Jesus iFokus

Jesus

Etiketterkyrkanjesusinspirationden-kristna-lärangud
Läst 29 ggr
Woodland
0

Från de värsta till de bästa

Att se Jesus i en fientlig värld ©

av William VanDoodewaard

Innan hans omvändelse, var Paulus väldigt lik en Islamistisk jihadist; han hatade kristendomen och gjorde allt han kunde för att utplåna den. Gud kunde helt rättvist ha tillintetgjort honom —vilket han gjorde med andra som förföljde hans folk. Många (Paulus själv inräknad) betraktade honom som den minst trolige att bli omvänd. Han själv beskriver sig som nästan vid kanten av att vara hopplöst förlorad. Hade han känt till sanningen och oavsett den fortsatt i vredesmod mot Kristus, hade han kanske inte blivit frälst: “Men jag mötte barmhärtighet därför att jag i min otro inte visste vad jag gjorde.” (1 Timoteusbrevet 1:13) I sin ursinniga förföljelse av kristna så trodde Paulus att han gjorde gott, precis som många förföljare gör idag.

Med tanke på Paulus historia är det inte att undra över att Lukas nedtecknar en häpnadsväckande respons i Damaskus när Paulus började berätta för andra om Kristus:

“Alla som hörde honom häpnade och sade: "Var det inte han som i Jerusalem ville utrota dem som åkallar det namnet? Och kom han inte hit för att gripa dem och föra dem till översteprästerna?" (Apostlagärningar 9:21)

Gensvaret i Jerusalem var detsamma. Jesus lärjungar var alla “rädda för honom, eftersom de inte trodde att han var en lärjunge” (vers 26)

Varför berättar Paulus i brevet om sin egen omvändelse? Han vill att Timoteus skall minnas hur “Vår Herres nåd överflödade med tro och kärlek i Kristus Jesus.” (1 Timoteusbrevet 1:14) Förundran och tillbedjan fyllde Paulus sinne medan han tänkte på vem Jesus var och vad han hade gjort. Paulus, en förföljare blev omvandlad och förlåten, och fylldes med tro och kärlek. Om detta är vad Kristus kan göra, behöver inte Timoteus vara rädd och orolig över den fientlighet han möter i Efesos. Jesus Kristus är mer än tillräckligt för honom och kyrkan i alla deras behov.

Vår Herres önskan är klar, vi ska dela denna säkra tro: “Det är ett ord att lita på och värt att tas emot av alla, att Kristus Jesus kom till världen för att frälsa syndare – och bland dem är jag den störste!” (v. 15). Det är orsaken till varför vår Herre kom, och detta är vad han fortfarande gör: levandegör de döda, gör de onda goda, gör de skyldiga oskyldiga. Han regerar för att frälsa, omvandla och helga. Paulus berättar för oss, “Men jag mötte barmhärtighet, för att Kristus Jesus skulle få visa hela sitt tålamod först mot mig, som en förebild för dem som ska komma till tro på honom och få evigt liv.” (v. 16)

Paulus mottog tålamod och barmhärtighet, så att vi skulle se Jesus. Medan Paulus sökte ondskan, så sökte Jesus sin tjänst, korset, graven, uppståndelsen och himmelsfärden. Medan Paulus levde i ondska, så satt Jesus på härlighetens tron, arbetande och bidade tiden för Paulus frälsning. Efter att ha förvandlat Paulus, fortsatte Jesus tålmodigt att älska och helga sin tjänare, så att vi kan känna med glädje att detta är vem vår Herre och Frälsare är, idag och i evighet.

© “Att se Jesus i en fientlig värld” Tabletalk Magazine February 2022. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tabletalk is the monthly magazine from Ligonier Ministries, the teaching fellowship of R.C. Sproul, dedicated to helping growing Christians live biblically informed lives.
  • Redigerat 2022-02-19 14:48 av Woodland