Säkra i arken
” och de visste ingenting förrän floden kom och ryckte bort dem alla. Så ska det bli när Människosonen kommer.”
Dödsdomen var universell, varken rik eller fattig undkom: de lärda och analfabeterna, de beundrade och de avskydda, de religiösa och profana, de gamla och de unga, alla drunknade i ett gemensamt fördärv. Några hade utan tvivel förlöjligat patriarken Noa - var är nu deras glada skämt? Andra hade hotat honom för hans iver som de ansåg vara galenskap - vad blev det av deras skryt och nedlåtande tal? Kritikern som bedömde den gamle mannens arbete drunknade i samma hav som täckte hans hånfulla kamrater. De som talade nedlåtande om den gode mannens trohet för hans övertygelse, men som inte delade den, har sjunkit för att aldrig mer stiga, och de arbetare som mot betalning hjälpte till att bygga den underbara arken gick också alla förlorade. Floden svepte bort dem alla och gjorde inte ett enda undantag. På samma sätt är den slutliga förintelsen säker för varje man och kvinna som föds utanför Kristus; ingen rang, ägodel eller karaktär skall räcka till för att rädda en enda själ som inte har trott på Herren Jesus. Min själ, se denna vittomfattande dom och darra inför den.
Hur förunderlig var inte den allmänna apatin! De alla åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, tills den hemska morgonen grydde. Det fanns inte en enda vis man på jorden utanför arken. Dårskap lurade hela mänskligheten, dårskap när det gällde självbevarelsedrift - den mest dåraktiga av alla dårskaper. Dårskap i att tvivla på den mest sanne Guden - den mest elakartade av dårskap. Är det inte märkligt min själ? Alla människor är försumliga med sina själar tills nåden ger dem förnuft, då lämnar de sin galenskap och agerar som rationella varelser, men inte förrän då.
Välsignad vare Gud, alla var säkra i arken, ingen förstörelse kom in där. Från den väldiga elefanten ner till den lilla musen var alla trygga. Den blyga haren var lika säker som det modiga lejonet, den hjälplösa kaninen var lika säker som den arbetsamme oxen. Alla är trygga i Jesus. Min själ, är du i honom?
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.