Degig brödkaka
”Efraim blandar sig med andra folk, han är som en brödkaka som inte har vänts.” Hosea 7:8
En brödkaka som inte har vänts är ogräddad på ena sidan; och så i många avseenden var Efraim oberörd av gudomlig nåd: även om det fanns ett visst mått av lydnad, fanns det väldigt mycket uppror kvar. Min själ, jag befaller dig, se om detta är ditt tillstånd. Är du noggrann i det som hör Gud till? Har nåden gått in i ditt innersta väsen, så att dess gudomliga verksamhet kan kännas i alla dina krafter, dina handlingar, dina ord och dina tankar? Att bli helgad i ande, själ och kropp bör vara ditt mål och din bön, och även om helgelse i full grad kanske inte är fullkomlig någonstans i dig, måste den ändå vara universell i dess handling; det får inte förekomma helighet på ett ställe och härskande synd på ett annat, då blir du också en brödkaka som inte har vänts.
En brödkaka som inte blivit vänd är snart bränd på sidan närmast elden, och fastän ingen människa kan ha för mycket religion, finns det somliga som kan vara svartbrända av trångsynt iver för den del av sanning som de har mottagit, eller är förkolnad till aska på grund av en fåfänglig fariseisk uppvisning av de religiösa föreställningarna som passar deras humör. Det förmodade utseendet av överlägsen helighet åtföljs ofta av en total frånvaro av all livsviktig gudsfruktan: helgonet i det offentliga och en djävul privat. Han handlar med mjöl på dagen och med sot på natten. Kakan som bränns på en sida är deg på den andra.
Om det är så med mig, Åh Herre, vänd mig! Vänd min ohelgade natur mot din kärlekseld och låt den känna den heliga glöden, och låt min brända sida svalna lite medan jag lär mig mina egna svagheter och bristen på värme när jag är borttagen från den himmelska flamman. Låt mig inte finnas som en man med dubbelt sinne, utan en som är helt under den härskande nådens mäktiga inflytande; för jag vet väl att om jag är lämnad som en kaka som inte är vänd på båda sidor och inte är ett föremål för din nåd, så måste jag för evigt förtäras i evig eld.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.