Arbeta med Gud
”"Gå ut på djupet och lägg ut era nät till fångst.””
Lukasevangeliet 5:4
Av denna berättelse lär vi oss nödvändigheten av mänskligt agerande. Fiskarnas fångst var mirakulös, men varken fiskaren, hans båt eller hans fiskeredskap ignorerades, utan alla användes för att fånga fiskarna. Så arbetar Gud med medel när det gäller att frälsa själar, och så länge nådens nuvarande system består, kommer Gud att vara nöjd med predikningens dårskap för att frälsa dem som tror. När Gud verkar utan medel blir han utan tvivel förhärligad, men han har själv utvalt planen med medel som gör honom mest förhärligad på jorden. Medel i sig själva är fullkomligt otillräckliga.
”Mästare, vi har arbetat hela natten och har inte fångat någonting.” Vad var orsaken till detta? Var de inte fiskare som utövade sitt speciella kall? Sannerligen, de var inga nybörjare; de förstod sitt arbete. Hade de utfört sitt arbete på ett oskickligt sätt? Nej. Hade de saknat flit? Nej, de hade slitit. Hade de saknat uthållighet? Nej, de hade arbetat hela natten. Fanns det brist på fisk i sjön? Säkerligen inte, för så snart Mästaren kom, simmade fiskarna till nätet i stim. Vad var då orsaken? Var det för att det inte fanns någon kraft i dem eller deras redskap bortsett från Jesu närvaro? ”Utan honom kunna vi intet göra.” Men med Kristus kan vi göra allt. Kristi närvaro ger framgång. Jesus satt i Petrus båt, och genom Herrens vilja drogs på ett mystiskt sätt fisken till nätet.
När Jesus är upphöjd i sin kyrka är hans närvaro kyrkans kraft - en kungs rop är mitt ibland henne. ”Och när jag blivit upphöjd från jorden, ska jag dra alla till mig.” Låt oss denna dag gå ut i vårt arbete med själsfiske, se upp i tro och omkring oss i högtidlig oro. Låt oss arbeta tills natten kommer, och vi skall inte arbeta förgäves, ty den som ber oss släppa ner nätet kommer att fylla det med fiskar.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.