Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 22 ggr
Woodland
2023-04-14 08:05
0

Din själs största test

"Vad anser ni om Messias?" (Kristus)

Matteusevangeliet 22:42

Det största testet av din själs hälsa är, Vad tror du om Kristus?

Är han för dig "skönast bland människors barn", "ypperst bland tiotusen", den "alltigenom sköne"?  Varhelst Kristus värderas så, engageras den andliga människans samtliga fakulteter energiskt. 

Jag kommer att döma  din fromhet med denna barometer: Håller du Kristus högt eller lågt? Om du har tänkt lite om Kristus, om du har nöjt dig med att leva utan hans närvaro, om du har brytt dig lite om hans ära, om du har varit försumlig i lydnaden inför hans lagar, då vet jag att din själ är sjuk.  Gud give att den inte är sjuk till döds! 

Men om din första tanke  har varit, "hur kan jag ära Jesus?" Om din själs dagliga önskan har varit, "O, om jag visste hur jag skulle finna honom" säger jag  dig att du kan ha tusen svagheter, och även knappt vara säker på om du alls är ett Guds barn, och ändå är jag övertygad om, bortom tvivel, att du är säker, eftersom Jesus är stor i din uppskattning. Jag bryr mig inte om dina trasor. Vad tycker du om hans kungliga kläder? Jag bryr mig inte om dina sår, även om du blöder ymnigt. Vad tycker du om hans sår? Är de  glittrande rubiner för dig? 

Även om du ligger som Lazarus på gödselhögen och hundarna slickar dig tror jag inte desto mindre om dig, Jag dömer dig inte på grund av din fattigdom. Vad tycker du om kungen i hans skönhet? Har han en härligt hög tron ​​i ditt hjärta? Skulle du då ställa honom högre om du hade kunnat? Skulle du då vara beredd att dö om du   kunnat lägga till ytterligare en trumpet till kören som förkunnar hans lov? Ah! då är det väl med dig. Oavsett vad du må tänka om dig själv, om Kristus är stor för dig, skall du snart vara med honom.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

"Vad anser ni om Messias? Vems son är han?" De svarade honom: "Davids".