Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 16 ggr
Woodland
0

Kom och drick

”den som vill ska fritt få ta emot livets vatten.

Uppenbarelsebooken 22:17

Jesus säger: ”Ta fritt.” Han vill inte ha någon betalning eller förberedelse. Han vill inte ha några rekommendationer från våra dygdiga känslor. Även om du inte har några goda känslor, om du bara är villig, så är du inbjuden; kom därför! Har du ingen tro och ingen ånger - kom till honom, så skall han ge dem till dig. Kom precis som du är, och ta ”fritt”, utan pengar och utan pris. Han ger sig själv till de behövande.

De offentliga dricksfontänerna i gathörnen är värdefulla bekvämligheter, och vi kan knappast föreställa oss någon som är så dum att han känner efter sin plånbok när han står framför en av dem och ropar: ”Jag kan inte dricka, för jag har inga pengar i fickan.” Hur fattig man än är, så finns källan där, och den törstige kan dricka från den. Törstiga förbipasserande, oavsett om de är klädda i arbetskläder eller i fint tyg, letar inte efter något tillstånd för att dricka; att den finns där är deras garanti för att fritt ta dess vatten. Några goda vänners frikostighet har placerat det uppfriskande kristallklara vattnet där och vi dricker det utan att ställa några frågor. Kanske är de enda personer som behöver gå törstiga genom en gata där det finns en dricksfontän är de fina damerna och herrarna som åker i sina vagnar. De är mycket törstiga, men kan inte tänka sig att vara så vulgära att de går ut för att dricka. De tycker att det skulle förnedra dem att dricka från en vanlig dricksfontän: så de åker förbi med uttorkade läppar.

Åh, hur många är det inte som är förnöjsamma över sina egna goda gärningar och därför inte kan komma till Kristus! ”Jag vill inte bli frälst”, säger de, ”på samma sätt som en sköka eller en vulgär person.” Va’ komma till himmelen på samma sätt som en sotare? Finns det ingen annan väg till härligheten än den väg som ledde tjuven dit? Jag vill inte bli frälst på det sättet. Sådana stolta skrytmånsar måste förbli utan det levande vattnet, men ”den som vill, han kan ta av LIVETS VATTEN FRITT.”

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Och Anden och bruden säger: "Kom!" Och den som hör det ska säga: "Kom!" Och den som törstar ska komma, och den som vill ska fritt