Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 21 ggr
Woodland
0

Jag har nog

Du är min lott, Herre.”
Psaltaren 119:57
Du troende, se på dina ägodelar och jämför din del med dina medmänniskors lott. Somliga har sin del på fälten; de är rika och deras skördar ger dem en stor avkastning; men vad är dessa skördar i jämförelse med din Gud, som är skördens Gud? Vad är det överfulla spannmålsmagasinet jämfört med honom, han som är din husbonde och förser dig med himlens bröd?

Somliga har sin andel i staden; deras rikedom är stor och flyter till dem i ständiga strömmar, tills den blir en guldreservoar; men vad är guld i jämförelse med din Gud? Du kan inte leva av det; ditt andliga liv kan inte uppehållas av det. Lägg det till ett bekymrat samvete, kan det dämpa dess våndor? Tillämpa rikedomen på ett förtvivlat hjärta och se om den kan hindra ett ensamt stön eller göra en sorg mindre? Men du har Gud och i honom har du mer än guld eller rikedomar någonsin kan köpa. Somliga har sin del i det som de flesta människor älskar mest—applåder och berömmelse; men fråga dig själv, är inte din Gud mer för dig än det? Även om oräkneliga trumpeter skulle ljuda som salut för dig, skulle det förbereda dig för döden, eller trösta dig i den framtida domen? Nej, det finns sorger i livet som rikedom inte kan lindra och det finns ett djupt behov i den sista timmen som inga rikedomar kan ge. Men när du har Gud som din lott, har du mer än alla andra. I honom är varje behov tillfredställt oavsett i livet eller i döden.

Med Gud som din lott är du verkligen rik, för han skall sörja för alla dina behov, trösta ditt hjärta, lätta din sorg, vägleda dina steg, vara med dig i den mörka dalen och sedan ta dig hem för att njuta av honom för evigt som din del. “Jag har nog.” sade Esau; det är det bästa en världslig människa kan säga. Men Jakob svarar, “Jag har allt.” detta är ett uttryck för högt för ett köttslig sinne.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Ta emot gåvan som skickades till dig, för Gud har varit nådig mot mig och jag har allt.” Och han bad honom så enträget att Esau tog emot den.