Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 14 ggr
Woodland
0

Att förbli i livet

“Jag ber inte att du ska ta dem ut ur världen.. .”
Johannes 17:15

Det är en ljuvlig och välsignad händelse som kommer att inträffa för alla troende i Guds egen tid - att gå hem för att vara med Jesus. Om några år till kommer Herrens soldater, som nu utkämpar "trons goda kamp" att ha blivit färdiga med konflikter och gått in i sin Herres glädje. Men även om Kristus ber att hans folk så småningom får vara med honom där han är, ber han inte om att de på en gång ska föras bort från denna värld till himlen. Han vill att de ska stanna här.

Men hur ofta ber den trötte pilgrimen bönen: “O om jag hade vingar som en duva! ty då skulle jag flyga bort och söka mig ett bo.” men Kristus ber inte så, han lämnar oss i sin Faders händer, tills vi, likt en snes av majs helt mogen, var och en ska samlas i vår Mästares spannmålsbod. Jesus vädjar inte om att vi omedelbart avlägsnas genom döden, för att förbli i livet är nödvändigt för andra även om det inte är lönsamt för oss själva. Han ber att vi ska hållas borta från det onda, men han ber aldrig om att vi ska bli upptagna till härlighetens arv förrän vi är fullvuxna. Kristna vill ofta dö när de har problem. Fråga dem varför, och de säger till dig: "För att vi skulle vara med Herren."

Vi fruktar att det inte är så mycket för att de längtar efter att vara med Herren, som för att de vill bli av med sina problem; annars skulle de känna samma önskan att dö vid andra tillfällen när de inte stod under pressen från prövningar. De vill åka hem, inte så mycket för Frälsarens sällskap, som att få vara i vila. Nu är det helt rätt att önska att lämna om vi kan göra det i samma anda som Paulus gjorde, för att vara med Kristus är mycket bättre, men önskan att fly från problem är självisk. Låt hellre din omsorg och önskan vara att förhärliga Gud genom ditt liv här så länge han vill, trots att det är mitt i möda, konflikter och lidande, och låt honom säga när "det är nog”.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Men om livet här i kroppen innebär att mitt arbete bär frukt, då vet jag inte vad jag ska välja. Jag dras åt båda håll. Jag har en längtan att bryta