Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 12 ggr
Woodland
0

Kärleksfull lydnad

”Er himmelske Far

Matteusevangeliet 6:26

Guds folk är dubbelt hans barn, de är hans avkomma genom skapelsen, och de är hans söner genom adoption i Kristus. Därför har de privilegiet att kalla honom ”vår Fader som är i himmelen”. Fader! Åh, vilket dyrbart ord det är. Här finns auktoritet: “Men om jag är en far, var är då hedern jag borde få?” Om jag är en Fader, var är då min ära?” Om ni är söner, var är då er lydnad? Här finns kärlek blandad med auktoritet; en auktoritet som inte provocerar till uppror; en lydnad som krävs och som ges med glädje – som inte skulle undanhållas även om det var möjligt. Den lydnad som Guds barn visar honom måste vara kärleksfull lydnad.

Gå inte omkring och tjäna Gud som slavar under er uppsyningsmans arbete, utan följ hans bud, för det är er Faders väg. Överlämna era kroppar som redskap för rättfärdighet, för rättfärdighet är er Faders vilja, och hans vilja bör vara hans barns vilja. Fader! – Här finns en kunglig egenskap så vackert höljd i kärlek, att kungens krona glöms bort vid åsynen av kungens ansikte, och hans spira blir inte en järnstav, utan en silverspira av barmhärtighet – spiran verkar verkligen glömmas bort i den ömma handen som svingar den. Fader! – Här finns ära och kärlek.

Det som vänskap inte kan göra, och ren välvilja inte försöker göra, måste en fars hjärta och hand göra för hans söner. De är hans avkomma, han måste välsigna dem; de är hans barn, han måste visa sig stark i deras försvar. Om en jordisk far vakar över sina barn med oavbruten kärlek och omsorg, hur mycket mer gör då inte vår himmelske Fader? Abba, Fader! Den som kan säga detta har uttalat en musik som är vackrare än vad keruber eller serafimer kan framföra. Det finns himmel i djupet av det ordet – Fader! Det är allt jag kan begära, allt mina behov kan kräva, allt mina önskningar kan begära. Jag har allt i all evighet när jag kan säga ”Fader”.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Se på himlens fåglar. De sår inte, de skördar inte och samlar inte i lador, och ändå föder er himmelske Far dem. Är inte ni värda mycket mer än