Kläder
Hur ser ni på klädsel ? Alltså att klä sig sedesamt, kjol ? Att smycka sig , smink hur ser ni på det ? Alltså som kristna
- Redigerat 2020-09-12 16:11 av Woodland
Helt ärligt får man klä sig sminka sig hur man vill. Jag tycker om att se dom som vågar sticka ut dom tex ha en udda hårfärger.
Det som anses vara sedesamt, eller rättare sagt acceptabelt, skiljer sig från land till land, landsändar till landsändar och mellan olika kyrkor, samfund och grupperingar. Synen om att kvinnor bär byxor, sminkar sig, klipper håret, täcker håret, bär smycken med mera styrs ofta av kulturen där den kristne bor. En allmän regel är att man bör inte överträda sitt eget samvete eller skada någon annan. Man kommer långt med sunt förnuft.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
Jag tycker det är helt ok med både smink å smycken, utan att överdriva , jag kanske uttryckte mig fel , tänker när man går till kyrkan , tex ,
Jag hoppas att svaren du fått har hjälpt.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
Vill höra olika åsikter ,
Jag har aldrig ens funderat över frågan.
Mer än när jag var barn möjligtvis då min farmor som var medlem i smyrnakyrkan var förfärad över smink, nagellack och viss typ av klädsel.
/Maria
Tråkigt , tycker smink är helt ok , förstår inte kyrkor å samfund som inte tycker det , Jag gillar kjol ,skulle lätt klä mig i kjol jämt
Var bara dig själv och kläd dig som du är som människa 🙂 i kyrkan och utanför svårare än så är det inte 🙂
Kyrkan är i våra hjärtan, inte i kläder och smink. Hel och ren sade man förr. Ett bra motto även idag. Mvh/WL
Klädsel i kyrkan, anständigt mer än så behöver vi inte efterfråga. Många klär sig väldigt olika i kyrkan en del mer formellt andra inte men jag föredrar en mer formell stil för det hör Gud till.
Vad gäller klädsel i kyrkan anser jag det vara av mer vikt hur man klär sig och beter sig ute i samhället där har vi dom stora problemen inte i kyrksalen för där har jag uppfattningen att det går väl till och är städat i stora drag med några undantag som inte hör hemma i kyrkans heliga salar.
Tycker ni det är ok att som kristna visar halva brösten ? Både i kyrkan å utanför? Det är det jag menar med att klä sig sedesamt?
Kvinnor bryr sig väl inte om att andra kvinnor har urringat och det är väl den springande punkten i alla religioner om kvinnan ska klä sig för att inte utmana män. Förr satt kvinnor i Sverige på en sida och män på den andra i Kyrkan. Kvinnan har alltid fått ta ansvar för mäns sexualitet. Samtidigt så finns inget som säger att man inte ska klä sig i Kyrkan, män ska väl inte gå i badbyxor bara på överkroppen. . Tänka får man göra själv. Såg en kvinna i nätstrumpor i Kyrkan för en del år sedan då det var modernt på unga kvinnor. Det såg lite malplacerat ut. WL
Vad kvinnor tycker? Det är väl Gud som ser allt?,
Ja men det är människan som dömer. Klädseln är olika i olika församlingar. I Jv tex har kvinnorna långa kjolar, ofta är man mer prydligt klädd i Kyrkan, i friförsamlingarna så är det friare där kan pastorn ha jeans tex. Att skyla barmen står det väl i Bibeln. Att inte smycka sig för mycket. Men seder och bruk förändras. Förr hade damerna sk hallelujaknut i håret. Gud är ju inte föränderlig så det är nog mest människans påpbud.