Diskutera med ateister?
Jag undrar om ni andra orkar diskutera med ateister och hur ni gör när de ifrågasätter och raljerar över (er) tro eller religioner i stort. Jag tycker nämligen det är jättesvårt och diskuterar helst inte alls. Försöker byta ämne, gör undan och blir alltid ledsen. Ateister i min närhet är pålästa och kunniga om vetenskap, historia mm och vill ha bevis för allt och tycker att troende människor per definition är mindre intelligenta, de rabblar allt ont kyrkan gjort under historiens gång osv osv. De slutar inte heller när jag säger att jag inte vill diskutera. Senast igår höll de på att tjata om att jag skulle varit hindu och trott på det om jag var född i Indien och tääänk så synd det är om alla som bor i länder som inte har kännedom om Jesus utan råkar tro på nåt annat - hur kan Gud döma dem till helvetet bara för att de är födda på fel plats … Någon som har tankar om situationer som dessa? Det rör sig om personer som jag måste träffa och som är trevliga i övrigt . Tacksam för alla tankar!
- Redigerat 2020-09-12 16:13 av Woodland
Som troende bör vi erkänna att vi "ser" därför att Gud har öppnat våra andliga ögon och fört oss till Jesus. Vi har blivit en del av alla de människor genom tiden som har erfarit detta under. Det är Guds godhet mot oss och det förhindrar högmod hos alla som tror. Jag sällar mig till de som anser att i och med att en ateist inte kan bevisa att Gud inte finns klassar jag den som en tro. Agnostiker eller "ateist light" är en mer ärlig position för en människa att ta.
Vi har genom åren på JiF haft diskussioner med folk som bekänner sig till ateism och även agnosticism. Inställningen bland dessa varierar beroende på hur öppna de är för att lära sig om den kristna tron.
I dessa internettider kan argumenten mot tron ofta härledas till ett fåtal ateister som har ett visst kändisskap eller en hög mediaprofil eller en sajt ägnad åt ateism. De flesta nöjer sig med att ta till sig det de har fått från de olika ateistiska källorna och accepterar utan omsvep flera påståenden som är helt fel.
Vissa som spjärnar emot Guds existens är helt ärliga med att de vill leva sina liv som de själva vill och vill inte ha med sig tanken om en högre makt de eventuellt skulle ställas inför. I de fallen är det lättast att då anta att han inte finns och de tar sig inte tid för djupare eftertanke. Men detta är inte menat som en heltäckande beskrivning av alla som håller sig till denna position. Det finns ju undantag.
Att någon skulle påstå att kristna är mindre intelligenta är snällt sagt grovt okunnigt. Tron har inte att göra med intelligens men förståelsen av tron kräver intelligens. Det finns och har funnits mycket välutbildade troende akademiker i alla de olika fält vilka är ett starkt motbevis mot detta ursprungliga påståendet. De bedriver forskning och utövande av sina yrken mycket framgångsrikt och finner sin tro som ett livsstöd - en hjälp inte ett hinder. Att det finns många ointelligenta ateister i vår värld är också en logisk slutsats att dra.
Den kristna kyrkan i sina olika nyanseringar har format västerländsk kultur och lagt grunden till vetenskap och de vetenskapliga metoder som används idag. Lagar och förordningar som baserats på mänskligt värde med mera har starka influenser från Jesu undervisning och de tio Guds bud.
Det vanliga påståendet att man tror för att man råkar vara född i ett kristet land kan lätt tillbakavisas med alla de som konverterar från sina länders religioner (till exempel Hinduism, Islam, Buddhism) och lever för Jesus även under svåra umbäranden för dem och deras närmaste så långt som till dödshot; ibland ett hot som verkställs.
Att någon inte kan förstå att Gud kan döma någon till helvetet är bara ett symptom på att de inte känner Guds helighet och den mänskliga rasens fördärv och uppror mot honom. Det är ett symptom på andlig blindhet som har drabbat mänskligheten enligt bibeln.
Kristenheten har varit inblandad i förföljelser och krig både direkt och indirekt under sin 2000+ årig historia. Jämfört med de ateistiska Marxistiska diktaturernas folkmord och förstörelsen som Stalin, Mao, Pol Pot och diktaturerna i Nord Korea är ansvariga för under de senaste 100 åren bleknar siffrorna i jämförelse; man kommer upp i tal som är förstummande. Vi känner väl till att Hitler var ansvarig för miljoner dödsfall men det väsnas inte så mycket om de andras gärningar. Det har talats om 100 miljoner kineser som dog enbart under Mao's "Det stora språnget". Ingen vet med säkerhet. Stalin's utplåning av de Ukrainska bönderna och svälten resulterade i många miljoners död. Allt detta visar att systematiskt dödande och övergrepp skedde utan samvete för det fanns ingen makt högre än den de själva hade infört. Och att påstå att det var några enstaka tokar som gjorde detta förklarar inte alla hantlangarna som anslöt sig till idealet och användes att verkställa hemskheterna. Men ännu idag försvaras denna misslyckat Marxism i väst. Till exempel, Black Lives Matter rörelsen är grundad av Marxister! Detta vet inte alla välmenande människor som deltar i protester världen över under dess banér.
En annan faktor är att utan Gud finns ingen slutgiltig rättvisa. Att bli straffad under svenska lagar är otillräckligt. Lagarna ger egentligen ingen rättvisa för brottsoffer. Mord är slutgiltigt. Resultatet är oåterkalleligt. Det krävs en högre instans.
Jag föreslår att du ska sträva efter att vara mer påläst. Det är mängder av stora tänkare som har resonerat runt allt detta, vetenskapsmän och kvinnor som också försvarar tron. Med det sagt är det är inte säkert att du övertygar någon. Man uppmanar folk att vända sig till Herren och sedan är det en sak mellan dem och Gud. Kunskapen du får kan trösta och bygga upp dig oavsett.
Det finns många inlägg och artiklar här på JiF som kan säkert vara till hjälp; det är bara till att söka. Ställ frågor om du vill. PM om du föredrar det. Jag är här för att hjälpa.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
TACK snälla!!!!!!! Det kändes bra att läsa ditt långa svar, tar till mig det och får nog läsa det fler gånger. Det är sant att jag inte är särskilt påläst, då jag dels har lite tid o tålamod att läsa, dels tycker det är svårt att hitta rätt bland all info som finns både på nätet och bland böcker. Jag ska börja med att kolla här.
#0 Det bästa är nog att du förklarar vad du känner när de sätter igång med sina diskussioner och att du inte vill medverka. Det låter som en rätt poänglös diskussion då ingen av er sannolikt kommer att kunna övertyga den andra sidan. Om de vill ha evidens för din tro blir det ju stopp direkt och om du har en genuin religiös tro kommer du högst troligen inte att byta åsikt oavsett vad de säger.
#1 Hej Woody. Long time no see.
Tycker du verkligen att det är rimligt att skuldlägga ateismen för vad en massa kommunistiska diktatorer utfört för grymheter? Det är typ som att jag skulle hävda att varenda europeiskt krig från och med Första Världskriget tillbaka till Romarriket indirekt är vållade av Kristendomen eftersom typ alla involverade kombatanter bekände sig till er tro. Vidare skulle man kunna hävda att Kristendomen kan beskyllas för allt skit som USA ställt till med sedan de började agera världspolis eftersom deras samhälle genomsyras av er tro.
Ser du själv hur absurt detta blir?
Vad som utlöser krig och hemskheter har väldigt många fler komponenter än religion eller ateism. Att dessutom hävda att religiös tro är nån slags garant för att människor verkar med högre moral är bisarrt ur ett större perspektiv.
Ja, det var länge sedan! Välkommen tillbaka. 🙂
Som jag ser det: Min poäng är att en ideologi som innebär att det inte finns en högre makt att ansvara inför, eller eviga konsekvenser om man så vill, är mer benägen att främja en demonstration av människans fallna natur: otyglad ondska. Dessa diktaturer har visat detta med otrolig effektivitet på kort tid. Det är klart att det finns personer som är ateister som gör mycket gott i världen, men det var inte mitt fokus i #1.
Vi delar alla denna fallna natur men detta att agera i ren ondska hålls normalt i schakt av samvete, lagar och yttre begränsningar. Jag skriver om en jämförelse mellan en som har tro på en högre makt i de judiska/kristna värderingarna med konsekvenserna som följer med någon som anser sig själv vara gud eller den slutgiltiga instansen. Och det är viktigt att poängtera att även om någon som bekänner sig som kristen men inte håller sig till Jesus ord och Nya Testamentliga befallningar och agerar helt i strid med sin bekännelse förnekar sin tro. Det är detta som är den troendes kamp i livet.
Tack och lov att USA agerar som en avskräckande makt! Europa är skyldig det landet och dess befolknings uppoffringar för den frihet vi upplever idag. Annars hade Hitler vunnit andra världskriget och de ryska diktaturerna hade fortsatt expansionen väster ut. Idag bemöter USA Kinas KP diktaturs framfart. Grannländerna skulle hålla med mig (särskilt Japan) nu när Kina bygger öar och aggressivt flyttar fram sina territoriella anspråk i Stilla Havsområdet. Ser bara på Hong Kong. Och vad skulle Europa göra ensamt mot Ryssland? Ryssarna räknar med två veckor för ett övertagande av Sverige. Kritik är befogad mot landet USA. Inget politiskt system är perfekt eller agerar rätt i alla instanser. Ser bara på oss: Baltöverlämnandet eller tågen som tilläts köra över svenskt territorium med krigsmaterial och transporter till förintelselägren. Detta innebar i praktiken stöd för Hitlers ockupation av Norge.
Men om USA skulle dra sig tillbaka från NATO eller sin närvaro i Europa hade säkert Kreml inte nöjt sig med annektering av Krim. Det kriget pågår fortfarande. Eller vad tror du?
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
Respekt ska vara dubbel!
Minns då vi var nya i tron och ville vittna och pracka på andra det vi upplevt. De hade inte förmågan eller viljan att lyssna på oss. Vi var trångsynta och hade rätt i allt vi sade. Tog åt oss och åkte hem besvikna på de andra.
En midsommar var vi med släkten på en fest. Många drack och ville ha roligt, vi var som en nagel i ögat på dom. Trots att vi var glada och inte sade något alls så gjorde vi allt obekvämt för dom. Till slut slog en man en flaska i bordet skålade för midsommar och alla frireligiösa. Alla skrattade och vi satt med rodnade kinder.
jag inser att vi förstörde deras glädje denna dag, men vår blotta närvaro. Det gjorde vi aldrig om.
Men då diskussionerna kom upp så sade jag alltid, -jag diskuterar inte politik och religion på träffar och fester. De flesta nöjer sig med det. Idag inser jag att alla har rätt till sin livsinställning och jag säger inte ja till allt i religionen, förföljelse av HBTQ personer mm. Vi ska älska andra som Gud först älskat oss.
Vi är inte för mer än ateisten, allt är bara nåd! Mvh/WL🌺