Jesus iFokus

Jesus

Etiketterjesusbibelnlivsfrågorinspirationden-kristna-lärangudjesus-och-jag
Läst 156 ggr
Woodland
0

Kärlek är väsentlig

Kärlek är väsentlig

av R. C. Sproul ©

1 Tessalonikerbrevet 3 slutar med att Paulus ber Herren att få de kristna i Tessaloniki att växa och vara överflödande i kärlek till varandra. Det här överrumplar oss inte, för kärlek är en av de viktigaste aspekterna av den kristna etiken. Paulus skrifter innehåller faktiskt några av de viktigaste bibliska lärorna om kärlek, och det finns mycket vi kan lära oss av hans utökade behandling av denna dygd i 1 Korinthierbrevet 13.

Man behöver inte vara kristen för att bekanta sig med 1 Korintierbrevet 13. Det citeras ofta på tv och i filmer, och till och med många icke-kristna kommer att få höra det läsas vid sina bröllop. Förtrogenhet kan föda förakt, med resultatet att vi kanske tror att vi känner till den här texten så bra att vi inte uppskattar dess djup och vårt misslyckande att uppfylla den standard som den beskriver för oss. Det är uppenbart att den typ av kärlek som beskrivs i detta kapitel bygger på kärleken till Gud själv, och vår Skapare har aldrig visat något annat än perfekt kärlek till sin skapelse och till sitt folk.

Guds kärlek misslyckas aldrig i sin vänlighet, sanning, tålamod, godhet eller någon annan egenskap som Paulus tillskriver kärlek i 1 Korinthierbrevet 13. Men när vi är ärliga mot oss själva ser vi att vår kärlek aldrig uppfyller denna standard. Vi är ofta ovänliga, otåliga, älskar synd och så vidare. Det finns många orsaker till detta, men vårt misslyckande att älska ett av våra främsta problem. I likhet med de kristna i Korint under det första århundradet missbrukar vi våra andliga gåvor och vill att andra ska tjäna oss istället för att söka efter sätt att tjäna dem kapitel 12–14. Vi sätter oss själva först och blir svartsjuka när andra inte också sätter oss först. Istället för att agera i ödmjukhet är vi fyllda av stolthet och vill inte stå ut med andra.

Så borde det inte vara. Första Korinthierbrevet 13:1–3 avslöjar att kärlek betyder mycket mer än våra andliga gåvor. I själva verket kan vi ha många gåvor och kan veta mycket om Herren och hans frälsning, men om dessa saker inte är kopplade till kärlek till Gud och till andra människor har vi faktiskt ingenting. Det beror på att vi anpassas till bilden av vår Skapare, som är kärlek 1 Johannes 4: 8. Kärlek är väsentlig för Guds karaktär, och det måste också vara väsentlig för oss om vi är hans barn.

CORAM DEO Att vara inför Guds ansikte

Många talar mycket om sin kärlek, och bekänner sig älska andra människor utan att någonsin göra någonting för att visa det. Men sann kärlek visas inte i ord och tal utan i handling och sanning (1 Johannes 3:18). Låt oss begrunda våra hjärtan denna dag för att se var vi saknat kärlek och inte visat kärlek. Låt oss sedan be för att Herren ska hjälpa oss att älska bättre när vi strävar efter att omsätta vår kärlek i handling.

© Utdrag ur Sproul’s serie om kärlek “Love”. Copyright Tabletalk Januari 2020 Ligonier Ministries. Används med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna. 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Ligonier Ministries, founded by R.C. Sproul, exists to proclaim, teach, and defend the holiness of God in all its fullness to as many people as possible.
  • Redigerat 2020-12-18 10:05 av Woodland
Lussan20
0

Utan kärlek är vi bara en ekande brons, en klingande cymbal!
Vi kan säga så mycket fint, men det är inte de vi är, utan det vi tänker som är vår sanna natur. Prata gott är inte detsamma som att göra gott.
Jag är en överkänslig person och lider av det , men kan användas i kampen för det goda. Men ibland vet jag att jag säger det rätta, men tänker något annat. Man blir upplyst om sina fel om man vill det.
Jag vill vara ett med kärleken, men vi dras med slagg och orenheter. Vi får slipa på detta och uppmuntra de goda tankarna vi har till att göra gott.
Just nu i kampen för djur som lider, hela Guds skapelse lider.

Woodland
1

För tydlighetens skull och för de som läser här - Hur definierar du det du kallar "kärleken"?

Om du strävar efter att leva ditt liv som du skrev i #1 lägger du en förkrossande börda på dig själv. Såsom bibeln lägger fram det för oss: kan vi ändra vårt beteende till viss del men vi kan inte "slipa" på vår natur för att ändra den. Så snart man tror att man har övervunnit ett fel eller dålig vana dyker en annan upp.

Vi kan inget göra åt den förbannelsen som skapelsen lider under. Vi kan till exempel skänka pengar för att rädda den magnifika Bengaliska tigern men jag skulle inte ville vara i dess närhet utan att skyddas från den. Den lever på sina instinkter och är ett hot.

Man bör behandla djur väl men vad är ett djurs värde i jämförelse med en människans med sin eviga själ?

Med vänlig hälsning,

Lussan20
0

Inte en enda sparv faller från himlen utan att vår himmelske Fader vet det. Om både människor och djur bryr han sig om.
Jag är inte så intresserad av vad människor anser och tycker. Jag tror att allt som har i sig sitt liv det är själen.
Den ondaste varelsen är människan och de drar hela skapelsen i fördärvet, alla dess invånare och allt liv. Djur , natur och sig själva.
Så mycket regler och tankar är som luft för mig, men Herrens kärlek ges till alla som tar emot honom i ande och sanning.
Lagiskhet ska inte förväxlas med kärlek.
Kärleken är tålmodig och mild, den förhäver sig inte, allt utstår den och hans ansikte lyser i varje kärleksgärning, oavsett om du planterar träd i regnskogen, ger en tiggare en slant, skänker pengar till djurorganisationer.
Min egen känslighet har fått mig att gå dit ingen annan velat gå, så den är både ett gissel och en välsignelse!

Woodland
1

Jag är verkligen intresserad av det du skriver och hur du kom till dina slutsatser.

Artikeln handlar om kärleken såsom den beskrivs i bibeln och Paulus, han som skrev kärlekens lov, syftade på Guds barn det vill säga de som är i en relation till Gud genom tro på hans son Jesus Kristus. "Och hoppet sviker oss inte, för Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande som han har gett oss." Romarbrevet 5:5
Guds ordning är omvändelse och mottagandet av Anden och efter det upplever vi Guds kärlek i våra hjärtan (nya hjärtan). Den troende har därefter två naturer och en kamp i livet för att den nya naturen av barnaskap skall övervinna den gamla.

"Herrens kärlek ges till alla som tar emot honom i ande och sanning." Jag undrar - Vilken ande och vilken sanning menar du? För om du menar det bibliska kärlekskonceptet (som är ämnet i #0) är den kärleken visad i Jesus Kristus och en människa tar del av den genom omvändelse.

Så mycket regler och tankar är som luft för mig
Har din egen känslighet fått dig att "gå dit ingen annan velat gå?" Menar du att du har hittat en annan, egen väg till Gud och sanning? Är dina egna känslor de som definierar sanning för dig och vägleder dig? Vad menar du när du skriver "Lagiskhet ska inte förväxlas med kärlek."?

Det är bra att göra snälla saker men vanskligt att förväxla snälla handlingar med Guds väsen. Faktum är att de flesta goda gärningar som vi gör utgår i olika grad från egoistiska syften. Vi "mår bra" av det. Medlemmar i kriminella organisationer kan vara underbara familjefäder men hänsynslösa till det yttersta när det gäller affärer. Lyser Guds ansikte genom dem? När vi människor gör väl mot varandra gör det livet mer drägligt för den som ger och den som mottar.

Djuren har själ för att de lever men ingen evig själ. Du citerar en bibelvers om sparven. Jesus sade: "Ändå faller inte en enda av dem till marken utan er Far. Och på er är till och med alla hårstrån räknade. Var alltså inte rädda. Ni är mer värda än många sparvar." Matteusevangeliet
Jag skulle klassa de fallna andliga varelserna som de ondaste. Jesus själv dog för den upproriska människan. Och därför är människan prioritet nummer ett.

Med vänlig hälsning,

Var inte rädda för dem som dödar kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan fördärva både själ och kropp i Gehenna. Säljs inte
Lussan20
0

Jag svarade på det-kärlekens höga visa-.
Jag känner mig rikt välsignad och vill inte utsätta mig för analys efter andras teorier om Gud, jag har sett vad det leder till, jag leds inte av människor utan av Herren själv. Men du frågade om Kärleken. -Kärleken är tålmodig och mild- osv.
Jag såg hjältegalan så arbetar Gud för mig. Jag såg Dr Phil där en Baptistpastor misshandlade ett adoptivbarn i 18 år slet köttet från hennes armar, församlingen såg hur plågad hon var flickebarnet. Ingen gjorde något.
I mitt arbete med barn så har jag anmält, suttit i rättegångar och räddat livet på flera barn. Jag har känt i anden vad jag ska göra.
Men äran är inte min utan han som manade mig att gå. Allt är inte Gud som glimmar, glittret finns i så många. Men jag vet att många tror att allt går för sig bara man är frälst, man får allt förlåtet och då kan man leva som man vill, man är utvald. Jag har sett hur många i detta plågat både människor och djur.
Det finns så många goda människor som vill det goda-kärleken- och handlar utefter Guds vilja. Kärleken är inte betvingande utan ges till den som tar emot, utan själsligt våld och manipulation.
Jag är så rikt välsignad!

Woodland
0

Men jag vet att många tror att allt går för sig bara man är frälst, man får allt förlåtet och då kan man leva som man vill, man är utvald.

Om du har träffat sådana bekännare har de blivit felinformerade och de kan ingenting om bibeln. Konstigt är att efter att ha vandrat med Gud i 50+ år och haft gemenskap med troende på fyra av fem världsdelar känner jag ingen som tror detta. Det må finnas de som påstår de är kristna, är uppriktig störda, misshandlar och till och med mördar och så vidare men de är falska bekännare. Sådana varnade Jesus för.

Med vänlig hälsning,

Lussan20
0

Ja så många känner inte jag som du gör. Men jag har släkt i USA som byggde Kyrkor bla. Om jag säger så här så har jag mött många dömande människor inom frikyrkorna. De nagelfar andra men ser sig inte själva.
Ett exempel som jag känner är så fel sätt att behandla andra är då min man hjälpte till på sina lediga dagar att måla i ett hus åt frikyrkofolk. Han hade bara Söndagen att måla då vi var en stor familj själva. Frun i huset står nedanför och tittar upp på min man då han målar deras tak. Hon ska ge Bibelundervisning tydligen- Arbetar ni på Söndagar-? I Bibeln står det att Söndagens ska vara vilodag! I denna dag skulle min man sagt-Ja då kan ni måla själva-. Men då svarade han , jag visste inte att det var fel, men då får jag sluta förstås.
Mycket har ändrats under vägen, hur man äter, minns då man inte fick äta Wienerbröden färska för det var -frosseri-, hur man skulle klä sig och ha håret. Gud är tydligen föränderlig i människors tankar, för mig är han ljusets källa, evighetens Fader, kärlek och så som en kärleksfull förälder så vill han sina barns bästa. Alla samfund tolkar olika delar av Bibeln olika, kommer man sedan som till Jehovas Vittne så tolkar de helt annorlunda och har forskat på de äldsta skrifterna. I deras värld är vi helt fel ute och är avguda dyrkare. Ett exempel är Korset, de säger att Jesus blev fastspikad på en påle och att korset är en avgudasymbol för Guden Tammus= T. Ja det mesta är fel enligt deras sätt att tolka. De är de mest Bibelsprängda jag mött, många är trevliga men de dömer hela Kristenheten .
Därför går jag inte i Polemik om Bibeltolkningar av en orsak, en annan är att jag haft stroke och min hjärna är skadad liksom ögonen. Men Guds ord står ristade i mitt hjärta-Så älskade Gud världen-
Jag ska ge dig mitt möte med en sång. Den visar på den kärlek jag mött.
Det föll en grå liten fågel, en gång från sitt trygga bo.
Den slog sig så hårt och illa så ingen kan tro. För hur kan en fågel leva som slagit sig så?
Den låg med ögonen slutna som död på den hårda mark
då kände den hur den lyftes av någon stark
Nu ligger den still i det greppet, ett grepp som lyfter och bär
och var gång som skräcken kommer är handen där.
Det föll en grå liten fågel Gud Faders hand lyfte den upp, den är ett människohjärta den lilla grå!

Frid i Juletid!

Woodland
1

I och med att andra läser här är det viktigt för mig att fortsätta med diskussionen.

Bibelkunskap -
Att studera och diskutera bibeln är ett arv från den judiska traditionen. Även för en som bekänner sig som kristen finns det ingen frälsning om själva studierna eller diskuterandet är bortkopplat från en relation till Frälsaren såsom Han visar sig i bibeln. Det finns de som förkovrar sig i skriften av olika orsaker utan att det leder till Gud. Även aposteln Petrus tog upp detta. 2 Petrusbrevet 3:15-16
"Så har också vår älskade broder Paulus skrivit till er efter den vishet som han har fått, och så gör han i alla sina brev när han talar om detta. I hans brev finns en del som är svårt att förstå och som okunniga och ostadiga människor förvränger till sitt eget fördärv, något som också sker med de övriga Skrifterna."

Religösa i USA -
Det finns ingen frikyrklighet i det enorma landet USA för det har aldrig funnits en statskyrka där. Folk från Europa flydde till det landet bland annat för dess religösa frihet. På grund av den friheten hittar man en enorm variation i alla olika riktningar inom religionen. Historiskt sett har det aldrig funnits en stor styrande hand över de kristna (religösa) i Nord Amerika som det har funnits i Sverige med vår statskyrka. Och med stor frihet råder stort ansvar. Det är därför att man kan hitta de mest kunniga bibliska förkunnare och lärda i USA likaväl som de som förkunnar och sprider de värsta irrläror som världen har skådat över hela jorden under kristendomens banér.

Men oavsett vart folk flyttar följer den fördärvade mänskliga naturen med. Paulus på sin tid varnade för de som nästlar sig in i och utnyttjar godtrogna människor. Lägg märke till verserna 29 och 30 i detta rörande stycket. Jesus sade “den här världens barn är klokare än ljusets barn mot sitt eget släkte.” Han menade det inte på ett positivt vis.

Söndagsvilan-
Kristendomen har ansett söndag som helig (avskild för Gud) genom alla tider. Och även i Sverige har det varit en allmän stark vilodags praxis långt bak i tiden. Skiftarbete har urholkat söndag som vilodag men det är många som uppskattar "söndagsfriden". I vissa delar av landet så hade folk reagerat om någon varit uppe på en stege och målat på söndag. Även icke-religösa uppskattar befrielsen från gräsklippning och hamrande på söndagen. I nästan alla bostadsrättsföreningar är det till exampel förbjudet.

Vissa samfund, rörelser och kyrkor håller hårt på söndagsvilan andra inte. Enligt Paulus ger Bibeln utrymme för olika tolkningar. "Den ene sätter en dag högre än en annan, den andre håller alla dagar lika högt. Var och en ska vara fullt övertygad i sitt sinne. Den som firar en viss dag gör det för Herren, och den som äter gör det för Herren. Han tackar ju Gud. Den som låter bli att äta gör det för Herren, och även han tackar Gud." Romarbrevet 14

Seder och bruk ändras men Guds ord står fast att frälsning finns endast genom Jesus Kristus och det finns fastställda kriterier för att pröva sig själv om man tillhör Herren.

Vi människor är olika i vår förmåga att lära oss. Vissa är mer känslomässigt lagda och andra lutar sig mer åt kunnande/studerande. Kyrkorna får olika karaktärer och uttryck i samhället och några går helt in för utlandsmission eller social verksamhet i landet, andra bibelläsning och evangelisation och så vidare. Listan är lång men alla behövs för kroppen är uppbyggd av olika delar.

Bibelsprängd-
De som bekänner sig till Jehovah vittnen, oavsett hur snälla eller “bibelsprängda” de verkar, är per definition inte kristna för att de bekänner sig inte till den grundläggande sanningen av Treenigheten och förnekar därmed Jesus som Gud. De har ingen Frälsare i honom utan endast en förebild. Så det följer att har man förnekat grunden för den kristna tron bygger man någonting annat. Och om de är bibelsprängda är det av ingen vikt för Satan kan bibeln bäst av alla.

Med vänlig hälsning,

• Redigerat 2020-12-20 11:26 av Woodland