Livsfrågor

Homosexualitet

2016-09-15 08:50 #0 av: [Rulander]

Vi vet att bibeln säger att homosexualitet är synd. Finns det då bot för detta? Eller ska vi vara "toleranta" och säga att det är OK?

Jag är mycket noga med att peka finger mot någon annan, eftersom jag själv inte är utan synd.

Mycket tyder på att homosexualitet är medfött och inte förvärvat av yttre påverkan.

Vågar vi skriva vad vi tycker?

Anmäl
2016-09-15 11:40 #1 av: Woodland

Vi har genom åren ofta haft en mångfacetterad diskussion om homosexualitet  här. Bot för all synd finns i förlåtelse från Jesus. Men menar du "bot" på en biologisk plan eller dyl? Det finns ännu inga fastställda  belägg för att homosexualitet är biologiskt betingad fast många söker efter orsaken i det området.

När du skriver "vi" vem är det du syftar på: de kristna, politiker, allmänt med mera? Att skriva det man tycker är alltid förknippat med ett pris om man går emot de som har en avvikande mening. Men det gäller i nästan alla läger.  

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2016-09-15 12:40 #2 av: [Rulander]

Ursäkta att jag inte så de tidigare trådarna. Jag har inte varit med så länge. Jag hade ju kunnat listat ut det.

Att det finns förlåtelse för synd är vi överens om, men hur ska se på omvändelse från homosexualitet till hetrosexualitet med Guds hjälp? Om det inte är biologiskt betingat vad är då orsaken?

https://www.youtube.com/watch?v=kw6WRcaih48

Jag menar bekännande kristna som är homosexuella. De övriga ser nog inget problem med sin livsstil.

Anmäl
2016-09-15 13:48 #3 av: Woodland

En människas sexuella dragning till samma kön har, så visst jag vet, betraktats som vilken mänsklig svaghet (tendens till synd) som helst som måste kämpas emot. Och avhållsamhet var/är det som uppmuntrats medan människan kämpade med det. Utifrån det bibliska synsättet har vi alla våra svaga punkter och detta är för vissa en utav dem.

Omvändelse är en övernaturlig sak så, för Gud den Helige Ande är det inte svårt att ändra människan. De kommer kanske ändå att uppleva frestelse för en tid men Herren förmår bevara dem och trossyskon kan vara till hjälp och stöd. De som lever som homosexuella och bekänner sig till Kristus måste visa omvändelsens frukt- det gäller oss alla. Det kan hända att de inte vet vad bibeln lär ut på grund av brist på undervisning men jag är av den övertygelsen att alla de som är utkorade blir frälsta och bevarade. Därför är jag övertygad att Herren för fram dem till sanningen. Men för de som undertrycker sanningen (Romarbrevet 1:18) och inte berättar det för dem blir det en annan femma.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2016-09-18 11:05 #4 av: [loveisall]

Jag vet att det finns ett bibelord som talar om vissa människor som inte kan leva ut sin sexualitet, minns dock inte var det står, men det är i NT

Anmäl
2016-09-18 14:01 #5 av: Woodland

Är det denna vers du har i åtanke?

 Det finns de som inte kan gifta sig, därför att de är födda sådana, och de som inte kan det, därför att människor gjort dem sådana. Och det finns andra som för himmelrikets skull inte gifter sig. Den som kan förstå detta, må ta det till sig.  Matteusevangeliet 19:12

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2016-09-28 12:43 #6 av: [loveisall]

#5 Ja, tack Glad Det var just den versen. 

Versen talar om: 

-Dom som är födda sådana. 

-Människor som inte kan det, därför att människor gjort dem sådana (antagligen hänvisar man till enuck här?)

-Människor som för himmelrikets skull inte gifter sig  (Nunnor, munkar, celibat?)

Anmäl
2016-09-28 18:44 #7 av: Woodland

Ja, det är eunuck som menas där och därefter de om väljer att leva i celibat.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2016-10-10 10:30 #8 av: Tride

Jag är inte kristen, men förvånad över att kristna hänvisar inställning till homosexualitet till Jesus och NT. Som jag minns det finner vi förbud mot homosexualitet i GT. Minns inte var, men det står något om att en "man inte skall ligga hos en man" på samma sätt som hos en kvinna. Antagligen går det att googla fram exakt citat. 

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Anmäl
2016-10-10 10:48 #9 av: [Rulander]

3 Mos 18:22 Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.

Det står inte i klartext i NT att homosexualitet är fel men det står inte heller att utomäkenskapligt sex är fel heller.  Det finns mycket som inte står i klartext som synd. De flesta av oss Kristna ser det som synd. (eller?)

Har du en fråga angående att det är otidsenligt att betrakta homosexualitet som synd?

Anmäl
2016-10-10 11:08 #10 av: Woodland

Från ett annat inlägg i denna tråd:

Jesus behövde inte säga någonting om det. Det var ett givet. Hela det judiska samhället visste att utlevda homosexuella relationer enligt deras religion var förbjudna, oacceptabla och en styggelse. Jesus behövde inte ta upp detta. Idag nämner vi inte att en man inte får har sex med sin mamma. Varför? För att det är en självklarhet.  Apostlarna däremot klargjorde ståndpunkten i breven eftersom det fanns hedningar som levde så innan de blev omvända (som här).  Lägg särskilt märke till vers 11. De lämnade detta levnadssätt när de blev omvända. 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2016-10-10 11:10 #11 av: Maria

När jag läser Bibeln så tolkar jag det som att man ska inte utöva destruktiv sex men ingenstans bland dess bibelord pratas om kärlek. Kärlek mellan likakönade är ju något helt annat än just bara sex precis som det är i heterosexuella förhållanden..

För övrigt är jag medlem i Ekho.

/Maria

 

Anmäl
2016-10-10 11:29 #12 av: [Rulander]

Jag undrar varför just detta gör så många upprörda. Jag skulle aldrig någonsin peka finger mot homosexuella även om jag anser det vara fel. Om de väljer att strunta i bibelns uppmaningar är det deras ensak. Dessutom har jag själv gjort saker som går emot Guds ord, men jag har vänt om bekännt det som synd och fått förlåtelse för det.

Jag tror inte att vi kristna står för majoriteten av negativa särbehandlingar av de som har en annan sexuell läggning, det är oftast vanliga människor som helt enkelt tycker illa om människor som är olika dem själva.

Vi kan dock inte stryka bort det som står bibeln bara för att det inte passar oss själva.

Anmäl
2016-11-08 01:04 #13 av: Rebexi

#12 Hej, jag tänkte försöka förklara varför jag tycker detta är upprörande (inte just detta inlägg, utan attityden som kan finnas i den kristna kyrkan) från mitt perspektiv, jag talar såklart inte för alla som inte är hetro 

Jag växte upp i en kristen familj och "var" kristen som barn men har nu i vuxen ålder bytt religion. Och mycket varför jag inte kände att jag passade in som kristen handlar om bibelns/kyrkans syn på sex och sexualitet (nu menar jag synen så som jag uppfattat det från att ha gått på möten, pratat med andra kristna osv, jag vet att alla tror olika och har olika sätt att se saken). Hur som helst så har det alltid funnits en skam för mig kopplad med sex, och det är ingen trevlig känsla att leva med, och jag tror inte att det är hälsosamt att känna skam och synd, det ger en dålig självbild och självkänsla. Jag fattade inte ens att jag var bi förren jag var vuxen, men jag tror att det var något jag helt enkelt förtryckte hos mig innan det. 

Jag vill inte ha en gud som "älskar mig trots" min sexualitet. Kanske är det bara så som jag är, men jag vill ha en förklaring för varför en "synd" är fel. Jag kan inte fatta hur något som inte skadar någon kan vara fel, något som jag ens inte kan styra över. Jag vill ha en gud/religion som får mig att må bra och uppmanar mig att ta hand om andra, djur och natur. :)

Dessutom undrar jag något. Citatet som många använder för att säga att bibeln är emot homosexualitet är ju den som #9 nämnde " Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt." Får kvinnor ligga med andra kvinnor? Kan det inte också ha med könsmaktsordningen i den tiden/samhället? Dvs på den tiden kunde kvinnan behandlas i princip som egendom och det var helt ok, bara mannen var gift med henne så var det han som bestämde när de skulle ligga och hur han ville behandla henne, men kanske denna bibeltext menar att om en man ska ligga med en annan man så måste han respektera honom och behandla honom som likvärdig, för att det skulle vara avskyvärt att behandla honom som de kunde behandla kvinnor? Bara en tanke.

Anmäl
2016-11-08 14:15 #14 av: [Rulander]

#13  Får kvinnor ligga med andra kvinnor? Kan det inte också ha med könsmaktsordningen i den tiden/samhället?

Det är ingen skillnad mellan män och kvinnor. Varför skulle det vara fel med man-man och rätt med kvinna-kvinna?

Jag vill inte ha en gud som "älskar mig trots" min sexualitet. Kanske är det bara så som jag är, men jag vill ha en förklaring för varför en "synd" är fel.

Jag förstår att du inte har valt din sexualitet och att du inte ser något fel i den. Gud älskar dig trots din synd. Varför skulle han inte älska dig? Han älskar ju oss alla trots att vi syndar. Jag kan inte ta bort det som står i bibeln bara för att jag skulle tycka på ett annat sätt.

Din fråga är förståelig. Jag ska vara uppriktig och svara att jag inte kan ge ett bra svar på den frågan. I andra fall så påverkas ju andra negativt. Jag skulle gärna se att jag kunde ge dig ett bra svar. Trots det måste jag se det som synd ändå.

Någon annan får gärna hjälpa mig med detta.

Det enda jag vet är att Gud kan förändra oss när vi underkastar oss Jesus.

Detta är ett bra exempel: https://www.youtube.com/watch?v=kw6WRcaih48

Nu skriver jag ju också att jag är den siste att döma dig. Vi är många som kämpar med syndiga beteenden. (inte bara sexuella) men vi kan inte annat än bekänna det som synd och försöka omvända oss.

Har du verkligen tappat din tro på grund av detta?

Anmäl
2016-11-08 15:16 #15 av: OlgaMaria

I Romarbrevet 1:26 står det om kvinnors "onaturliga" sexuella umgänge.

Det är inte ett lätt ämne men våra sinnen brukar vara stängda för att förstå varför om vi inte är villiga att ge upp våra handlingar och åsikter för att det är Guds vilja. Jag har gett upp vissa saker och förstått varför det är rätt först senare. Men för det krävs en grundläggande visshet och trygghet i att Gud är god och kärleksfull, först då vågar man lita på att det finns vishet och sanning i hans ord.

Jesus sa att vi inte ska döma och det vill jag inte göra, men att lyfta det som står i Bibeln kan ju kännas oerhört dömande för en person som känner sig träffad. Jag kan bara säga, jag dömer dig inte och jag hoppas du ska förstå förr eller senare att Gud älskar dig. Han älskar inte någon på grund av rättfärdighet eller trots synd. Han älskar oss för att vi är hans skapelse. Så älskade Gud världen att han gav den sin enfödde son (joh 3:16) och så visar Gud sin kärlek till oss, att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare (Rom 5:8).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2016-11-08 15:57 #16 av: Rebexi

#14 Det är ingen skillnad mellan män och kvinnor. Varför skulle det vara fel med man-man och rätt med kvinna-kvinna?

Tycker inte heller det är någon skillnad mellan män och kvinnor på det sättet, men tänkte att ibland i bibeln kan det lyftas fram vissa saker som gäller för kvinnor och inte män och vice versa. Iaf så jag har uppfattat det, men jag har inte läst bibeln själv vet därför inget med säkerhet.

Har du verkligen tappat din tro på grund av detta?

Vet faktist ens inte om jag hade en tro att börja med, och det här var inte det enda. Bl.a så känner jag inte riktigt någon tillhörighet med karaktärerna eller berättelserna i bibeln. Sen så tror jag att allt är relativt och inte svart och vitt, så konceptet om synd har aldrig passat in i min världsbild. (Iaf inte så som jag har uppfattat det)

Men jag har hittat en annan tro nu som jag mår jättebra av och som jag känner mig stärkt av. Så det är ingen fara för mig :)

Anmäl
2016-11-08 17:42 #17 av: tarantass

Visst är det sant som du skriver Rebexi, att bibeln,  precis som allt annat människor har skrivit, skrevs i en viss tid och ett visst samhälle och att spåren av det syns överallt i texterna. Och vi vet nog alla hur man i det samhället såg på kvinnor respektive män. (Bara alla dessa släktlistor på idel män som "födde" män…)

Det tycker jag inte borde vara något problem att konstatera även om man dessutom ser eviga andliga aspekter i det som står. Vi läser ju också med behållning annan äldre litteratur, andlig och världslig, skön och saklig, från miljöer som de flesta av oss på många sätt är glada att slippa.

Man kan också se det som en misstro mot Guds hand i historien och hens röst i våra samveten att rata de framsteg vi gör i vår moraluppfattning och hålla fast vid en äldre uppfattning som i många fall är för trång för till och med den troendes eget samvete, så att hen måste säga saker i stil med "vi kan inte klippa ut det vi tycker är bekvämt" eller "vi förstår inte allt, men vem är störst, jag eller Gud?".

Framsteg som just att låta folk vara som de är skapta (som man kan säga att Gud har skapat dem) så länge det inte skadar någon annan.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2016-11-09 08:41 #18 av: [Rulander]

#16 Gal 3:28 Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus

Jag har aldrig någonsin sett skillnad mellan män och kvinnor varken i jobbet eller i kyrkan.  Vår tro skapar en samhörighet mellan oss trots olikheter i bakgrund, ålder, nationalitet etc.

Det är heller inte mitt uppdrag att ändra på människor, det är Guds uppdrag. Det enda jag kan göra är att vittna om Guds omsorg och kärlek.

Karaktärerna i bibeln är väldigt mänskliga och gjorde misstag och fel. David dödade Uria, Abraham fick en son med Hagar, Elia blev deprimerad och tyckte synd om sig själv. Petrus förnekade Jesus. De blev förlåtna för sina fel och brister och blev upprättade. Gud visar hela tiden på sin nåd.

Jag blir lite bedrövad när någor känner sig obekväm i kyrkan. Vi gör allt vi kan för att alla ska känna sig välkommna.

Vi väljer själva om vi vill klara oss på egen hand eller tro på Guds ord. Jag har inga problem med att bekänna mina synder och misstag, det är bara att inse fakta och gå vidare.

Ju närmare jag kommer Gud desto mer älskar jag andra människor. Jag tycker väldigt mycket om att umgås även om andra inte delar min tro.

Jag skapade den här tråden för att få lite debatt och jag tycker det är så kul att ni skriver. Fortsätt med det.

Anmäl
2016-11-10 20:57 #19 av: tarantass

Omformulerar och utvecklar #17.

Alla andra sidor av mänskligt liv utvecklas, och det mesta utom just etik och moral följer även de flesta bokstavstrogna och fundamentalister med i.

De kör till exempel bil eller åker motordrivna fordon kollektivt, det gjorde man aldrig i biblisk tid. Jag skulle tro (hoppas!) att få är för bibliska straff som stening, stympning och halshuggning. Kanske de rentav ser Guds ledning i att man numera kan bota en massa sjukdomar och lindra annan mänsklig plåga, också helt obibliskt och kan mycket väl tolkas som att man undanhåller folk nyttiga prövningar sända av Gud.

Varför i fridens namn gör man då ett undantag för det kanske viktigaste av allt – hur vi ska förhålla oss till våra medmänniskor – och hävdar en två- och tretusenårig moral just där?

Och på tal om bekvämlighet är det väl mycket bekvämare att luta sig tillbaka i blind (och ändå ofrånkomligen selektiv) tillit till en gammal skrift än att lyssna till sitt eget och andras samvete (om det nu är ens eget och inte Guds röst)? Båda innebär stora moraliska risker, men i det senare fallet är det mycket svårare att skylla ifrån sig sitt eget ansvar för sina bedömningar.och deras konsekvenser.

***

En annan vinkling: om man sätter Jesus i centrum, enligt den här sidans namn, menar att Jesus är Gud och att Gud är kärlek, blir man inkonsekvent om man ratar mänsklighetens egen utveckling i just kärlek. Det kan också ses som att man förnekar människan som Guds avbild och den kanske största gåva det innehåller: förmågan till kärlek.

För det är inte kärleksfullt att tycka att vissa människor inte ska få vara vad de är när det inte skadar någon annan, det är inte kärleksfullt att lägga krafter på det så länge det finns människor som gör varandra och andra delar av den skapelse vi är beroende av illa.

Det hjälper inte att heterosexuella fundamentalister säger att de är kärleksfullare än om man lät folk bryta Guds bud; de homosexuella vet bättre än man själv vad som är kärlek i det här fallet. För vad man än säger: det är de och inte man själv som drabbas, och det är sin egen sida och inte bådas man ställer Gud på. Det är ju ytterst det som är själva poängen med att man alls säger detta.

Och med vilken rätt gör man det? Om Jesus hade levt idag, och varit Gud, och Gud är kärlek – skulle han ha varit så, som vi kan se idag, uppenbart kärlekslös?


Varför talar vissa om Guds ledning i ens vardag och ser gärna att andra tar emot den – men vägrar i sten att tro på (och kanske ens överväga) Guds ledning genom historien i hens eget huvudområde kärlek?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2016-11-11 01:45 #20 av: Rebexi

#19 Väldigt bra och fint skrivet Hjärta

Anmäl
2016-11-11 07:49 #21 av: Woodland

# 17 och 19

Innan jag svarar dina inlägg skulle det underlätta om du berättade vilket förhållande du har till bibeln. Har du läst den, studerat den, med mera? 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2016-11-11 08:08 #22 av: [Rulander]

Jag är inte emot sjukvård eller teknisk utveckling. Jag har läst på tekniska hogskolan och tycker vetenskap är mycket intressant. Inte vill jag heller stena någon Oskyldig. (lite ironi)

Det finns fler saker som inte är OK enligt bibeln. Skilsmässa exempelvis.

En av våra varmt troende vänner har en son som också är troende och han skilde sig nyligen. Vi träffades för ett tag sedan och de kände sig anklagade i den församling som de tillhör. De mådde inte alls bra. Flera av våra kristna vänner har skiljt sig och vi är inte bättre än icke troende angående detta.

Jag skulle aldrig i livet anklaga någon för att de skiler sig och det vet mina vänner. De känner sig inte anklagade av mig. Trots det anser jag att skilsmässa är fel. Nu är det så att om mitt äktenskap inte hade fungerat hade jag kanske skilt mig också, det vet jag inte. Om jag hade skilt mig hade jag ändå fortsattatt påstå att det är fel.

Jag tror inte på något sätt att jag är "bättre" än icke troende. Jag är bara ödmjukt tacksam för att jag är förlåten fön mina misstag. Jag är smärtsamt medveten om mina misstag och skulle aldrig anklaga andra för vad de gör. Jag vill bara peka på nåden. Om min vän var homosexuell hade vi ändå haft en bra relation.

Nu är det så att bibeln är mitt fundament och jag tror på den. Om nu ni tycker att jag är från stenåldern så får jag ta det. Min dotter blir lite irriterad över att jag inte fattar Instagram etc. så lite "gammal" är jag kanske.

Vi har varit duktiga på att påpeka andras misstag och inte se våra egna men jag vill bara peka på nåden.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.