Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 32 ggr
Woodland
2024-05-14 07:55
2

Tig inte!

”Jag vill tacka Herren

Psaltaren 9:2

Lovprisning bör alltid följa på besvarad bön; som när dimman av jordens tacksamhet stiger då solen av himlens kärlek värmer marken. Har Herren varit nådig mot dig och vänt sitt öra till rösten av din bön? Prisa honom då så länge du lever. Låt den mogna frukten falla på den bördiga jorden från vilken den hämtade sitt liv. Förneka inte en sång till honom som har besvarat din bön och gett dig ditt hjärtas önskan.

Att tiga om Guds barmhärtighet är att ådra sig otacksamhetens skuld; det är att handla lika lågt som de nio spetälska, som efter att de hade blivit botade från sin spetälska, inte återvände för att tacka den helande Herren. Att glömma att prisa Gud är att vägra att gynna oss själva; för lovprisning, liksom bön, är ett utmärkt sätt att främja tillväxten av det andliga livet. Den hjälper oss att lätta våra bördor, att väcka vårt hopp och att öka vår tro. Det är en hälsosam och stärkande övning som höjer pulsen hos den troende och gör honom redo för nya företag i sin Mästares tjänst. Att välsigna Gud för mottagen nåd är också ett sätt att hjälpa våra medmänniskor;
"de ödmjuka skall höra det och glädjas”, som efter att de hade blivit botade från sin spetälska, inte återvände för att tacka den helande Herren. Att glömma att prisa Gud är att vägra att gynna oss själva; för lovprisning, liksom bön, är ett utmärkt sätt att främja tillväxten av det andliga livet. Den hjälper oss att lätta våra bördor, att väcka vårt hopp och att öka vår tro. Det är en hälsosam och stärkande övning som höjer pulsen hos den troende och gör honom redo för nya företag i sin Mästares tjänst. Att välsigna Gud för mottagen nåd är också ett sätt att hjälpa våra medmänniskor; "de ödmjuka skall höra det och glädjas.” Andra som har befunnit sig i liknande omständigheter skall finna tröst om vi kan säga: "Lova Herren med mig, låt oss upphöja hans namn tillsammans! Jag sökte Herren och han svarade mig.”

Veka hjärtan kommer att stärkas och nedstämda helgon kommer att vederkvickas när de lyssnar till våra "befrielsesånger". Deras tvivel och fruktan kommer att tillbakavisas, när vi undervisar och förmanar varandra i psalmer, hymner och andliga sånger. De skall också "sjunga om Herrens vägar” , när de hör oss förhärliga hans heliga namn. Lovsång är den mest himmelska av kristna plikter. Änglarna ber inte, men de upphör inte att prisa Gud både dag och natt; och de återlösta, klädda i vita kläder, med palmgrenar i sina händer, blir aldrig trötta på att sjunga den nya sången: "Värdigt är Lammet”.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

De tio spetälska - På sin vandring mot Jerusalem tog Jesus vägen mellan Samarien och Galileen. När han var på väg in i en by möttes han av tio
  • Redigerat 2024-04-21 15:46 av Woodland