Guds Ande tar ner dem och överlämnar dem till oss, och på så sätt blir de faktiskt våra. Förbundets välsignelser i sig är som manna på himlen, långt utom jordens räckvidd, men Guds Ande öppnar himlens fönster och sprider det levande brödet runt lägret i det andliga Israel.

Kristus färdiga verk är som vin lagrat i vinfaten; genom otro kan vi varken ösa upp eller dricka. Den Helige Ande doppar vårt kärl i detta dyrbara vin, och sedan dricker vi; men utan Anden är vi lika verkligt döda i synden som om Fadern aldrig hade valt oss, och som om Sonen aldrig hade köpt oss med sitt blod. Den Helige Ande är absolut nödvändig för vårt välbefinnande. Låt oss gå kärleksfullt till honom och darra vid tanken på att bedröva honom.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jag hade nämligen bestämt mig för, när jag var hos er, att inte veta av något annat än Jesus Kristus och honom som korsfäst.