Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 14 ggr
Woodland
1

Hoppet om perfektion

“. . . andar som fullkomnats”
Hebreerbrevet 12:22

Kom ihåg att det finns två olika sorters fullkomlighet som den kristne behöver— rättfärdiggörelsens fullkomlighet i Jesus person och helgelsens fullkomning gjord i honom genom den Helige Ande. För närvarande finns korruption även i hjärtat hos de pånyttfödda—erfarenheten visar oss detta. Inom oss finns det ännu lustar och onda fantasier.

Men jag jublar för jag vet att den dagen kommer när Gud skall slutföra arbetet som han har påbörjat; och han skall presentera min själ, inte endast perfekt i Kristus, men perfekt genom Anden, utan fläck eller skrynkla eller något sådant. Kan det vara sant att mitt stackars syndfulla hjärta skall bli lika heligt som Gud är helig? Kan det vara så att min ande som ofta ropar, “Jag stackars människa! Vem kan rädda mig från denna dödens kropp?” skall bli kvitt synd och död—att jag inte skall höra onda saker som förargar mina öron och inte hysa oheliga tankar som kan störa min frid?

Åh! lyckliga timme! Må den påskyndas! När jag korsar Jordan* kommer helgelsens verk att vara fullgjort; men före det ögonblicket kan jag inte göra anspråk på fullkomlighet i mig själv. Då skall min ande få sitt sista dop i den Helige Andens eld. Det tycks mig att jag längtar att dö för att få mottaga den sista och slutgiltiga reningen som skall att leda mig in i himlen. Det kommer inte att finnas en ängel renare än jag, för jag skall kunna säga i dubbel bemärkelse, “Jag är ren” genom Jesu blod och genom Andens verk.

Åh, hur vi bör prisa den Helige Andes kraft genom att på så sätt göra oss lämpliga för att stå inför vår Fader i himlen! Men låt inte hoppet om perfektion härefter göra oss nöjda med vår ofullkomlighet nu. Om det gör det kan, vårt hopp inte vara äkta; för även nu är ett gott hopp en renande sak. Nådens verk måst verka i oss nu annars kan det inte bli fulländat då. Låt oss be att vi “fyllas av Anden” så att vi kan i allt större utsträckning frambringa rättfärdighetens frukt.

*Spurgeon använder korsningen av Jordanfloden som ett poetiskt bildspråk av den kristnes död.

I fortsättningen kommer alla C. H. Spurgeon inlägg att publiceras styckvis istället att läggas till ursprungstråden för att underlätta för de som läser på mobilen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Nej, ni har kommit till Sions berg, den levande Gudens stad, till det himmelska Jerusalem. Ni står inför tusentals änglar, en festförsamling av de