Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 21 ggr
Woodland
1

När bönesvaret dröjer

"jag ropade på honom, men han svarade mig inte."

Höga Visan 5:6

Ibland väntar bönen som en petition är vid porten tills dess att kungen kommer fram för att fylla dennes barm med de välsignelser som den söker. När Herren har givit stor tro har han varit känd för att pröva med långa fördröjningar. Han har tillåtet sina tjänares röst att eka i deras öron som från en kopparhimmel. De har bankat på den gyllene porten men den har varit obeveklig, som om gångjärnen var fastrostade. Som Jeremia har de ropat: "Du har dolt dig i moln, så att ingen bön når fram."

Således har sanna helgon fortsatt länge i tålmodig väntan utan svar, inte därför att deras böner inte var intensiva eller för att de var oacceptabla, utan därför att det så behagade honom som är suverän och som ger efter sitt eget behag.  Om det behagar honom att bjuda vårt eget tålamod att sättas på prov ska han då inte få göra som han vill med sina egna? Tiggare får inte vara nogräknade, varken för tid, plats eller form. 

Men vi måste vara försiktiga så att vi inte tar bönesvarets förseningar för vägran. Guds framskjutna räkningar kommer att bli punktligt inlösta. Vi får inte tillåta Satan att rubba vårt förtroende för sanningens Gud genom att peka på våra obesvarade böner. Obesvarade framställningar är inte ohörda. Gud har en mapp för våra böner – de blåses inte bort av vinden, de är värdefulla i kungens arkiv. Det finns ett register i himlens domstol där varje bön är nedtecknad. Prövade troende, din Herre har en skål där de kostsamma dropparna av helig sorg läggs och en bok där ditt heliga jämmer är numrerat.  

Så småningom kommer din sak att råda. Kan du inte vara nöjd med att vänta lite? Kommer inte din Herrens tid att bli bättre än din tid? Efter hand kommer han att behagligt visa sig till din själs glädje och göra så att du lägger undan den långa väntan med säcktyg och aska och klär dig i purpurrött tyg och fint linne för fullt förverkligande.

I fortsättningen kommer alla C. H. Spurgeon inlägg att publiceras styckvis istället att läggas till ursprungstråden för att underlätta för de som läser på mobilen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jag öppnade för min vän, men min vän var borta, han var försvunnen. Min själ blev helt utom sig av hans ord. Jag sökte honom, men fann honom inte,