Annons:
Etikettkyrkan
Läst 4972 ggr
CupcakeGod
11/4/12, 2:55 AM

"because the bible says so"

Vad trött jag blir på vissa människor. Har "pratat" med min kusin häromdagen (hon är kristen, eller vad det nu heter). Hon har försökt hjärntvätta mig med hennes kristensaker. Hon sa att kristna sprider kärlek och älskar alla människor lika mycket.

Sen började vi prata om att jag är homosexuell. Hon sa att homosexuallitet är fel och onormalt eftersom bibeln säger så. "Alla ateister blir homosexuella, de behöver gud. Jag är säker på att kyrkan kan hjälpa dig med det".

Hur kunde hon ens säga så? Var jag inte hennes kusin? Men i alla fall. Jag känner väldigt många kristna som supportat min läggning, men vissa är jo helt galna. Varför är det så? Vissa kristna följer alla "regler" som står i bibeln och misstolkar fel. I bibeln står det inget om homosexuella, så varför ska vissa kristna vara så hatiska om de ska sprida kärlek och älska alla lika mycket? (inte bara kristna, muslimer och judar är också så)

Så. Var tvungen att skriva av mig.

Annons:
OlgaMaria
11/4/12, 8:09 AM
#1

Men tror du verkligen att din kusin är hatiskt? Hon pratar om att älska alla människor men att homosexualitet är fel, i hennes huvud går det ihop. Så klart du blir provocerad men jag tycker du ska fundera på att hon verkligen inte alls hatar dig. Antagligen säger hon som hon gör för att hon tycker om dig, hon vill hjälpa dig. Svårt att förstå det kanske men försök. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Skunken
11/4/12, 9:23 AM
#2

Förstår att du vill skriva av dig och jag tycker man ska vara försiktig med att säga sådant som kan såra människor oavsett religion. Kärlek är fint oavsett kön, det tror jag Gud tycker med. Du får försöka vara som en gås, låta allt rinna av dig för tyvärr finns det fanatiker överallt :( Har tänkt mkt på denna fråga sista tiden, hur vissa människor anser att kärlek mellan samma kön är fel, för mig är det som att säga att ngn gör fel och bör ta hjälp av gud pga av hudfärg! Vi är dem vi är, homosexualitet är inget val, det är ngt man är! Tänk på att Gud är den enda som ka döma dig, inte din kusin och inte någon annan!

Kram

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Woodland
11/4/12, 5:38 PM
#3

Välkommen hit GG!  Glad

Du får gärna prata av dig här, men varför skall vi försöka analysera vad din kusin sade? Varför inte fråga personen själv?

Jag har svårt att se belägg för att någon kristen anser att alla atiester blir homos.  Jag tolkar det som din reaktion på ert samtal.

Bara för att någon inte "supportat din läggning" gör dem inte till galna.

Bara för att du inte tycker om svaret gör varken svaret till lögn eller sanning.

Det flesta kristna därute i världen håller med din kusin.

Och javisst, bibeln förbjuder sex med samma kön.  Ingen av oss kan redigera bort det.

Men varför bryr du dig?  Du verkar inte vara intresserad av någonting som har med kristendom att göra.   Men det kanske är så att du bara vill avreagera dig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
11/6/12, 12:27 AM
#4

Jag tror annorlunda i denna frågan än de andra medarbetarna på sidan. Jag ser inte homosexualitet som synd. Bibeln beskriver sexuellt utnyttjande och sex bara utifrån lust. Den förbjuder inte sex mellan samkönade som lever i en relation, som gifta. Helt enkelt för att det inte fanns ngt ord för en sådan relation på den tiden.

Eftersom jag vet vem du är och att du bor i samma stad som jag, så finns det flera kyrkor här i Malmö som inte fördömmer homosexualitet. Ett samtal med ngn i tex St Matteus kyrkan i Malmö kan kanske vara intressant för dig.

Jojaton
11/6/12, 3:03 PM
#5

#4 Dock står det att sex hör till äktenskapet och äktenskapet är mellan man och kvinna…

Johanna - Instagram

[Silverviol]
11/11/12, 9:44 PM
#6

#5 Äktenskapet var mellan en man och en kvinna. Tider och definitioner förändras, och det tror jag även Gud är medveten om.

Annons:
[Norpan88]
11/12/12, 2:20 PM
#7

Jag har försökt att leta, men hittar inte ett stycke i bibeln som talar om att "då ska en kvinna födas i en mans kropp och en man i en kvinnas kropp"

Nån som vet var det står?

Woodland
11/12/12, 4:26 PM
#8

# 6

Sorry.  Gud är inte beroende av människans tycke.   Hans ord är evigt likväl Hans befallningar.

# 7

Det står inte i bibeln.

Däremot står det i den engelska bibeln- How long wilt thou go about, O thou backsliding daughter? For the Lord hath created a new thing in the earth: a woman shall compass a man.

Detta refererar till Jesus Kristus inkarnation och har absolut ingenting att göra med homosexualitet eller transgender.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Norpan88]
11/12/12, 4:51 PM
#9

Woodland- jag tänker inte på det som du nyss skrev. Jag får försöka lusläsa bibeln och sen återkomma med rätt.

OlgaMaria
11/12/12, 9:09 PM
#10

#9 Det där står inte i Bibeln. Har dubbelkollat med min man som läst hela Bibeln minst 12 gånger. ;-)

Min man föreslog den här versen som kanske är närmast:

1 Kor 11:11 Men i Herren är det så att kvinnan inte är till utan mannen eller mannen utan kvinnan. 12 Ty liksom kvinnan har kommit från mannen, så blir också mannen till genom kvinnan, men allt kommer från Gud.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

NiklasTyreso
11/16/12, 11:37 PM
#11

Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.
— 3 Mos. 18:22

Bibeln är klart mot homosexuellt sex mellan män. Hur man förhåller sig till det är en helt annan sak.

Vissa förkastar bibeln. Andra försöker göra bögar straita. Vissa hittar förklaringar och mellanting som gör bibelns ord lättare att tolka, förstå och leva med.

Internettan
11/22/12, 4:51 AM
#12

Jag tycker också det är ganska tydligt i Bibeln att homosexualitet är synd. Bl a bibelversen i #11 och andra liknande.

#2:

Har tänkt mkt på denna fråga sista tiden, hur vissa människor anser att kärlek mellan samma kön är fel, för mig är det som att säga att ngn gör fel och bör ta hjälp av gud pga av hudfärg! Vi är dem vi är, homosexualitet är inget val, det är ngt man är!

Jag håller med om att vi inte kan hjälpa att vi är homosexuella. Vi lever i en fallen värld och vi föds och utvecklas inte till perfekta människor. Men samtidigt kan man undra om man alltid ska följa sina "behov" för att man inte kan hjälpa att man har dem? Även om det blir en dum jämförelse så kan jag ändå inte låta bli att undra om det är normalt att vara pedofil bara för att man har den läggningen? Om vi tänker oss att pedofiler aldrig utnyttjar barn eller bilder av dem (så vi får bort själva övergreppsdelen då) utan bara i sina fantasier - är det okej och friskt då när man "är som man är"? För pedofiler brukar hävda att de älskar barn och att de menar att barn ska ha rätt till sexuell kärlek också. Även om de förstås missförstår (eller struntar i) barnens känslor så är ju deras egen kärlek ändå kärlek. Och kärlek borde ju inte vara fel?

Visst blir det skillnad när två vuxna människor gör ett fritt val att älska varandra och vi andra kan självklart inte döma dem, vi är ju ingen perfekt. Men jag tror ändå att det är fel om man ser det lite "uppifrån" och inte fastnar i de enskildas liv. Jag skulle kunna tänka mig att den läggningen är en gåva från satan snarare än från Gud. Hade Gud skapat oss som homosexuella så hade våra könsorgan inte sett ut som de gör och inte tagit skada av den sexuella samvaron.

När man nu hamnat i det läget där man är homosexuell - tja, inte lätt. Men alla föds inte till lätta liv. Och jag säger inte att folk ska kämpa mot sin homosexualitet för det kanske jag inte själv hade klarat av. Och jag tror inte att jag hade varit en dålig människa för det, om jag levde i ett homosexuellt förhållande. Och jag hade verkligen inte gillat om folk hade sett ner på mig för det. MEN jag tror ändå att det är fel utifrån Guds vilja och ursprungliga tanke med oss människor. Och då tror jag också att det är det bästa om vi kan jobba mot det, med Guds hjälp. Själva kan vi kanske inte klara av det och det begär han heller inte. Huvudsaken är att vi VILL följa Gud.

Om man t ex föds med en ovanligt stor tendens till att bli aggressiv - ska man bejaka den då eftersom man är den man är? Eller ska man se det som ett fel som man ska jobba emot?

Sen undrar jag varför den homosexuella kulturen är den som är värst när det gäller promiskuitet? Om det bara var normalt och okej så skulle ju homosexuella vara som de flesta andra men så är det inte. (Självklart är det olika från människa till människa men om vi talar generellt så är det ju en enormt negativ kultur, i alla fall när det gäller manlig homosexualitet.) Hur kommer detta sig?

#6:

Tider och människor förändras och det är Gud medveten om. Men Gud förändras inte och det är förstås inte Gud som ska följa människor utan människor som ska följa Gud. Annars har man missuppfattat hela kristendomen ganska grovt. :) Det är väl det som kännetecknar troende kristna, att man inte följer världen utan man följer Gud. Och då kan man inte "hänga med" och det är inte ens rätt att hänga med. Annars kan man ju lika gärna låta bli att vara kristen om man ändå vill ändra Guds vilja utifrån vad som känns bäst för en själv eller om man nödvändigtvis vill vara likadan som "alla andra".

#7:

Jag känner igen de orden men vet inte varifrån de kommer. Tycker också de skulle höra hemma i Bibeln, i någon profetisk bok. Men så är det tydligen inte. Mystiskt.

I alla fall tolkar jag det i så fall som att så kommer världen att bli (så illa alltså). Bland alla andra dåliga saker som ska hända i yttersta tiden så är detta en av dem, att män föds i kvinnors kroppar och tvärtom.

Men eftersom orden inte finns i Bibeln så fattar jag inte varför jag sitter och tolkar dem. Det går ju inte.

"Every point of view is a view from a point."

Camillhe
11/22/12, 9:27 AM
#13

#11 Äter du skaldjur? Håller du sabbaten? Håller du inte sabbaten ska du enligt Mose dömas till samma straff (döden) som du skall om du ligger hos en man såsom man ligger hos en kvinna…

Jämför:

3 Mos 18:22 Du skall icke ligga hos en man såsom man ligger hos en kvinna; det är en styggelse.

och

3 Mos 11:10 Men allt det i sjöar och strömmar, som icke har fenor och fjäll, bland allt det som rör sig i vattnet, bland alla levande varelser i vattnet, det skall vara en styggelse för eder.

11 Ja, de skola vara en styggelse för eder; av deras kött skolen I icke äta, och deras döda kroppar skolen I räkna såsom en styggelse.

12 Allt det i vattnet, som icke har fenor och fjäll, skall vara en styggelse för eder.

Ordet på hebreiska sheqets /styggelse/avskyvärt i andra bibeltolkningar, används om mycket. De flesta kristna anser att de flesta förbuden inte gäller idag. Så ska vi utgå från GT bör vi fundera över alla "styggelser".

Vi bör nog utgå från NT istället.

Annons:
[Norpan88]
11/22/12, 10:11 AM
#14

Man får inte heller glömma att denna världens härskare (satan) gör allt vad han kan för att förstöra Guds gudomliga skapelse.

Han vill vända upp och ner på, förstöra det som Gud har skapat, man och kvinna.  Värre lär det bli i sluttiden.

Candela
11/22/12, 5:23 PM
#15

Gay God:

Oavsett vad man tror om homosexualitet så var det ett väldigt dåligt bemötande från din kusin. Jag gissar dock att hon/han fortfarande är barn eller tonåring? Jag har sett många tendenser till dessa icke-genomtänkta uttalanden bland just kristna ungdomar. Både de som fanns i min omgivning under min uppväxt, på kristna forum men även hos mig själv för 10 år sen.

Men med tiden blir man förhoppningsvis mer ödmjuk och inser att man inte bara kan slänga sin tro hur som helst på andra utan att ta ansvar för följderna (att personen blir sårad).

Jag tror detta beteende hör ihop med människans kroppsliga utveckling. Ens konsekvens-tänkande är inte fullt utvecklat förrän en bit över 20, vilket gör att tonåringar överlag brukar tänka väldigt enkelspårigt (oavsett vad det handlar om).

Det finns förslag på att höja körkortsgränsen till 25 just för att 18-åringar generellt sett inte är tillräckligt mogen för att ta ett tillräckligt stort ansvar i trafiken. De allra flesta olyckor sker bland förare under 25 års ålder.

Så jag skulle väl säga, att om dessa uttalanden och fördömanden kommer från en ungdom, så är det egentligen inte så uppseendeväckande. Däremot är det fortfarande fel, man måste i alla fall FÖRSÖKA tänka sig in i hur andra uppfattar ens beteende och uttalanden.

Internettan
11/23/12, 6:35 AM
#16

Camillhe

Bibeln beskriver sexuellt utnyttjande och sex bara utifrån lust. Den förbjuder inte sex mellan samkönade som lever i en relation, som gifta. Helt enkelt för att det inte fanns ngt ord för en sådan relation på den tiden.

Hur vet man det? Någon formulering hade säkert funnits i Bibeln om det vore ett sätt att leva som kommer från Gud. Lite konstigt att äktenskapet mellan man och kvinna väldigt tydligt finns med och att det ingenstans står någonting om samkönade förhållanden eller äktenskap.

Äter du skaldjur? Håller du sabbaten? Håller du inte sabbaten ska du enligt Mose dömas till samma straff (döden) som du skall om du ligger hos en man såsom man ligger hos en kvinna…

Där har du verkligen en poäng. Samtidigt funderar jag över det där med maten. Jesus (eller är det Paulus?) säger ju att det som går in genom munnen inte orenar människan utan det som kommer ut från den. Så där är det tydligt att matreglerna inte gäller den kristne. Men när det gäller homosexualitet finns ingenting någonstans som tar upp detta som något positivt (såvitt jag vet). Och när det gäller sex uppmanas vi att gifta oss, utomäktenskaplig sex är väl inte någonstans legitimt i Bibeln? Hur får man ihop det med homosexualitet? Har det funnits homosexuella äktenskap någonstans förut? Har Gud instsiftat sådana? Eller behöver äktenskap inte vara det vi tror att det är? Räcker det att inför Gud lova varandra trohet osv utan att binda sig juridiskt?

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
11/23/12, 6:56 AM
#17

Jag håller med om att Bibeln i sin helhet förklarar hur vi ska förhålla oss till GT. Då är det uppenbart att de där matreglerna inte gäller oss. Samma sak gäller inte med homosexualitet. Det går inte att säga att NT upphäver det GT säger om homosexualitet. Närmare till hands är att NT bekräftar GTs syn.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
11/23/12, 7:20 AM
#18

Den intresserade kan här läsa en forskningsöversikt över orsaksgrunden till homosexualitet.

Artikeln inleds:

Är homosexualiteten en naturlig sexuell variant eller representerar den en störd sexuell utveckling? I denna artikel ska jag försöka sammanfatta samt värdera de idag mest gångbara teorierna. Jag hoppas få med de mest väsentliga infallsvinklarna, inklusive de politiska dimensionerna. Vad som överraskar en när man tar itu med ämnet homosexualitet är motsättningen mellan vad som kommer fram i media och det enorma forskningsmaterial som framställer homosexualiteten som en störning med psykologisk grund. Den senare ståndpunkten är politiskt obekväm, så i media och i det allmänna medvetandet är den undertryckt. Istället lyfts exempelvis författaren Chandler Burr fram som hävdar att homosexualiteten uteslutande har genetisk orsaksgrund. Sådana kategoriska uttalanden hörs ofta, samtidigt som man glömmer att påpeka att det existerar en väldig mängd litteratur inkluderande fallbeskrivningar som visar på fullständigt motsatta slutsatser. Det finns en förklaring till dessa överraskande skillnader i verklighetsuppfattning som vi ska se nedan. Men eftersom den psykologiska ståndpunkten är den klart mest underbyggda ifråga om existerande forskningsrapporter samt litteratur så kommer denna att redovisas utförligt här. Man kan nämligen inte undvika att ta intryck av den väldiga mängd tragiska fallbeskrivningar som tycks visa att homosexualiteten hos många individer haft sin upprinnelse i en destruktiv barndomsmiljö. Det hindrar ju inte att homosexualiteten i andra fall kan ha en naturlig grund, en fråga som vi ska undersöka i denna artikel.

Är det så att förhållanden i en persons uppväxt till stor del har en påverkan på hur sexualiteten utvecklas och ibland utvecklas till homosexualitet är det inte svårt att tänka att vissa former av sexualitet kan ha formats pga ogynnsamma förutsättningar, och isåfall är det som att en skada uppstått. Och är det en skada så kan man kanske få hjälp med det, precis som vem som helst kan få hjälp att hantera vadsomhelst som påverkat en under uppväxten.

Jag tycker att det är väldigt intressant att läsa om de olika teorierna eller iaktaggelserna i artikeln. Det väcker min sympati för homosexuella. Det är synd att frågan är så överhettad och så ideologisk. Det tycks omöjligt att samtala om detta med forskning som grund t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Norpan88]
11/23/12, 10:26 AM
#19

Jag tycker det där att väldigt svårt att förstå med GT och NT.. ifall man bör bara läsa NT eller både ock. Jag har läst GT ur historisk synvinkel, men jag tar till mig av NT.

Det är ju det NYA förbundet. Men allt i bibeln är ju till lärdom.

Jag vill heller inte lyssna på folks olika tolkningar av vad som är rätt och fel. Lyssnar hellre till HA som kan i varje situation uppenbara det rätta.

Det är väl bra om man kan följa de 10 budorden någorlunda, men bibeln säger att ingen människa lyckas med det förutom Jesus själv, men vi lever ju av Guds nåd.

Man gör så gott man kan här i livet, vare sig man är homosexuell, straight eller bi eller enuck Glad

Camillhe
11/23/12, 1:29 PM
#20

Internettan:

Hur vet man det? Någon formulering hade säkert funnits i Bibeln om det vore ett sätt att leva som kommer från Gud. Lite konstigt att äktenskapet mellan man och kvinna väldigt tydligt finns med och att det ingenstans står någonting om samkönade förhållanden eller äktenskap.

Här tycker jag du sätter fingret på något. Varför fördöms inte partnerskap mellan samkönade? Varför står det inte en man ska inte leva med en man såsom en man lever med en kvinna? I alla verser både i GT och NT handlar det om sex och lust. För att förstå måste man titta på samhällets uppbyggnad och det existerade inte att kunna gifta sig med en av samma kön på GTs tid. Jag tror absolut inte att det är ok att ha sex med någon oavsett om det är motsatt eller samma kön innan äktenskapet, där är Bibeln väldigt tydlig.

Samtidigt funderar jag över det där med maten. Jesus (eller är det Paulus?) säger ju att det som går in genom munnen inte orenar människan utan det som kommer ut från den. Så där är det tydligt att matreglerna inte gäller den kristne. Men när det gäller homosexualitet finns ingenting någonstans som tar upp detta som något positivt (såvitt jag vet). Och när det gäller sex uppmanas vi att gifta oss, utomäktenskaplig sex är väl inte någonstans legitimt i Bibeln? Hur får man ihop det med homosexualitet? Har det funnits homosexuella äktenskap någonstans förut? Har Gud instsiftat sådana? Eller behöver äktenskap inte vara det vi tror att det är? Räcker det att inför Gud lova varandra trohet osv utan att binda sig juridiskt?

Javisst, både Jesus och Paulus förklarade all mat för ren. Men vi kan ta en annan sak, som att tala illa om sina föräldrar, det ska också enligt GT dömas till döden (styggelse/avskyvärt) och vi kan se i NT att det budet fortfarande "gäller". Pga att listan från GT kan göras lång med styggelser så tycker jag i detta fallet att vi ska titta på NT's verser.

Tittar vi på NT bör vi titta på sexualiteten i antikens Rom. Om vi inser hur den såg ut förstår vi vad NTs författare vänder sig emot.

Man experimenterade med sex, pedofili, pedeastri, transsexualitet. Det förekom ett stort utnyttjande av pojkar och unga män som tex var slavar. Här är lite om Nero

Suetonius 6.28-29:
Han begick övergrepp mot fria pojkar, vanhedrade gifta kvinnor, våldtog en vestal (alltså en jungfrulig prästinna), försökte gifta sig lagligt med en kvinna som var född slav, gjorde en pojke till "kvinna" genom att kastrera honom och behandlade honom sedan som sin fru, gjorde närmanden mot sin egen mor, klädde ut sig i ett djurskinn och attackerade fastbundna kvinnors och mäns genitalier, och slutligen klädde han ut sig till kvinna och "gifte sig" med en man.

De verserna i NT som tolkas till att handla om homosexualitet, handlar om otukt.

Rom 1:26-27

"Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse."

Bibel 2000

1 Kor 6:9-10

"Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män (grekiska "malakoi" och "arsenokoitai"), inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare - ingen sådan får ärva Guds rike."

Bibel 2000

1 Tim 1:10

"… för otuktiga och män som ligger med män (grekiska "arsenokoitais"), för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran."

Inte någonstans i NT skrivs det något om kärlek och ansvarsfulla relationer mellan vuxna jämställda personer av samma kön.

Annons:
Candela
11/23/12, 1:35 PM
#21

#20 När du ändå nämner demkan det ju vara intressant att veta vad de betyder, dvs orden "malakoi" och "arsenokoitai" Flört

Woodland
11/23/12, 1:59 PM
#22

# 19

Jag vill heller inte lyssna på folks olika tolkningar av vad som är rätt och fel. Lyssnar hellre till HA som kan i varje situation uppenbara det rätta.

Nopan, det kan låta bra och du vill säkert känna dig självständig från andras pådyvlade åsikter.  Det är många som tänkt och tänker som du.  Till slut ger det upphov till alldeles för många olika tolkningar som spretar åt olika håll och kommer längre och längre från grundtanken i Guds ord.

Att kunna ta till sig vad bibeln lär ut innebär arbete, tålamod och tid. Utan rätt förståelse av bibelordet vet man inte vilken ande den är som "uppenbarar."

Den Helige Ande använder redskapen Han har lagt ner i sin kyrka - lärare, pastorer, osv. Det går inte att komma från den ordning som vi läser i skriften.  Det är nödvändigt att hålla sig till bibelordet som det tolkas i sitt sammanhang.

En som är ödmjuk, enligt Jesus, är också läraktig.  Vill vi inte ödmjuka oss inför de auktoriteter Gud har i sitt rike gör vi uppror mot Gud själv.  Och uppror mot Gud . . tja, vi vet vad det innebär.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
11/23/12, 2:50 PM
#23

Ja det håller jag med om, tyvärr är det inte så enkelt.

Men malakoi/malakos betyder vek i de flesta sammanhang, skulle även kunna betyda feminin.

BlueletterBible:

1) soft, soft to the touch

2) metaph. in a bad sense

a) effeminate

1) of a catamite

2) of a boy kept for homosexual relations with a man

3) of a male who submits his body to unnatural lewdness

4) of a male prostitute

1 Kor 6:9 är i engelska Bibelöversättningen KJV översatt med ordet effiminate

Arsenokoitai

I KJV står det abusers of themselves with mankind och förklaringen på ordet arsenkontai är

1) one who lies with a male as with a female, sodomite, homosexual

i 1 Tim 1:10 står är arsenkoitai översatt med for them that defile themselves with mankind

Men det finns ett stort problem med ordet arsenkoitai, det finns inte i samtida litteratur. Därför är det ett ord som är väldigt svårt att deifiniera. Det nämns också på endast två ställen i Bibeln.

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
11/23/12, 5:20 PM
#25

Norpan!

Ditt sista inlägg flyttade jag hit. Vi börjar komma lite utanför ramarna nu i ämnet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
11/23/12, 5:37 PM
#26

@Camillhe

"Vi bör nog utgå från NT istället."

Ursäkta en fråga som möjligtvis är OT, men jag har aldrig fattat riktigt hur ni avgör huruvida ni kan välja bort något som står i GT. Det är ju er guds ord också liksom. Förvisso är väl mycket av det som står i den extremt okompatibelt med våra moraliska värderingar 2012, men samtidigt är det ju något som "bossen" bestämt, vilket ni isf borde rätta er efter.

Vad har du/ni för funderingar gällande detta?

Mvh Jesper

OlgaMaria
11/23/12, 5:41 PM
#27

#26 Kort förklarat så finns förklaringen till hur vi ska förhålla oss till GT i NT. :-) Det är kanske inte superlätt att förstå hur ändå jämt, men om man läser Bibeln ofta och har en relation till Gud och gärna kyrkan (så man kan bolla med fler och få undervisning) så kommer det att klarna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Norpan88]
11/23/12, 5:55 PM
#28

Väldigt fegt att ta bort mina inlägg. Jag ser att ni har tagit bort massor av mina inlägg. Vill ni bara diskutera med såna som tycker likadant som er? Jag är också kristen. Rynkar på näsan

[Norpan88]
11/23/12, 5:56 PM
#29

Norpan!

Ditt sista inlägg flyttade jag hit. Vi börjar komma lite utanför ramarna nu i ämnet.

Jag kan inte se mitt inlägg dit där du förlade den. Skulle gärna vilja se mitt inlägg någonstans.

Det  här förstärker ju bara min tro om att kyrkan inte är något att återvända till. Man blir alltid bemött på fel sätt.

OlgaMaria
11/23/12, 6:21 PM
#30

Woodland har lagt det under "auktoriteter och bibelsyn".

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
11/23/12, 7:30 PM
#31

_Men det finns ett stort problem med ordet arsenkoitai, det finns inte i samtida litteratur. Därför är det ett ord som är väldigt svårt att deifiniera. Det nämns också på endast två ställen i Bibeln.
_

Skriften för Jesus och hans samtida var GT skrivet på grekiska - Septuagint LXX. Detta ords "arsenkoitai" sammansättning (arsen (manlig) och koite (säng eller samlag) är ett ord som Paulus tillämpade för att rätt förmedla manliga homosexualla gärningar/läggningar. Detta ord är också i 3 Mos. 18:22* och 20:13** i den Septuagint.

Bibeln godkänner inte någonstans en homosexuell livstil i någon form.

Jesus citerade 3 Mos.19:18 (Du skall inte hämnas och inte hysa agg mot någon av ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren.) tre gånger i Matteus evangelium, en gång vardera i Markus och Lukas.  Paulus och Jakob citerar också denna.  Därmed är det fastställt att 3 Moseboken var Guds ord för Guds Son.

Paulus breddade versen i Rom. 13:9 när han skrev - Dessa bud: Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte mörda, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär, och alla andra bud sammanfattas i detta ord: Du skall älska din nästa som dig själv.

Det kan inte finnas olika uttryck av äktenskapsbrott, mord eller rån som godkänns enligt bibeln, likaså finns inte stöd för godkännande av olika levnadsätt för homosexualitet.  Slutsatsen är att denna livsstil i sin beskrivning i bibeln sorteras under otukt.

Det går också att tillägga att flera tidiga skribenter i kyrkan tolkade bibeln precis som det står i GT gällande homosexualitet.  En återkommande invänding mot Treenigheten är att ordet finns inte i bibeln. Konceptet finns. Det hinder inte att

* Att ligga med en man som man ligger med en kvinna är avskyvärt.

** Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden. De bär på blodskuld.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
11/24/12, 2:49 AM
#32

Joppo:

Jag väljer inte bort GT, min poäng var snarare att ska vi utgå från vad som står i GT i denna frågan, så blir det väldigt brett då väldigt många saker i GT är styggelser och bör straffas med döden. GT måste läsas i ljuset av NT, mycket är förändrat eftersom Jesus offer för oss gjorde att vi inte längre behövde utföra tex renings och offer ritualer för att kunna komma inför Gud.

Därför menar jag att verserna i NT där man hävdar att homosexualitet nämns är bättre att diskutera.

Norpan:

Du har fått ett inlägg borttaget i en annan tråd, eftersom din kommentar var oförskämd. Och du har fått ett inlägg i denna tråden flyttad till en ny tråd. Dock blev det lite fel i Woodlands länk till nya tråden, men jag har ändrat länken nu.

Det är definitivt inte "en massa inlägg".

"Det  här förstärker ju bara min tro om att kyrkan inte är något att återvända till. Man blir alltid bemött på fel sätt."

Denna sidan är inte en kyrka. Vi som håller i den har väldigt differerande bakgrund.

Framtida klagomål vill jag att du tar i pm med antingen Sajtvärd eller Medarbetare, inte i trådar. Vänligen håll dig till ämnet eller starta en ny tråd med det du vill diskutera.

Woodland:

Jag återkommer med svar!

CupcakeGod
11/24/12, 12:56 PM
#33

Oh va bra att jag är ateist och behöver inte hålla koll på några heliga böcker :P

Camillhe
11/24/12, 10:13 PM
#34

#31 Först och främst så säger Bibeln ingenting om homosexuell livsstil. Det står om sex mellan samma kön men då handlar det om människor som redan är gifta, uttnytjande av unga pojkar, prostituerade, slavar. För mig är det lite olika innebörd.

Även om ordet arsenokoitai förekommer i Septuaginta så motsäger inte det att det är ett ord Paulus själv "gjort".

Och vad Paulus syftar på med ordet arsenokoitai är inte självklart. Det fanns ett ord som redan användes och som betyder sexuell aktivitet mellan män:"paiderasste".

Om det var vad Paulus syftade på, varför gjorde han då ett helt nytt ord istället för att använda det ord som redan var allmänt vedertaget?

Om vi läser i äldre Bibeltolkningar tex 1917:

1 Tim 1:10

10 för dem som öva otukt och onaturlig vällustsynd, för dem som äro människosäljare, lögnare, menedare eller något annat som strider mot den sunda läran --

1 Kor 6:9

9 Veten I då icke att de orättfärdiga icke skola få Guds rike till arvedel? Faren icke vilse. Varken otuktiga människor eller avgudadyrkare eller äktenskapsbrytare, varken de som låta bruka sig till synd mot naturen eller de som själva öva sådan synd,

I äldre tolkningar har man inte översatt arsenokoitai med "män som ligger med män" och tittar vi på orden Paul har satt ihop man+ säng/samlag så anser inte jag att det är ett dugg självklart att det skulle betyda män som ligger med män.

Fram till början av 1900 talet ansåg man generellt att ordet arsenokoitai handlade om onani. (Det tro jag dock inte heller att det gör).

Annons:
OlgaMaria
11/25/12, 6:35 AM
#35

Även om man skulle kunna hävda att Bibeln inte förbjuder homosexuella äktenskap så är det svårt att hävda att Bibeln någonstans godkänner dem. Ett sådant godkännande skulle behövas någonstans för att väga upp mot de bibeltexter vi har som talar om homosexualitet i GT och NT.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Internettan
11/25/12, 8:18 AM
#36

#20:

Varför står det inte en man ska inte leva med en man såsom en man lever med en kvinna? I alla verser både i GT och NT handlar det om sex och lust.

För att det kanske blir tydligt nog att säga att de inte ska ligga hos varandra? Ligga hos varandra gör man ju vare sig det bara handlar om lust eller om kärlek, vare sig det handlar om tillfälliga förbindelser eller om ett varaktigt förhållande. Eftersom det inte specificeras så verkat det ju som att det gäller över huvud taget.

Jag förstår heller inte att du tolkar det som att det bara handlar om lust. I 3 mos 18 raddas det upp flera saker man inte får göra och jag tolkar det som att, oavsett omständigheter och avsikter, så är allt detta synd. Nedanstående verser handlar inte bara om lusta. Att ligga hos någon med samma kön sägs precis före att man inte ska para sig med djur.

19 Du skall inte röra en kvinna och blotta hennes nakenhet, när hon är oren under sin månadsrening. 20 Du skall inte ligga med din nästas hustru, så att du genom henne orenar dig. 21 Du skall inte offra någon av dina avkomlingar åt Molok. Du skall inte ohelga din Guds namn. Jag är HERREN. 22 Du skall inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt. 23 Du skall inte ligga med något djur, så att du genom det blir oren. Inte heller skall en kvinna ställa sig framför ett djur för att para sig med det. Det är naturvidrigt.
24 Ni skall inte orena er med något av detta, ty med allt sådant har de hednafolk orenat sig som jag driver bort för er.

Om det vore så att Gud såg det som normalt och okej att två av samma kön levde i ihop så skulle det ju framkomma någonstans i Bibeln. Varför står det så tydligt i skapelseberättelsen mm att man och kvinna ska leva ihop? Varför står det inte annorlunda där?

"Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse."

Här är det ju väldigt tydligt att Gud utlämnade dem åt förnedrande och onaturliga lidelser. Bland allt det som Gud utlämnade dem till finns homosexualitet med. Varför nämna att de upptändes av begär till sitt eget kön om det inte var så viktigt? Det hade ju räckt att säga att de upptändes av begär till andra än sina egna makar t ex.

Inte någonstans i NT skrivs det något om kärlek och ansvarsfulla relationer mellan vuxna jämställda personer av samma kön.

Jag tycker snarare att detta tyder på att homosexualitet (i alla former) jämställs med otukt. Eftersom det alltid förekommer i samband med sådant och aldrig på något positivt sätt.

"Every point of view is a view from a point."

Camillhe
11/25/12, 11:04 AM
#37

#35 Bibeln talar inte om homosexuella äktenskap för det existerade inte.

#36 Jag tror att verserna är fel översatta. Går man till hebreiskan och översätter blir det snarare "Och med en man, skall du inte ligga ned med en man i en kvinnas säng, det är en styggelse/avskyvärt"

20:13 Och en man som ligger ned med en man, i en kvinnas säng, de har båda begått ngt avskyvärt….

Här är funderingen, handlar det om sex mellan män eller att de har sex i en kvinnas säng? En kvinnas säng var kulturellt hennes egen, och precis som vi läser i verserna i ditt inlägg hade männen tex inte tillgång dit under "månadsreningen".

Det är möjligt att det handlar om både och, att männen hade sex med varandra och att de hade det i en kvinnas säng.

En annan infallsvinkel är att det står om sexuellt umgänge, därför anser jag att alla verserna talar om sexuell lust. Det står aldrig, och en man ska inte älska en man och leva sitt liv med honom såsom han älskar en kvinna…

Jag tycker det är viktigt att skilja på att ha sex med ngn och att vilja leva i en relation med ngn för resten av livet. Att ha sex utanför äktenskap/partnerskap är otukt enligt Bibeln. För homosexuella som heterosexuella.

Ang skapelseberättelsen så, håller jag med dig, jag tror att vi var skapade till att leva som man och kvinna och föröka oss. Men sen syndade vi och det fick många konsekvenser för människan.

Woodland
11/25/12, 1:48 PM
#38

Jag lägger fram lite motargument till C's position. Ni som läser detta får dra era egna slutsatser.  Vi ger er två olika sidor ang. bibeltexterna och tolkningssättet.

# 34 Först och främst så säger Bibeln ingenting om homosexuell livsstil. Det står om sex mellan samma kön men då handlar det om människor som redan är gifta, uttnytjande av unga pojkar, prostituerade, slavar. För mig är det lite olika innebörd.

Vad anses definiera ordet “livsstil”?

Om man utifrån en attityd och livsåsikt upprepade gånger utför gärningar, bygger ens liv runt dem och identiferar sig utifrån dem med en efterföljande kultur?

Om inte bibeln säger någonting om en homosexuell livsstil har de judiska troende genom tiderna läst sin egen skrift fel.  Likaså kan vi säga om de kyrkofäderna som skrev med samma synsätt på detta.  Deras syn är att skrifterna är oförbehållsamt mot samkönad sex.  Både judarna och de kristna tar dessutom stöd i berättelsen om Sodom och Gomorra för att bevisa att detta är inte nytt och innefattar endast judarna under Moselag  men har varit en ordning sen skapelsen.

Jesus bekräftar detta i Matt 19: Han svarade: "Har ni inte läst att Skaparen från begynnelsen gjorde dem till man och kvinna och sade: Därför skall en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött? Så är de inte längre två utan ett kött. Vad Gud har fogat samman skall människan inte skilja åt."

Även om ordet arsenokoitai förekommer i Septuaginta så motsäger inte det att det är ett ord Paulus själv "gjort". Och vad Paulus syftar på med ordet arsenokoitai är inte självklart. Det fanns ett ord som redan användes och som betyder sexuell aktivitet mellan män:"paiderasste".  Om det var vad Paulus syftade på, varför gjorde han då ett helt nytt ord istället för att använda det ord som redan var allmänt vedertaget?

Men skrev Paulus septuagintan (LXX)?  Om inte, så måste vi utgå ifrån att han använde det ordet som var med i LXX.  Enligt judiska encyclopedian var  Pentateuch  översatt till en form av grekiska under Ptolemis regering ca (285-247 f. Kr.)  Språket är inte klassisk grekiska.  De 5 Moseböckerna i LXX  (Pentateuch) accepterades av det judiska folket som Gudsord. Jesus citerade LXX och den var skriften för alla judar i förskingring fram till ca 200 talet. En revision gjordes av juden Aquila flera år efter Apostlen Johannes död.  Så småningom återvände judarna till den Hebreiska texten och till stor del i protest p.g.a de kristnas använding av LXX.  Motståndet mot LXX blev så starkt att de judiska lärarna förbjöd föräldrarna att undervisa barnen utifrån LXX runt 200 ef. Kr..  Baserat på dessa fakta kan jag inte se hur Paulus kan skuldbeläggas med att tillverka ett ord ur tomma intet.  Han vill kommunicera med de han förkunnade för (både judar och hedningar) utifrån skrifterna som var tillgängliga för dem.

Gamla översättningar av bibeln bekräftar den traditionella tolkningen. Jerome var den förste att översätta Moseböckerna från hebreiska till Latin.  I Latinet ser vi samma översättning från hebreiskan - cum masculo non commisceberis coitu femineo quia abominatio est. Vi ser ordet coitu (koitus Gr för samlag) och abominatio abomination/styggelse est is/är.

Du kanske tänker på revisionisten John Boswell (Christianity, Social Tolerance and Homosexuality. 106 ff)  slutsats  ang. paiderasste. Hans slutsats är felaktig enligt många av flera orsaker.  Den viktigaste är att han ignorerar Paulus använding av LXX.  Dessutom drar han helt felaktiga slutsatser baserade på tidiga kristna författares verk.  Han bortser från de mest gedigna författarna inom den tidiga kyrkans litteratur.  Han har också kritiseras för sina metoder and sin forskning av flera teologiska som är experter på grundspråken.

# 37  Jag tycker det är viktigt att skilja på att ha sex med ngn och att vilja leva i en relation med ngn för resten av livet. Att ha sex utanför äktenskap/partnerskap är otukt enligt Bibeln. För homosexuella som heterosexuella.

Jag håller bara delvis med dig och kan inte dra samma slutsats från skriften för båda fallen.  Enligt vad jag ser i bibeltexterna  är homosexuella förbindelser alltid otukt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
11/25/12, 2:15 PM
#39

Men om Gud skapade oss för att leva tillsammans som man och kvinna, hur kan något annat bli rätt? Syndens konsekvenser kan väl inte leda till att något annat än Guds tanke för oss blir rätt?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Joppo
11/25/12, 3:19 PM
#40

Varför er gud så intresserad av att motarbeta samkönat sex? Det berör ju inte eller påverkar  några andra människor än de inblandade(förutsatt att det sker frivilligt). 

Dessutom är det väldigt konstigt att förbjuda något som helt naturligt förekommer hos människorasen och även andra djurarter*. Homosexualitet är ju som bekant något som vissa personer föds med och är också något som inte går att ändra på. Detta borde väl betyda att er gud isf "bakat in" detta beteende i den ursprungliga skapelsen… Eller? Har hen sedan ändrat sig och kommit fram till att detta var ett misstag och därefter bestämt att alla dessa människor per automatik ska plågas i helvetet i all oändlighet?

Sett ur mina ögon förefaller detta synnerligen ondskefullt, eftersom de homosexuella personerna inte har någon möjlighet att påverka sin egen läggning.

* Man räknar väl med att 2-5 % av människorna är homosexuella.

OlgaMaria
11/25/12, 9:53 PM
#41

Om man ser till den forskning som finns så finns det minimalt med stöd för att homosexualitet bara är något man föds med, och är det något man förvärvar under uppväxten borde det gå att påverka. Har man ingen tro på att det går, eller vilja att förändra detta, så är det givetvis mycket svårt. Synd leder inte per automatik till att man hamnar i helvetet. Då skulle vi alla hamna där. Oavsett om man är homosexuell eller inte kan man få ta emot Guds kärlek och förlåtelse genom Jesus.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Woodland
11/25/12, 10:00 PM
#42

Det är klart att flera än en eller två personner påverkas. Hela släkten, familjen, vänner osv. Det är inte bevisat att detta är medfött utan forskningen har än så länge inte kommit till en slutsats. Gud skapade allting gott. Det var när synden kom in i skapelsen som saker fick en negativ vändning. Gud skapade Adam och Eva. Det fanns inte någon annan av samma kön i bilden då. Gud ändrar sig aldrig. Vi föds alla märkta av Adams fall. Det är inte bara några stackars homosexuella som är förlorade utan hela mänskligheten har drabbats. Paulus skrev till församlingen i Korint och listade en hel del synder och avarter. Korints moraliska liv var på en hemskt låg nivå där församlingen fanns. Men Paulus erkände att Gud hade gjort under bland stadens innevånare. 1Kor.6:9-11 och skrev - Sådana var en del av er, men ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande. Gud tvingar ingen att synda. Sanningen är att vi gör som vi vill och syndar villigt och ofta glatt! Det kräver Guds kraft att bryta detta Vi behöver alla ett nytt sinne.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
11/25/12, 10:45 PM
#43

Amen! Vi behöver alla ett nytt sinne!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Joppo
11/25/12, 11:55 PM
#44

#41 Var finns då de lyckade exemplen på dessa homosexuella "konvertiter"? Som jag ser det är det ett lika fruktlöst företag som att försöka omvända heterosexuella. Tror du att det rent hypotetiskt skulle vara möjligt att omvända dig själv till att bli lesbisk? Tror du att en homosexuell person är mer benägen att lyckas med en sådan "omskolning"?

En intressant sak i sammanhanget är att denna terapiavart numera börjar förbjudas inom USA: http://edition.cnn.com/2012/10/01/us/california-gay-therapy-ban/index.html

#42 Menar du att du påverkas nämnvärt av hur personerna i din närhet idkar älskog?* Jag kan inte säga att jag bryr mig överhuvudtaget vad som försegår i sänghalmen hos de personer jag har omkring mig. Det är väl liksom deras ensak? På vilket sätt är du själv engagerad i din omgivnings sexuella göromål?

***

Hrm, jag har nog missuppfattat hur ert syndande bedöms. Jag trodde att det räckte med att göra en riktigt grov synd för att hamna nere i eldgrottan. Så verkar tydligen inte vara fallet om jag tolkar er korrekt. Rent hypotetiskt: Skulle det vara möjligt att leva ett liv i ett homosexuellt äktenskap, men samtidigt väga upp denna synd med andra goda gärningar och på så sätt undvika att hamna i helvetet? 

* Förutsatt att denna älskog inte innefattar något som gör att personerna far illa fysiskt eller psykiskt.

Woodland
11/26/12, 10:11 PM
#45

# 44

Menar du att du påverkas nämnvärt av hur personerna i din närhet idkar älskog?* Jag kan inte säga att jag bryr mig överhuvudtaget vad som försiggår i sänghalmen hos de personer jag har omkring mig. Det är väl liksom deras ensak? På vilket sätt är du själv engagerad i din omgivnings sexuella göromål?

Men tänk om de personer du har omkring dig har mer än en ytlig relation till dig.  Man behöver bara ta del av alla berättelser från familjer och  barn till de som "kommit ut"  för att förstå att detta ofta  upplevs som ett dråpslag. Mediernas bild av det hela är väldigt positiv om inte de vill utmåla familjen i en dålig dager som trångsynta och hårda.  Det är definitivt inte så vanligt med  acceptans som media vill ge sken av.  Jag har känt flera homosexuella under mitt liv och har sett hur familjerna och släkten runt omkring dem påverkades och i sin tur hur den stackars individen lider när h/h inte blir godkänd. (De jag känt/känner  är mycket rara och snälla mot mig.  Jag har själv aldrig gjort något ont mot någon människa med den läggningen och skulle inte behandla dem illa, för det strider mot Guds befallning att älska sin nästa.  Däremot, och i kärlek till deras själar, skulle jag framhålla att Kristus är svaret för allt som misshagar Gud i våra liv.)

En annan aspekt är hur de moraliska samhällsvärderingarna påverkas. En känd kristen filosof, Francis Shaeffer, påpekade att varje generation har det som är "otänkbart". Allt eftersom tiden går blir det "otänkbara" så småningom "tänkbart" och i slutändan accepterat som normalt.

Detta är ännu ett bevis på den inneboende syndfullheten hos oss människor.  Jag vågar påstå, att såsom den hedniska kulturen utvecklar sig, vi inom en snar framtid (säg 20 år) kommer att se en viss legalisering av beteenden som idag är tabu i våra västerländska samhällen.  Jag siar inte utan utgår från mina iakttagelser av samhällets utveckling under många år.  I dagsläget åberopar de som förespråkar "inter-generationel" förbindelser samma bevekelsegrunder som de homosexuella lobbygrupperna använde i början av sina kampanjer för ca. 20 år sen.

Rent hypotetiskt: Skulle det vara möjligt att leva ett liv i ett homosexuellt äktenskap, men samtidigt väga upp denna synd med andra goda gärningar och på så sätt undvika att hamna i helvetet?

Nej.  Inte ens ett "gott" liv av en heterosexuell är tillräckligt för att blidka Gud. Inför Honom (enligt bibeln) är våra goda gärningar som menstruationstrasor – orena.  Den ende som har tillfredsställt Guds krav på rättfärdighet är Jesus Kristus.  De som tror på Honom undkommer domen.  Det är därför vi kristna sprider evangeliet.  Vi vill se alla räddade.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
11/27/12, 12:02 AM
#46

#45 Självklart är det inte alltid lätt att "komma ut" alla gånger och det finns såklart fall där detta inneburit problem och så kommer det sannolikt att vara i framtiden också.

Min poäng är dock att det inte skulle behöva vara så om folk kunde sluta lägga sig varandras sexliv. Ur min ateistiska* synvinkel är det hela grejen med att förfäras över de homosexuellas göromål en mänsklig konstruktion som gjort och fortfarande gör att massor av människor far illa helt i onödan(tillochmed dödas i vissa barbariska delar av världen). Jag har för övrigt homosexuella personer i min familj och det är ingenting som jag nämnvärt reflekterar över alls(angående ytliga relationer).

Ser man det ur en pragmatisk synvinkel så påverkar ju inte deras kärleksyttringar någon annan de själva på ett rent praktiskt plan. Att hela grejen upplevs som ett problem är ju liksom inte grundat i något konkret såvida man inte kopplar in religion.

---

Angående moralen så tycker jag snarare den går i positiv riktning. Den humanistiska sekulära moralsynen som numera etablerats i vår del av världen är ju helt klart ett framsteg om man ser det hela ur ett historiskt perspektiv. Det är till exempel inte speciellt länge sen kvinnor inte fick rösta, rasvetenskap var accepterat, homosexualitet ansågs vara en sjukdom mm. Går man ännu längre tillbaka med korståg, slavar, inkvisationen mm, så blir det ju riktigt läskigt. 

Jag delar synnerligen inte heller din uppfattning om att den "hedniska" kulturen kommer att göra så att pedofili tillåts. Pedofili är ju något helt väsenskilt från homosexulitet eftersom det är uppenbart skadligt för barnen och inte sker i samförstånd på samma sätt som mellan två vuxna. 

Ärligt talat tycker jag du har en ganska snedvriden syn i denna fråga. Bara för att man inte tror på din gud så innebär det ju inte att man blir morallös. Jag är övertygad om att även icke troende människor vill precis lika mycket gott som troende. Vi värnar ju precis som troende om våra medmänniskor och vår omvärld även fast vi inte tror på någon gud.

* Jag vet att denna sida är en sk troendesida, men jag råkade hamna här av slump. Om ni tycker jag är jobbigt är det bara ni ber mig att bege härifrån så gör jag det utan att knorra. Först skulle jag dock vilja avsluta denna pågående diskussion.

Camillhe
11/27/12, 12:16 AM
#47

Nejdå, Joppo, du är välkommen att vara här så länge du visar respekt för vår tro. Jag tycker det är ganska bra med inlägg från människor som inte är kristna lägger in sina perspektiv och funderingar.

Däremot så är det ofta väldigt svårt för människor som inte är kristna att förstå kristnas synsätt. Då Bibeln enligt vår tro är Guds ord, kan vi inte frångå det som står.

Jag är tex väldigt bokstavstroende, dvs jag tror att Bibeln är Guds ord, jag tror tex att Gud skapade just Adam och Eva och att hela skapeleberättelsen är helt sann. Medan en del tror att det bara är bildligt.

I debatter som tex i den här tråden, säger inte kristna det dom säger för att de VILL fördömma homosexualitet. De skriver det dom skriver därför att det är så de har tolkat Bibeln.

Just i denna frågan har jag tolkat den väldigt annorlunda än de flesta kristna.

Joppo
11/27/12, 1:28 AM
#48

Så bra då :) Det är lika bra klargöra "spelreglerna" från början för att undvika onödigt tjafs. 

Jag förstår att ni vill rätta er efter er guds ord, dock blir det onekligen lite problematiskt att efterleva dessa regler i dagens samhälle, eftersom moral och människosyn förändrats så mycket sedan era skrifter författades. 

Jag tror inte heller att ni VILL fördöma homosexuella, men samtidigt så gör ju vissa av er detta genom att hävda att det är en synd. Det är för mig väldigt svårt att acceptera detta, eftersom jag dels inte tror att er gud existerar och dels anser att homosexualitet inte är skadligt på något sätt.

Om jag fick önska skulle  jag vilja att fördömande av homosexualitets förpassats till den historiska papperskorgen tillsammans med en massa andra konstiga idéer, eftersom lidandet som detta fördömande generar ter sig fullständigt onödigt. Nu är väl detta tyvärr en helt orealistisk utopi, men man kan ju alltid hoppas och arbeta för detta.

Nu förstår jag att vissa av er tycker att mina åsikter är helt fel och det accepterar jag. Jag kan dock tycka att det även ur en kristen kontext borde finnas betydligt viktigare och mer skadliga synder att "fördöma" i vårt samhälle.

Annons:
KittehReunited
11/27/12, 12:46 PM
#49

Jag fattar inte att folk säger "homosexualitet är fel" pga att det står i biblen, varför gör ni inte allt annat som står i biblen med om ni nu ska följa den? Ät bara kött på Söndagar, gå omkring klädda som nunnor, listan fortsätter förevigt.

Patetiskt att ni väljer att lyda nånting som står i biblen men väljer att ignorera resten för det är inte lika lätt att göra.

Geru
11/27/12, 2:19 PM
#50

Så, enligt din kusin, så är hälften av alla invånare i sverige homosexuella? För vi är inte kristna, inte om man kollar på en internationell jämförelse. Många tror på gud, men inte många håller sig till religon.

Jag tycker väldigt mycket som #49 faktiskt, det är extrem dubbelmoral att prata om saker som du själv finner störande, men inte resterande delen. För att inte prata om GT, det är inte direkt skön läsning.

Kristna sprider inte kärlek, det gör ingen religon, även om dom gärna påstår sig göra det. Det är bara kolla i en historiebok så ser man det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

OlgaMaria
11/27/12, 3:55 PM
#51

Vart finns de lyckade exemplen på konvertiter? Lite överallt tydligen. Och ja, jag tror tyvärr jag skulle kunna bli lesbisk under vissa förutsättningar och om jag gav mig hän åt vissa tankar mm. Kolla in den här bloggen som man kan säga representerar ex-gay-personer i Sverige. http://homoterapi.blogspot.se/ Läs Där hittar man massa kommentarer från ex-gays. Du kan hitta massa såna kristna exempel på nätet men killen som driver den här bloggen är ex-gay och ateist. Han brinner för att berätta att man kan bli fri från homosexualitet, att det finns lyckade terapiprogram och att den populistiska bilden om homosexualitet är extremt ensidig och inte stämmer överens med forskningen. Det finns ingen här som "stör" sig på homosexuella vad jag vet. Det finns många olika sätt som sexualiteten kan utvecklas på ett skadat sätt. Vid övergrepp i barndomen t ex uppstår väl nästan alltid skador av olika slag, inte så sällan homosexualitet. Detta har noterats i massvis av terapirum men man talar inte högt om det i det offentliga. Vi vill följa hela Bibeln och gör så efter bästa förmåga. Men att bara äta kött på söndagar och gå klädda som nunnor står det inget om i Bibeln. Att tala på det här sättet om homosexuella handlar inte om att fördöma utan om att hjälpa och att tala sanning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Geru
11/27/12, 4:03 PM
#52

#51 Wooow! Det där måste vara den största samling skit jag någonsin sett. Bara för att du trycker bort något försvinner det inte.

Homosexualitet stämmer väl överrens med forskning, det är ju hela poängen? Det är ingenting du ska få terapi för, så vida man inte ha få terapi för att man är hetrosexuell, eller för den delen att man har en religon.

Jag ser flera som skrivit som gör det.

Jag tror inte att homosexualitet kommer från att man blivit utsatt för övergrepp i sin ungdom.

Jag tror att bi- & homosexualitet kommer från en förmåga att strunta i kön, och se personer för vad dom är. Varför inte vara med en människa man finner underbar, oavsett kön?

Och där kom det jag hatar mest med religon, "sanningar". Har du inte lärt dig någonting av livet? Alla människor ljuger, och det finns ingenting som heter sanningar, det finns bara synsätt, alltså perspektiv.

På vilket vis ska du hjälpa en homosexuell människa? Det den vill är att bli accepterad, inte förändrad.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

OlgaMaria
11/27/12, 5:26 PM
#53

#52 Du köper ju det som är den politiskt korrekta sanningen och jag tror inte du har studerat ämnet djupare. Verkar så på det du skriver. Vad menar du med att homosexualitet stämmer överens med forskning?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
11/27/12, 5:36 PM
#54

# 46

Du anser det* jag skrev som ett "otänkbart" scenario men samhället går i den riktningen.   Vi är båda överens om att pedofili är en avart när det gäller mänskligt beteende.  Att barn skadas kanske inte väger så tungt i framtiden som idag, tyvärr.  Det bli bara att omtolka ordet barn precis som ofödda bebisar omklassificeras som foster och därmed berövas människoidentitet.  Lätt som en plätt!  Med nya vetenskapliga termer har man ogjort begrepp som har gällt i årtusenden.  Men som vården av de tidiga födda förbättras blir det ett dilemma för politiker och vetenskapen och nya gränser för troligen dras.

Folk far illa inom homosexuell livsstil  och  de som ägnar sig åt samkönad sex har skadats.   Men det talas det inte så mycket om längre.

Det kan hända att din familj har mer acceptans än andras men jag känner en far som för några år sedan helt förskjutit sin dotter pga läggningen.  Och han är inte religiös på något vis.

(* -I dagsläget åberopar de som förespråkar "inter-generationel" förbindelser samma bevekelsegrunder som de homosexuella lobbygrupperna använde i början av sina kampanjer för ca. 20 år sen.)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Geru
11/27/12, 5:43 PM
#55

#53 Vissa människor föds sådana, andra utvecklas. Jag tror inte att det kommer från ett ställe, jag tror inte att människor är så pass enkla varelser.

Jag struntar i vad som är politiskt korrekt, det enda jag bryr mig om är folks fria vilja. Du som person har ingen rätt att trycka ner någon annan på det vis som många kristna trycker ner homo/bi personer.

Religon har visat mig en enda sak: Dom vet hur man presenterar hat och rädsla som "kärlek och sanning".

Alla människor är fria, utom dom som binder sig själva med religon.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
[Norpan88]
11/27/12, 6:08 PM
#56

Människan har ju inte rätt att döma en persons läggning, men däremot kan ju Gud göra det, för det är ju han som skapat man och kvinna och hela skapelsen.

Jag tror inte att vi kristna dömer någon, utan vi tror bara på Guds ord. Mycket av en kristens kamp är att älska och förlåta.  Förstår inte att ni blir så arga på dom kristna. Bättre vore om ni ställde frågorna direkt till Jesus genom att be och söka Honom.

Som kristen försöker man att ta avstånd från det världsliga i största mån och leva efter Guds ord.

Jag kan till exempel förstå att kyrkan inte vill viga homosexuella, därför att bibeln talar emot det. Skulle kyrkan viga homosexuella, så skulle kyrkan gå emot sin egen tro och Guds ord.

Geru
11/27/12, 6:12 PM
#57

#56 Gud tar sig rätten till något som han inte har rätt till, eftersom han gav människor fri vilja, eller hur?

Bibeln är inte guds ord. Det är människors ord som ni tolkar som guds ord.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Norpan88]
11/27/12, 6:16 PM
#58

Skaparen har ju alltid rätt till sin skapelse.

Geru
11/27/12, 6:20 PM
#59

#58 I så fall skulle han inte givit "oss" fri vilja, eller hur? Jag tycker inte om dubbelmoral, speciellt inte när det är en "gud" som skapar den.

Jag ser inget problem med att ni tror på gud, men om ni tänker sätta bibeln lika högt så kommer det bli dubbelmoral på många punkter.

Om människan skapar en AI, och ger den helt fri vilja, och säger "Du är fri", då har människan inte längre rätt att kontrollera den skapelsen, samma situation här. Visst, om du tror att han skapade oss får du göra det, men det står rätt tydligt att människor har fri vilja, och därav så får man göra som man vill. Man kan rent utsagt tolka det som om gud vill att vi ska ha yttrandefrihet och liknande.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Norpan88]
11/27/12, 6:40 PM
#60

Människan missbrukade ju den fria viljan, genom att Eva tog av kunskapens frukt. Därmed dömde hon sig själv (och lurade Adam att ta av frukten) och de kunde inte längre ha en relation med Gud. Där tog vi den fria vilja i egna händer kan man säga. (frihet under ansvar)

Genom sin nåd, skickade Gud Jesus för att rädda dom som vill tro på Gud. Gud överlistade djävulen genom Jesu död och därmed kan människor som bekänner sin tro på Jesus få ta del av Hans rikedom i Guds rike, ett evigt liv.

Skrivet för att förenkla, utan bibelord.

Geru
11/27/12, 6:58 PM
#61

#60 Eget val, fortfarande. Om inte gud velat hade inte frukten varit där. Människor tog alltså sin egen fria vilja, och stötte bort gud. Det om någon borde vara hela poängen här.

Och det där med Jesus beror på hur man läser det hela.

Eftersom man väljer om man vill tro på gud eller inte, så är det ju ens eget val, varför ska då kristna göra som dom gjort så otroligt många gånger? Kriga, döda och förstöra allting som inte stämmer överrens med bibeln. Var är ansvaret där?

Religonen skriker dubbelmoral.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Norpan88]
11/27/12, 7:58 PM
#62

Något förenklat… Om någon sade till dig. Du får det enda huset i världen, ett gratis fint hus och du får vara i alla rum, utom just ett rum. Det tillhör mig. Om du ändå går in i rummet, så är konsekvensen att du förlorar huset och aldrig mer har tillgång till det.

Skulle du gå in i det rummet? Om du fick fritt nyttja det vackra huset hur länge du vill?

Gud testar sitt folk och det gör Han än idag.

Annons:
Geru
11/27/12, 8:11 PM
#63

#62 Det är ju en extremt dålig skildring? Ja, jag skulle det. Jag är nyfiken av naturen, så ja.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Skunken
11/27/12, 8:50 PM
#64

Usch blir så illa berörd när jag läser endel av det vissa skriver. Trodde mänskligheten hade kommit längre 2012! Är troende men alla människor har rätt till att bli kära i vilka de vill, ingen Gud kan få mig att säga något annat och jag tror att Gud är stolt över mig för det. Jag tror inte häller att Gud missunnar någon kärlek, trots hudfärg eller kön, han är så mycket större än det. <3 Trångsynthet, rädsla och hat finns hos människan, det är vår synd och det gör oss svaga! Gud är inte svag.

OBS nu att detta är vad jag tror på och mina åsikter

Kram

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Woodland
11/28/12, 6:51 AM
#70

Jag föreslår att vi fortsätter diskutionen i ursprungsämnet. Glad

Geru

Vi börjar komma lite utanför ramarna nu i ämnet. ("Off Topic")  Konversationen om den fria viljan flyttade jag hit.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
11/28/12, 10:36 AM
#71

Jag ser det mer som att Gud är allt som är gott (= glädje, frid, ljus osv). Ingen människa kan av sig själv vara så "god" att hon kan vistas hos honom utan att förtäras av hans helighet. Det blir som en eld som bränner istället. (Det är där Guds nåd och Jesus kommer in i bilden. Han kan göra så att vi kan komma till Gud genom att "tvätta bort" allt som inte är förenligt med Gud. Det enda vi behöver göra är att välja detta med vår fria vilja. Inget tvång.)

På jorden "regnar det över både goda och onda", alltså alla människor får lite av både himmel och helvete, som en liten försmak av hur det är leva med Gud eller utan Gud. Det gäller att upptäcka vem Gud är och lära känna honom och då blir det mycket tydligare var glädjen och ljuset finns.

Gud har givit oss vår fria vilja och vi kan välja att blir mördare om vi så vill. Och Gud straffar oss egentligen inte. Vi straffar oss själva eftersom om vi väljer bort Gud och det som är hans vilja (=det som är förenligt med Guds natur) så blir den oundvikliga konsekvensen att vi får leva utan Gud. Han älskar oss så mycket att vi får lov att välja detta alternativ. Problemet är att tar du bort Gud så finns bara mörker, ångest, ofrid kvar. Frånvaron av ljus är mörker, det är inget straff, det är ett faktum. Vi får lov att släcka lampan men då kan vi inte skylla på någon om det också blir mörkt. Det är ett neutralt val.

Gud är vad han alltid har varit. Han kan inte ändra sig och sin natur och plötsligt tillåta saker för att människan tror att det är bra och gott. Är det inte förenligt med Guds natur så är det inte.

Men som människa får du ändå lov att välja alternativ som inte går ihop med Gud. I det här livet ser du kanske inga konsekvenser (det regnar på både onda och goda) - men i nästa liv är helvetet och himlen helt separata. Då blir det mer tydligt var Gud är och var han inte är. Fast å andra sidan - det är kanske ingen slump att ångest och depression är en folksjukdom? Och att det är lång kö till de psykiatriska mottagningarna? Och de som är mördare eller som uppenbart lever i synd på annat sätt - hur många av dem är lyckliga? Men eftersom "det regnar på goda och onda" på jorden så kan alla drabbas av olycka av olika anledningar (ibland för att väcka oss eller för att lära oss någonting som Gud sedan kan använda för att hjälpa andra mm)

Sen har vi frågan om exakt vad som är Guds vilja och vad som inte är det. Vi tolkar alla olika. Det jag vet är att vi människor inte kan tolka rätt bara för att det känns rätt och för att vårt samhälle accepterar någonting. Om Bibeln verkar säga att homosexualitet är oförenligt med Guds natur så får jag acceptera det. (Men är inte säker) Hur ska jag kunna bedöma det? Även om vi människor tycker att vi kommit så långt i samhället med humanismen osv så kan jag ändå på ett annat plan se att vi kommit långt. långt bort från det som verkligen är gott. Jag tycker inte vi har ett gott samhälle även om vissa saker är bättre än förr.

Slutligen spelar det ingen roll om man är mördare, homosexuell, gillar att skvallra eller bara tänker om någon att hon har en ful näsa  - allt är ändå synd och oförenligt med Guds natur. Hur liten synden än är i våra ögon så hindrar den oss ändå från att komma till Gud. Ingen är bättre eller sämre. Alla behöver Jesus för att få komma till Gud. Därför är diskussionerna om homosexualitet en teoretisk diskussion. Jag sitter i samma båt som den homosexuella och jag skulle önska att vi alla fick en flytväst.

"Every point of view is a view from a point."

scout
11/28/12, 2:27 PM
#72

Geru skrev i #59:

#58 I så fall skulle han inte givit "oss" fri vilja, eller hur? Jag tycker inte om dubbelmoral, speciellt inte när det är en "gud" som skapar den.

Vill bara klargöra en detalj här… Det står ingenstans i Bibeln att Gud gett människan absolut fri vilja… Bibeln stipulerar att Gud givit människan livet och en ganska så tidsbestämd livstid på jorden i syfte att utifrån eget huvud och fri vilja kunna välja hur han eller hon vill spendera evigheten när den korta livtiden på jorden tar slut… Det omfattar ett val med två olika möjligheter, vare sig mer eller mindre. Antingen att välja:

Livet; dvs kärlek, gemenskap, underkastelse och samhörighet med Gud.

eller

Döden; dvs frånvaro av kärlek, gemenskap och samhörighet med Gud.

Något annat val finns inte, utifrån Bibelns Gud.

Sen har människan fått fri vilja att göra vad hon eller han vill med den tid som man fått given på jorden. Men även för jordelivet så har Gud erbjudit sin gemenskap för vem som än vill ha den. Men för att leva i gemenskap med Gud så är det hans villkor som gäller. Inte mina, eller dina… Å ju mer jag som människa väljer att ge mitt liv till Honom, desto mer får jag se och uppleva av Honom under jordelivet. Få människor, även kristna, väljer bort så mycket av sitt egenliv att de faktiskt får uppleva att vandra i umgängelse i med Gud på jorden, såsom tex Enok gjorde. Och förmodligen även Paulus…

De flesta, även kristna, ger bara Gud en liten skärv av sig själva till Honom. Och många inte mer än att de väljer tillhörighet till honom för evigheten… Men Gud är så god att han godtar även en liten skärv…

Därför, när det gäller homosexualitet, så har Gud sagt att han vill att mänskliga kärleksrelationer helst ska reflektera den relation som Han vill ha och alltid velat ha med människan, ända sen Han skapade lustgården där Han satte oss ifrån början att leva i… (Men som vi valde bort, eftersom vi var så hungriga efter egenbestämmande…). Alltså vill han inte också att människan ska hitta på en massa andra sätt att leva tillsammans, som inte reflekterar Honom på jorden. För i slutänden, så påverkar det hur många som faktiskt får veta om att Han finns… Å det påverkar i sin tur, hur många som kommer att få möjlighet att komma in i gemenskapen med Honom för evigheten…

MEN! Precis som med alla andra saker som Bibeln också visar på inte är i enighet med Guds vilja, så gör Gud inte skillnad på synd och synd… (Om man bortser ifrån de uttalade dödsynderna, som att förarga den helige Anden tex). Och det innebär att i Guds ögon är det lika illa att som kristen förskjuta människor som lever homosexuellt, som det är att prata skit om sin granne, som det är att leva homoxesuellt, som det är att vara otrogen mot sin fru, som det är att ha sex med någon man inte är gift med osv osv osv…

Dvs dina synder och mina synder är något som är mellan dig och Gud och mig och Gud… Dina synder är inte min business! Mina synder är inte din business! Ju mer synd jag har i mitt liv, desto sårbarare är jag för de onda krafterna, som styr vår värld, enligt Bibeln, fram till den här tidsålderns slut. Som kristen är man mer sårbar för onda krafter. Varför Gud råder en, (inte tvingar), att rena sin själ i lydnad för sanningen. Vilket betyder att försöka rensa bort synden ifrån sitt liv och välja Guds väg… Det är däremot många gånger en livslång process och inget man gör över en natt…

För att hårdra det slutligen då, så går det alldeles utmärkt att säga ja till Gud och vara homosexuell! Gud älskar alla människor och han älskar alla människor mest!!

Om man däremot känner en längtan efter äkta gemenskap med Gud, och vill få ge inte bara sitt liv för evigheten till Honom, utan även sitt jordeliv, för att man förstått att det inte finns någonting på jorden som kan mätta ens behov mer än det… Då blir det viktigt att också försöka i högre grad ta bort allt i ens liv som kan hindra eller komma ivägen för ens gemenskap med Gud… Och då kan det kanske bli aktuellt också för en som är homosexuell att avstå ifrån det livet, för att vinna ett annat…

Men har man kommit så långt i sin vandring mot Gud, så vet man vid det laget bortom allt tvivel att Gud faktiskt finns! Man vet också bortom allt tvivel, att Gud är god, älskar mig mest och inte vill något annat än gott för mig. Man vet också bortom allt tvivel hur enormt mäktig Gud är och hur liten jag är, i förhållande till Honom, att mitt liv och min egenvilja ter sig ganska så obetydlig…

Och då ser kanske inte vad det nu än är man väljer bort, så stort längre… Paulus valde bort kärlek till en annan människa helt för Gud, för han tyckte inget mättade mer än det…

Att däremot bemöta människor som är homosexuella och som söker sig till Gud med att de genast måste ompröva sin sexuella läggning för att bli frälsta - det är inte bara vansinne… Det är synd! Det är lika stor synd inför Gud, som det är att vara homosexuell… Bara för att ge lite perspektiv…

scout
11/28/12, 2:36 PM
#73

Kort tillägg…

Det kan finnas lägen då det är ok och kanske tom viktigt att ge informationen till en person om hur Gud betraktar homosexuell kärlek. MEN! Det är inget man ska ge sig på om man inte verkligen känner sig ledd av den Helige Anden att göra det.

Det är mycket sällan som man bidrar till en människas frälsning genom att ge sig på den människans sexuella läggning… Och är man inte ledd av den Helige Anden i den stunden och låter Gud få tala genom en, så ska man, anser jag låta bli! För det blir fasligt lätt själiskt tal rotat i rädsla och fördömelse… Och även det är synd…

[Norpan88]
11/28/12, 3:39 PM
#74

#72 Kan hålla med. Kärleken är störst! Glad Men samtidigt som kristen så är ju bibeln din största tillgång till lärdom.. ja även HA! Det är inte alltid lätt att förstå och ta in allt som står i bibeln, men viktigaste är ju att ha en personlig nära relation med Jesus, så att den är levande.

Det står även i biblen att inte ett ord ska läggas till eller tas bort ur bibeln. Det Gud skapat, har ju Han skapat. Vi är Hans skapelser.

(Det var ju förresten så djävulen "blev till".. han gjorde uppror mot Gud. Han ville själv ta över Guds makt) Han nöjde sig inte med att vara den största ängeln…

Tänker också på en annan text ur bibeln: Sanningen ska göra er fria.

Jag har absolut inget emot homosexuella eller bisexuella människor, och dom har lika mycket rätt att bli kristna. Det är en sak mellan Gud och den personen. jag kan inte döma någon.  Jag försöker att älska mina medmänniskor, även mina fiender.

scout
11/28/12, 4:04 PM
#75

Norpan skrev i #74

#72 Kan hålla med. Kärleken är störst! Glad Men samtidigt som kristen så är ju bibeln din största tillgång till lärdom.. ja även HA! Det är inte alltid lätt att förstå och ta in allt som står i bibeln, men viktigaste är ju att ha en personlig nära relation med Jesus, så att den är levande.

Ja just det, Bibeln är din största tillgång till lärdom för dig själv… Men vägen till djupare förståelse av innehållet du läser i Bibeln går genom den Helige Anden, och bara genom Honom!

De flesta kristna av idag, så även de flesta på det här forumet, är ganska omogna i Anden fortfarande. Vi lever i en själisk tid. Där det är svårt att höra Gud genom allt annat brus. Så att komma till den punkten då man verkligen blir ledd av den Helige Anden tar mycket tid. Tid i avskildhet då vi hemma på kammaren ska söka Gud. Sök först mitt ansikte, som det står. För att vi genom den gemenskapen och intima närheten ska kunna mogna i Anden, och skapa förutsättningar för att först bli en Ordets hörare… och sen… långt senare bli en Ordets görare med avseende på andra…

Men många kristna vill hoppa över det steget, och vill gärna ge sig på rådgivning av andra med en gång… För rent själiskt, så är det ju både lättare och roligare att få tala om för andra hur de ska göra och leva, än att jobba på sin egen själs frälsning, sina egna synder och bygga sin egen relation med Gud…

Men Gud bjuder inga genvägar… Så, sålänge Ordet i Bibeln enbart är ens vägledning genom läsning och man ännu inte hör den Helige Anden i sitt inre vägleda en djupare in i Ordets hemligheter, så är man inte mogen att föra diskussioner med tex en homosexuell sökare om vad Gud vill med hans liv och inte…

Då ska man instället bara välkomna och be Gud att Han ska vägleda den personen på rätt väg för sitt liv. För det gör Gud så mycket bättre… Och istället fortsätta att arbeta på sin egen frälsning, så att man så småningom också kan bära frukt och kanske vittna för andra… Vägledd av den som ska vägleda oss, nämligen vår helige Ande. OM och NÄR den Helige Anden väljer att mana oss till det. Alltså aldrig aldrig vägleda någon annan i ett sånt här viktigt andligt spörsmål om du inte är ledd av den Helige Anden i stunden! Tala gärna om Gud och predika gärna kärleksbudskapet. Men lämna syndfrågorna till Gud att handskas med genom dig, genom Helig Ande… Och inte utifrån eget huvud eller vad som "känns" rätt…

Man vet att man är ledd av helig ande när man börjar höra saker och ord inom sig, som är i enighet med Bibelns ord, men uttalade på ett sätt som man aldrig sjävl hade kunnat komma på, omgärdade av så mycket kärlek och kraft att även den som hör de upplever Honom och Hans kärlek… När helig Ande talar genom dig, så talar Han… dvs det är inte du som yttrar fina eller viktiga ord som du klurat ut… Den Helige Anden säger allitd rätt saker i rätt tid…

Förlåt om jag låter lite allvarlig här… Men det här är så viktigt, för det gör skillnad för många människor, som vill få komma till Gud hur vi som kristna beter oss…

scout
11/28/12, 4:19 PM
#76

Norpan skrev i #74:

Tänker också på en annan text ur bibeln: Sanningen ska göra er fria.

Ja just detta är centralt! För vad är Sanningen enligt Bibeln… eller kanske snarare Vem…?

Jesus säger: Jag är vägen, sanningen och Livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig

Joh 14:6

Alltså, vad är det som gör oss fria? Jo gemenskapen med Jesus. Så det är vad vi är satta på jorden som kristna att predika. Vägen till Jesus. Sen måste vi låta Jesus verka i oss. Och det länge, innan vi är till någon större nytta för någon annan…

Så om man vill att någon människa ska bli fri, oavsett ifrån vad… Så är det inte felet som vi ska påpeka. Utan visa dem vägen till Jesus. För Han är Sanningen. Och Han gör oss fria! Vi gör ingen fri som människor…Alltså kan man sluta helt med att förebrå andra vilka fel eller synder de begår. Vårt uppdrag är att leda människor till Sanningen, dvs till Jesus!

Å Han tar emot alla som vill komma till Honom! Sen förvandlar Han utifrån sin vishet var och en mer och mer mot att bli de vi en gång skapades till att vara…

Varje gång vi försöker göra Hans jobb innebär det faktiskt ett misstroende mot Hans förmåga…

Annons:
Internettan
11/29/12, 9:31 AM
#77

Väldigt bra inlägg, Scout. Låter som om dina ord kommer direkt från den helige Ande. Tar till mig varje bokstav. :)

"Every point of view is a view from a point."

lisora
2/10/13, 11:39 AM
#78

Uhm. Men vad är FELET med att vara homosexuell? Vad säger Gud är fel i det? Vart står det och varför? Är det klartext eller är det något ni underförstått för ni läst mellan raderna? Jag förstår inte hur något som inte påverkar omgivningen och gör två personer lyckliga ska vara en synd, det verkar ganska ondskefullt om Gud anser det, eller?

Geru
2/10/13, 11:53 AM
#79

"Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt." — 3 Mos. 18:22

Och 

"Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med döden, blodskuld låder vid dem." — 3 Mos. 20:13

Gud är i GT långt i från en förlåtande och kärleksfull gud.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

lisora
2/10/13, 12:14 PM
#80

#79 whoa. finns det några grunder på varför det är fel och avskyvärt? borde det inte vara kärlek som kärlek? det bidrar ju till att människan får vara fri och lycklig, varför skulle Gud försöka hindra något sådant?

Geru
2/10/13, 12:23 PM
#81

#80 Bibeln är guds ord. Du skall ej ifrågasätta din gud^^

Gud vill inte egentligen att människan ska vara fri - vi blev utkastade ur eden för våra nyfikenhet, genom att använda vår fria vilja.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Woodland
2/10/13, 1:53 PM
#82

# 80

Gud är ursprunget av alla lagar i naturen och moral.  Han är densamma i GT och NT.  Samma Gud.   Han har skapat och bestämmer över sin skapelse, oavsett om vi gillar det eller inte.  Han har i Bibeln gett sin syn på vad som är bra och inte bra.  Han har lagt de moraliska grunderna.  

Kärlek har många meningar och människor använder ordet som de vill och den omtolkas allteftersom. Detsamma gäller ordet "frihet".  (Nu tvivlar jag starkt på att Geru ens tror på skapelseberättelsen men hans mening "Bibeln är Guds ord" är korrekt. Dessutom är G's andra mening  precis det som Satan sade till Eva för att fresta henne.)  

Enligt Bibeln finns sann frihet i Gud och sann kärlek kan endast finnas hos Honom.  Tanken att våra relationer är så privata att de inte påverkar andra stämmer inte.  Vi är alla en del av helheten i världen där vi lever.  För en troende människa är det Guds ord som ligger till grund för vad som är tillåtet.  Gud har skapat man och kvinna. Bara därför att några tycker att en sak gör dem "lyckliga" gör inte saken rätt.  Om man gräver lite djupare kan deras "lycka" vara fylld av ångest, självfördömelse och annat elände. Livet är inte så lätt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Geru
2/10/13, 6:15 PM
#83

#82 ^^ Nej, jag tror inte på skapelseberättelsen.

Jag är ateist:p Jag tror att vi är någon form av gående apa. Utan svans. Med stor hjärna. Och förmåga att göra egna ljud.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
lisora
2/10/13, 8:01 PM
#84

#82 men ni måste ju hålla med om att det inte finns någon anledning till varför det ska vara en synd? mer än att det är Guds ord. Gud skapade man och kvinna, ja, men han har även i så fall skapat tusentals andra kvinnor och män. Adam och Eva hade ju inte direkt något annat val än att vara tillsammans med varandra.

OlgaMaria
2/10/13, 9:17 PM
#85

#84 .. Bra fråga!? För om det är en synd måste det ju finnas en anledning till det.

Om man ser till den forskning som finns så är det som starkast framträder att homosexualitet uppstår pga miljöfaktorer i uppväxten. Källa

Och homosexualitet är ett hinder på det sättet att man inte kan bilda familj och få egna barn på något naturligt sätt.

Alla människors sexualitet formas på olika sätt och vis när vi växer upp. Omständigheter påverkar givetvis till viss mån hur vår sexualitet utvecklas. 

Nu finns det inte så få fall av homosexuella som varit med om sexuella övergrepp eller på olika sätt något osunda relationer till sina föräldrar eller andra. Med det i åtanke är det inte så svårt att förstå att homosexualitet ibland kan vara som en skada, och är det en skada är det något man bör få bli hel ifrån. Homosexualiteten i sig är ju ett sätt att HANTERA något man varit med om, och därför inget man bara kan sluta med, eller vill sluta med, men jag tror att man kan få hjälp att hantera sitt inre på andra sätt. 

Terapeuter och psykologer (också i Sverige) hjälper folk som VILL bli av med sin homosexualitet. 

Kan det vara fel på någon form av kärlek? Jag ser det snarare som att Kärleken är helt väsentlig för oss.. och även när "kärleken" visat sig för oss på ett skruvat sätt så kommer vi att fortsätta söka den, men kanske på osunda sätt. Detta som jag talat om är kanske inte konstigare än att kvinnor som vuxit upp med stökiga män omkring sig ofta söker sig till stökiga män själva och försöker "rädda" dem, om de så slåss och dricker. Det är också en lite skruvad form av kärlek.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2/10/13, 9:26 PM
#86

#84 Enligt den kristna traditionen är Guds ord i grunden allt som behövs för att fastställa om någonting är rätt eller fel. Alla kommer att dömas efter det. Gud skapade man och kvinna och Jesus sade att hetrosexualliteten är normen från början. Det är endast de sista 30 åren eller så som denna normen har ifrågasatts . Och familjebilden har liksom äktenskapet omdefinierats därefter. Men det är inte homosexualitet som håller människor utanför Guds gemenskape utan det är synden som vi alla föds under.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

lisora
2/10/13, 9:43 PM
#87

#85 #86 men Bibeln är ju en väldigt gammal bok, och om Gud fortfarande finns (vilket jag antar?), kan han inte se att homosexualitet leder till något bra? För det gör det ju i slutändan ändå, två människor tycker om varandra, nej de kan inte få barn, men de kan istället adoptera ett barn från ett annat land, ett barn som inte har det bra och nu får ett bra hem med personer som älskar honom/henne. 

Jag bara undrar om Bibeln är någonting som är "för alltid", för visst finns det väl delar i bibeln som är "synder" men som även kristna gör? Är inte så insatt men har hört några säga att man inte får klippa håret och äta kött etc etc, men det är jag väldigt osäker på så rätta mig gärna!

Och sen vill jag veta vad som hänt när en kvinna inte KAN få barn? Även om hon är tillsammans med en man, om hon inte kan få barn, är det "fel" då också? I fall det ska vara man och kvinna för att de ska kunna bilda familj, men ändå inte kan, är inte det då samma sak som ett homosexuellt förhållande?

Jojaton
2/11/13, 12:38 AM
#88

#87 Det är inte fel att inte kunna/vilja få barn. Varför skulle det egentligen ha någon betydelse av att bibeln är gammal? Är inte samma saker som var dåliga för människor då dåliga för människor idag? Vi har inte förändrats så mycket. Många regler i GT är endast för det israeliska folket (judarna), tex att man inte får äta skaldjur osv. Många av de reglerna har goda och logiska bakgrunder som är till för att skydda folket (skaldjurs hållbarhet i varmt klimat tex)

Johanna - Instagram

Geru
2/11/13, 8:27 AM
#89

Moralen och etiken har förändrats något enormt. Bland annat har vi inte slavar;) Men kör GT stil om du vill, men jag lovar dig att första människan du dödar på grund av GT kommer sätta dig i ett rätt hemskt ställe med vita, mjuka väggar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

OlgaMaria
2/11/13, 8:54 AM
#90

#89 idag finns det fler slavar än någonsin tidigare så så otroligt mycket kanske vi inte förändras. Det är inte förenligt med den kristna Bibeln (dvs NT och GT) att döda folk på GT-vis!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
lisora
2/11/13, 10:28 AM
#91

#90 det har ju fortfarande förändrats i Sverige en hel del, oftast till det bättre också. 

#88 om det inte är fel att kunna/vilja få barn, varför är det fel att vara tillsammans med en person av samma kön, om det bara är för att "det är onaturligt för de kan inte bilda familj"? De kan ju inte heller få barn, skillnaden mellan en man och kvinna som inte kan få barn och en man och man eller kvinna och kvinna är ju endast att det är två personer av samma kön.

OlgaMaria
2/11/13, 11:31 AM
#92

#91 Om man tänker att homosexualitet beror på att man skadats i sin sexualitet och man pga det inte kan få barn, så ser man att det blir ett hinder i livet.

Alla kan eller vill inte få barn. Men under kan ske. Mina svärföräldrar hade försökt bli med barn i 5 år. Min svärmor fick höra av doktorn - tyvärr, du kommer aldrig kunna få barn. De hade ställt sig i adoptionskö. Men så fick de förbön och inom ett år var min man född. :) Någon som är homosexuell kan också bli helad. Men det funkar många gånger också med vanlig ickereligiös terapi.

Jag tror inte att man riktigt kan förstå Varför det som står i Bibeln är så grymt bra förrän man upplever det. Mycket av det som står där i strider verkligen mot vår kultur och vi kan inte förstå det förrän vi verkligen upplever att det är bättre än det vi tidigare kände till. Vissa saker går i någorlunda harmoni med vår kultur, som att förlåta och för vissa kanske även att älska sina fiender, att behandla andra som vi själva vill bli behandlade. Men i många kulturer är dessa saker helt främmande.

Som gift upptäcker jag mer och mer vad fantastiska Guds tankar och principer för äktenskapet är. Detta har jag inte kunnat förstå innan utifrån det jag lärt mig under min uppväxt i Sverige. Men när jag vågar pröva märker jag att Guds väg är så mycket bättre än vår väg.

Men det går liksom inte att utvärdera Guds principer förrän vi provat och sett konsekvenserna av dem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

lisora
2/11/13, 12:04 PM
#93

#92 men jag förstår inte varför det är FEL att vara homosexuell, för det är det ju enligt bibeln. Visst, de kan inte få barn, men det är fortfarande två personer som mår bra av att vara tillsammans, och det skadar ju ingen annan… Finns det någon bra källa där det verkligen står att homosexualitet är en störning och inte någonting man föds med?

OlgaMaria
2/11/13, 12:14 PM
#94

Läs länken jag la in i #85

Det där med att må bra… tyvärr mår homosexuella personer ganska ofta inte så bra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

lisora
2/11/13, 12:28 PM
#95

Vet inte om källan verkar så trolig.. Han är utbildad socionom och visst, han säger själv att han varit "exgay" men det verkar inte som att han på något sätt har forskat i ämnet eller har några konkreta bevis, bara hans egna åsikter.

Och homosexuella mår ju oftast dåligt just för att de är förtryckta i samhället… Hade de kunnat vara tillsammans med vem de ville utan att vara rädd för att bli nedtryckt hade de säkert mått bättre, eller?

OlgaMaria
2/11/13, 12:44 PM
#96

#95 Nu blandade du nog ihop mina länkar… kolla länken i #85 eller här..

Det är inte åsikter utan en sammanställning av den forskning som finns i ämnet. =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

lisora
2/11/13, 12:48 PM
#97

#96 oj jag kollade nog upp "Kolla in den här bloggen som man kan säga representerar ex-gay-personer i Sverige.

http://homoterapi.blogspot.se/ Läs"

Där :) Tog första länken jag såg heh. Dessvärre är länken du länkade nu väldigt jobbig att läsa med tanke på att det inte finns någon styckeindelning. Inte mellan de olika styckena i alla fall :(

Annons:
OlgaMaria
2/11/13, 12:53 PM
#98

#97 Jo, det är rätt mycket text och jag har inte heller läst hela men nästan :) Men det är ganska intressant att läsa en bit i alla fall.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emmetem
2/12/13, 1:05 PM
#99

Nu har inte jag någon vidare erfarenhet av denna, men däremot måste jag tillägga: Fanns det inte en kvinna i bibeln, Rut eller vad hon henne, som var homosexuell?

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Camillhe
2/12/13, 1:45 PM
#100

Nej, det fanns det inte. Ordet homosexuell fanns inte när Bibeln skrevs.

Däremot så finns det ett par bibelverser ang sex mellan människor av samma kön.

lisora
2/13/13, 6:33 PM
#101

Nu är jag tillbaka här igen, låg och tänkte på en sak när jag såg

http://www.youtube.com/watch?v=z2ME8sR-bnY&feature=player_embedded

denna video. Om ni träffar en människa som är homosexuell, gör ni något då? Eller låter ni den personen vara, att det är dennes ensak liksom?

Camillhe
2/13/13, 6:42 PM
#102

Jag brukar inte fråga vad människor har för sexualitet, det är liksom inte något jag har med att göra ;)

Men jag har vänner som är homo, bi, queer, ja det mesta finns nog representerat, och det är ingenting jag tänker på, eller bryr mig om. Så länge de mår bra i sina val är jag glad.

Däremot får jag ofta frågor, när det kommer fram att jag är kristen, vad jag anser om homosexualitet och liknande, och de svarar jag ju på utifrån hur jag ser det. (Nu anser inte jag att Bibeln talar om homosexualitet). Men ärligt talat så om vi säger att homosexualitet är en synd (vilket jag inte anser) så står det också i Bibeln att alla synder är lika inför Gud. Och jag går inte omkring och säger till människor omkring mig att de syndar för att de ljuger, lever omoraliskt eller dylikt. Det är inte min uppgift. Och jag är själv inte heller fri från synd.

KallaMigMimmi
2/13/13, 10:58 PM
#103

Jag dømer ingen menniska. Før det er inte min sak att døma. Jag kan beretta och visa vad som står i bibeln, jag kan visa Guds dom. Men jag dømer inte.

Kristna och troende lever inte efter sina egna behov och tankar. Dom lever efter Guds ord.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

KallaMigMimmi
2/13/13, 11:24 PM
#104

(svenska-danskt tangentbord)
#99 Rut var en kvinna som føljde med sin svermor till hennes hemby efter att hennes man døtt och hon blev sen hustru till en markægare

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Annons:
lisora
2/21/13, 12:20 PM
#105

hej, nu är jag här igen!

tycker bara att ni ska se denna
http://andrewkletzien.tumblr.com/post/6127621522/why-homosexuality-should-be-banned

självklart är den någon vinklad men han har ändå några poäng i det han säger.

Woodland
2/21/13, 4:14 PM
#106

# 105

självklart är den någon vinklad men han har ändå några poäng i det han säger.

Jag tror inte han har mött någon från den andra sidan att resonera med.  Hans argument är lätta att avfärda.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

KallaMigMimmi
2/23/13, 10:48 PM
#107

#105 jag kan inte se något med det han skriver, jag ser någon som gillar att seja sin sak men bryr sig inte om vad andra siger..

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Jin Ling
3/7/13, 9:03 PM
#108

#0 "Vissa kristna följer alla "regler" som står i bibeln och misstolkar fel."

Nej kristna följer bara de "regler" i bibeln som passar dem och tolkar dem som dem vill!

Woodland
3/8/13, 9:18 AM
#109

#108 Många "regler" är glasklara och behöver inte tolkas!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jin Ling
3/8/13, 10:51 AM
#110

#109 Ja som denna tex passar bra idag på kvinnodagen

(1 Kor 14:34-35) kvinnorna skall tiga vid sammankomsterna: de har inte lov att tala utan skall underordna sig, som också lagen säger. Om de vill ha reda på något skall de fråga sina män när de har kommit hem, för det passar sig inte för en kvinna att tala vid sammankomsten.

Woodland
3/8/13, 4:28 PM
#111

Om du söker på sajten kan du läsa några av de otaliga ggr denna vers och detta ämne har genomgåtts här. Med hänsyn till versens historiska bakgrund uteslutes kvinnofientlighet : det är istället en praktisk ordningsfråga.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Joppo
3/8/13, 4:47 PM
#112

"Now it came about at the lodging place on the way that the LORD met him and sought to put him to death. Then Zipporah took a flint and cut off her son’s foreskin and threw it at Moses’ feet, and she said,“You are indeed a bridegroom of blood to me."

Gäller denna sedeslärande berättelse fortfarande? Dvs riskerar man att drabbas av Jahves dödsvrede om man inte täljer av den yttersta änden på sitt barns kön? Om svaret är nej, när upphävdes denna regel? Varför blir förresten Jahve så förargad över att detta lilla bihang sitter kvar på pojken? Om man utgår från skapelseberättelsen så är det ju han själv som skapat det. Dessutom gör ju den lilla skinnbiten inte så mycket väsen av sig och påverkar knappast omvärlden på något sätt överhuvudtaget. Mycket märkligt…

Off Topic så diskussionen fortsätter här.

Jin Ling
3/8/13, 6:10 PM
#113

#111 Ja som sagt -

Nej kristna följer bara de "regler" i bibeln som passar dem och tolkar dem som dem vill!

Woodland
3/8/13, 6:46 PM
#114

 #113 Bara därför att du upprepar ditt påstående blir det inte mer trovärdigt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Jin Ling
3/8/13, 9:02 PM
#116

#114 Nej det var rätt redan första gången jag skrev det

Men eftersom du bekräftade det med ditt inlägg så skrev jag det igen

Som sagt!

Woodland
3/8/13, 10:07 PM
#117

Diskussionen angående omskärelse är här.  Välkommna dit.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Jin Ling
3/14/13, 2:38 PM
#122

#100 > Däremot så finns det ett par bibelverser ang sex mellan människor av samma kön.

Vilka är dessa bibelverser? 

Menar du i gamla testamentet 3 Mos. 18:22 + 3 Mos. 20:13 och finns det fler?

Woodland
3/14/13, 5:51 PM
#123

Förre verserna listade i  # 122  finns berättelsen om städerna Sodom och Gomorra och deras förstörelse i 1 Mos. 19.  Berättelsen är välkänd.

Jesus sade ingenting specifikt emot homosexuella förbindelser men det betyder inte att han var för den homosexuella livsstilen.  De judar som lyssnade på Honom visste mycket väl vad skriftens ståndpunkt var så det var en icke-fråga. Man tog det för givet. Däremot, vad Han sade om äktenskapet var lika viktigt: dvs. att äktenskapet är mellan man och kvinna och har varit så sen begynnelsen. Matts. 19: 4-6

Längre fram i NT talas det om samkönade förbindelser i Rom. 1:25-28, 1 Kor.6:9, 1 Tim 1:10, Judas' brev 7 och Upp. 22:15 (hundar).  Ingenstans i bibeln behandlas homosexualitet på ett positivt sätt eller som någonting godkänt av Gud.  Däremot har varje homosexuell människa möjligheten att bli befriad från sin synd genom omvändelse precis som vilken syndare som helst.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jin Ling
3/15/13, 12:06 AM
#124

Varför är kristna/religiösa så sjukt upphängda på detta med homosexuella?

Inget annat i bibeln mm är tydligen så att det inte går att ändra, som att stena folk som jobbat på sabbaten tex Varför är just detta med homosex så viktigt mm?

tom Jesus egen förfader kung David gillade ju killar, ni vet David och Jonathan som älskar varandra. I andra Samuelsboken!

Är det OK?

Jojaton
3/15/13, 1:24 AM
#125

Personligen tycker jag mest att det är icke-kristna som är väldigt "upphängda på homosexuella". Diskussionen dras alltid upp, och det är sällan kristna som börjar. Det är min syn på saken iaf.

Personligen bryr jag mig inte överdrivet mycket, jag tror inte att Gud menat från början att det är så relationer ska se ut, men han har inte heller menat att det ska finnas relationer där man missbrukar makt och använder sig av våld eller liknande - det finns ändå för att vi lever i en fallen värld. 

Jag försöker älska alla människor, för att Gud säger att vi ska älska vår nästa som oss själva. (Mark 12:31, Matt 22:39) Men då ska jag ju älska MÄNNISKORNA, oavsett vad de gör för val i livet eller hur de beter sig - för det är inte min uppgift att döma. (Matt 7:3)

För mig är inte homosexualitet viktigt, jag tror inte det är rätt, men jag tror inte det är rätt att snacka skit eller supa sig redlöst full heller.

Johanna - Instagram

Annons:
Internettan
3/15/13, 7:48 AM
#126

#124:

Min uppfattning:

Det finns alltid människor som bara måste påpeka andras fel och brister, tyvärr också bland kristna. De glömmer att de själva också har sina fel. Aktiv homosexualitet är en synd bland andra, inte värre eller bättre än t ex att skvallra om folk eller att tänka något negativt om grannen. Eller att i ilska skälla på barnen som bara tjatar. Eller för den delen att som heterosexuell se sig själv som bättre och närmare Gud än en homosexuell. Det förhållningssättet blir ju i sig något som inte för en närmare Gud. Gud älskar alla människor även om han inte gillar det vi gör.

Om en del kristna verkar hänga upp sig extra mycket kring homosexualitet har det med deras personliga känslor att göra och inte om vad Bibeln säger. Kanske deras negativa känslor har att göra med att vi lever i en värld som blir mer och mer "överdriven"? Det räcker inte med att folk är sexuella hemma i sin egen kammare utan alla ska visa hela världen hur de lever, både hetero och homo. "llt är okej och normalt" och ju konstigare desto mer ska vi ge dem positiv uppmärksamhet. Det kan bli en sorts motreaktion från kristna till allt detta okejande som vi nästan är beordrade att ge eftersom det är politiskt korrekt. Och kanske också för att man nästan inte FÅR tro att homosexualitet är fel. Detta driver kanske fram tydliga motpoler?

Gud själv graderar inte synd utan definierar det som allt som inte är "kompatibelt" med honom. Alltså ingen som inte är lika ren och helig som honom kan vara i hans närhet. Det är helt enkelt en omöjlighet. Det spelar ingen roll om det handlar om mord eller om det handlar om skvaller, resultatet är detsamma. Det är därför vi alla behöver Jesus, där vi genom honom får räknas som rena.

Att stena folk var en regel Gud hade för folket Israel för att på något sätt konkret visa att synd får konsekvenser (tror jag, finns säkert bättre förklaringar). I det gamla förbundet var det fysiska yttre regler som gällde medan i det nya förbundet handlar det om det inre. Det är "på riktigt" som jag skrev tidigare.

Homosexualitet står det ingenstans något positivt om i Bibeln, utan allt som sägs verkar handla om att det är onaturligt. Men man kan förstås tolka det på annat vis, jag är inte helt säker.

tom Jesus egen förfader kung David gillade ju killar, ni vet David och Jonathan som älskar varandra. I andra Samuelsboken

Så om du älskar dina barn så har du sex med dem? Och om vi ska älska våra medmänniskor så ska vi göra det i sängen? Finns ingen annan innebörd av ordet "älska"?

#125:

Bra inlägg!

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
3/15/13, 9:58 AM
#127

# 124

Varför är kristna/religiösa så sjukt upphängda på detta med homosexuella? Inget annat i bibeln mm är tydligen så att det inte går att ändra, som att stena folk som jobbat på sabbaten tex Varför är just detta med homosex så viktigt mm?

Ämnet är mycket aktuellt för många, och inte bara för de kristna, pga de genomgripande ändringarna av samhällsnormerna som är på gång och som delvis redan har skett.  Man kan likna det med abortfrågan.  Homoförbindelser har genom tiderna ansetts som synd och otukt bland de kristna för flera orsaker.  Det är en förvrängning av Guds skapelsebild som jag beskrev i mitt förra inlägg.  Homoäktenskapet kan inte accepteras därför att det skymfar bilden i bibeln av Kristus och Sin brud (församlingen.)  Vidare leder en sådan livsföring ofta till skada fysiskt och psykiskt bland människor som dras in i det.

Som #126 skrev var stening ett straff i Israel för flera tusen års sen. Det är sant att Gud ser synd som synd och vi är alla födda i den men vissa synder har värre konsekvenser än andra.  Ett exempel -  Om jag hatar någon i mitt hjärta så är jag lika skyldig inför Gud som om jag hade mördat den personen enligt Jesus.  MEN om jag gör mitt hat synligt och konkret och mördar den personen har konsekvenserna blivit mångfaldigt värre för mina gärningar drabbar flera.  Sedan är det också detta med "ljuset" eller kunskapen om vad som är rätt och fel och vad som sker i okunskap.  De som har mera kunskap (fast att de väljer att ignorera den) kommer att stå inför en värre dom än de som syndar i okunskap.

tom Jesus egen förfader kung David gillade ju killar, ni vet David och Jonathan som älskar varandra. I andra Samuelsboken!  Är det OK?

I en iver att framställa bibeln som feltolkad gällande denna livsstil har några läst in saker i några av relationerna i de historiska berättelserna. Förutom David och Johnathans relation finns bland dessa berättelsen om Rut och hennes svärmor.  Det finns absolut INGEN grund för att påstå att de eller David och Johnathan var älskare.  Att påstå det är att helt dra ord ur sitt historiska och litterära sammanhang. Om David var homo hade han aldrig kommit så långt i Israel . . . det var dödsstraff på den synden.

Jag vill påpeka att kyrkans synsätt var/är att samkönade relationer är onaturliga och emot Guds ordning (synd) och därmed kan en person bli fri från dem genom Guds nåd i förlåtelsen.  Det ligger inget inneboende hat mot människor som är fast i detta utan en önskan att de skall bli fria och övervinna detta.  Några kanske motsätter sig det och hävdar att folk födds som homosexuella men det finns t.ex. inga vetenskapliga bevis för att stödja detta så vitt jag vet.  Och när en människa omvänds är det samma styrka i kraft som när Gud väckte Kristus från de döda.  Det innebär att Gud arbetar för den personens hela befrielse från sina laster vad de nu må vara.  För Gud är ingenting omöjligt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
3/15/13, 10:56 AM
#128

#126 Internettan_,

"Gud älskar alla människor även om han inte gillar det vi gör."_

Detta tycker jag är en motsägelsefull mening om utgår från hur Jahve beter sig i Bibeln. Du och jag har ju bland annat diskuterat stycket där Jahve hotar med att döda Moses om han inte omskär sin son. Anser du att du att Jahve beter sig kärleksfullt i denna situation?

Här finns några andra exempel där Jahve på olika (kärleksfulla?) sätt dräper människor som inte gör som han vill: http://rationalwiki.org/wiki/Examples_of_God_personally_killing_people

Hur kommer det sig förresten att Jahve slutat att röja runt nere på Jorden? Det har jag alltid undrat över hur kristna resonerar omkring. För mig som ateist så tycker jag det är ett tydligt exempel på att Bibeln bara innehåller påhittade sagor, men jag antar att ni har en annan syn på det hela :)

Internettan
3/16/13, 8:00 AM
#129

#128:

(Usch, nu blev det för långt svar igen. Jag kan inte skriva kort tyvärr…)

De där exemplen är svåra för oss människor att förstå. Vi ser godhet och kärleksfullhet som snällhet och att alltid skona från smärta. Men kärlek kan och måste ibland vara tuff. (Det vet varenda förälder även om människor och Gud agerar på olika nivåer med olika "verktyg".) Och när det gäller Gud så tror jag inte att han kan vara velig och upprätta ett förbund med vissa regler för att uppnå ett större syfte - för att sedan säga "oj, då lille vän, klart du slipper om du verkligen inte vill". Att döden är inblandad som straff känns ju väldigt grymt i våra ögon men som jag sa tidigare så ska vi alla dö på ett eller annat sätt ändå. Jordelivet kan vara både helt fantastiskt och fruktansvärt grymt och hemskt. Hade det inte varit så hade vi antagligen aldrig kunnat förstå vem Gud är och vad han erbjuder. Jordelivet är nog som en skola på många sätt och i den skolan räcker det inte att få dåliga betyg eller en muntlig anmärkning. Vi spelar i en helt annan liga.

Det gäller alltså att förstå helheten, och syftet och meningen med livet, för att få rätt perspektiv. Om vi är ateister och tror att det här jordelivet är det enda som finns och sen är allt slut, och att allt går ut på att ha det så bra som möjligt medan vi lever - då förstår jag om man ser döden och motgångar som meningslöst och fruktansvärt grymt. Men i ett annat perspektiv kan man se att allt har ett syfte. 

Hur kommer det sig förresten att Jahve slutat att röja runt nere på Jorden?

Vad vet vi om det? Vem vet vem/vad som ligger bakom våra händelser i livet? Nu tror jag inte att Gud ligger bakom allt som ser ont ut i våra ögon, men det kan vara så att han tillåter det onda pga hur vi beter oss. Men det finns också stora möjligheter att få hjälp från Gud och Gud kan alltid vända allt till något gott - om vi vänder oss till honom.

En del menar att det som händer i världen är konsekvenser av människans agerande i förhållande till Gud. Det dräller ju av katastrofer, krig och grymheter. Detta är kanske en försmak av hur det är när Gud inte är närvarande med sitt ljus. Det är vi som väljer.

Vi kanske tycker att vi ska få göra som vi vill och så ska Gud acceptera allt vad vi gör eftersom han älskar oss. Men det är inte kärlek. Kärlek är att se till så att allt blir gott i slutänden (och när det gäller Gud och människan så handlar det om evigheten). Sen att vägen dit inte är en dans på rosor… Hellre gå på en jobbig väg för att komma till ett härligt slutmål där jag får stanna för alltid - än att gå en bekväm trevlig väg där målet leder till en soptipp. Knepet är kanske att förstå att om vi får ta emot Jesu hjälp så blir den jobbiga vägen helt okej.

"Every point of view is a view from a point."

Joppo
3/16/13, 11:55 AM
#130

#129 Hehe 😃 Du skriver alltid långa romaner som svar. Men det är lugnt.

Jag är helt med på att godhet/kärlek även kan innefatta bestraffningar och disciplin. Dock anser jag (och säkert många andra) att Jahves straff är horribelt oproportionerliga i förhållande till "brotten". Nu hade man självklart en annan syn på detta för 2000 år sedan, men jag har ändå extremt svårt att se dessa handlingar utförda av en kärleksfull individ. Detta låter antagligen ganska respektlöst uifrån din troende kontext, men om man ser krasst på Jahves handlingar så framstår han snarare  som en blodtörstig diktator istället för en kärleksfull gud. Han påstås ju till exempel (kärleksfullt?) ha dödat hela Jordens befolkning och alla djur i Syndafloden. 

Angående Jahves röjande på Jorden så syftade jag på att han slutat att materialisera sig i en fysisk kropp på Jorden. Det var kanske lite oklart uttryckt. Enligt denna sida så finns det åtta exempel när Jahve tagit fysisk form i GT: http://www.blueletterbible.org/faq/don_stewart/stewart.cfm?id=1297

Vad anser du om att han slutat med detta? Ges det någon förklaring till detta i NT?

Woodland
3/16/13, 2:39 PM
#131

Kolla "Sonen i GT" under Artiklar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
3/17/13, 9:33 AM
#132

#130:

Om jag vränger till mig och ser på Gud på ditt sätt (= på det sätt jag själv gjorde förr) så vet jag precis vad du menar med att Gud verkar grym och orättvis. Jag tror att man antingen måste tänka på ett nytt sätt eller så väljer man att fortsätta se Gud som grym. För i det "lilla perspektivet", i den drabbades perspektiv, blir ju lidandet ofta jättestort och det kommer alltid att verkar orättvist och onödigt. Särskilt när våra "förseelser" i våra ögon är små.

När det gäller det där med "Jahves röjande på jorden" har jag inga svar. Men när jag ser Woodlands svar till dig så minns jag lite om det. (Att det förmodligen var Jesus då också?) Får läsa på lite själv.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
scout
4/1/13, 5:41 AM
#133

Ang #78 där lisora skrev:

Uhm. Men vad är FELET med att vara homosexuell? Vad säger Gud är fel i det? Vart står det och varför? Är det klartext eller är det något ni underförstått för ni läst mellan raderna? Jag förstår inte hur något som inte påverkar omgivningen och gör två personer lyckliga ska vara en synd, det verkar ganska ondskefullt om Gud anser det, eller?

Jag har full förståelse för att man som icke kristen reser den här frågan gång på gång, för utifrån en icke-troende perspektiv är den väldigt begriplig. Men många kristna trampar gärna i klaveret med att försöka göra sig till tolkar för Gud om vad Han kan tänkas ha menat med än det ena än det andra i Bibeln… Men egentligen är det en tankevurpa som uppstår när man ställer den här frågan utifrån ett kristet perspektiv. För man kan inte besvara den utan att förstå vem Gud är för den som är kristen. Och vem Gud är för alla…

När vi vill få en förklaring på vad tex "felet" skulle vara med att vara homosexuell, så grundar sig ju redan den frågan i en väldigt obiblisk vilja att få styra Gud egentligen… Man vill liksom få tala "förstånd" med Gud om vad jag som människa tycker är rätt eller fel… vilket oftast grovt förenklat är grundat i vad jag för stunden vill eller inte vill för min egen del… Den Bibliska sanningen är att där framgår inte exakt vad "felet" är, för att använda ditt ord… Där står att det är en styggelse. Och det kan betyda ganska många saker… 

Att ha en relation med Gud handlar däremot om något som kallas för underkastelse. Dvs när jag väljer att gå in i en relation med Gud, så säger jag rent bokstavligt adjö till min egen vilja och mina egna idéer om livet och allting och accepterar att Gud är Gud och att det är Hans vilja som from nu ska gälla i mitt liv. Dvs jag underkastar mig och väljer att ha tilltro till att den som skapat allting, den som har en plan för mig och alla andra som vill och den som håller i sin hand världens framtid osv…- Han har koll på vad Han gör. Dvs jag lägger ned min vilja och underkastar mig att Han bestämmer - inte jag… 

Detta är själva grunden för det kristna livet. Och alltså är det inte relevant för mig som kristen att ifrågasätta Hans bevekelsegrunder till varför något ska vara på ett visst sätt eller inte för att vara i enlighet med Hans vilja. Min uppgift som kristen är att göra Hans vilja - inte min…

Jag förstår inte hur något som inte påverkar omgivningen och gör två personer lyckliga ska vara en synd, det verkar ganska ondskefullt om Gud anser det, eller?

Här tex blir tankevurpan väldigt tydlig… Dvs den som påstår detta om att något inte skulle påverka omgivningen eller att ngt som gör ngn eller några personer lyckliga inte kan vara ngt ont - gör sig själv till tolk för väldigt mycket. Sanningen är att vi kan aldrig egentligen se eller förstå vad konsekvensen av våra handlingar är på jorden i det stora hela. Inte heller vad Gud kan ha haft för syfte för både de berörda personerna eller deras omgivning!! Vi kan inte veta det, för vi har inte facit. Det har bara Gud… (förutsatt förstås att Han finns, vilket ju den som är kristen litar till). Dessutom är ju alltså inte meningen med det kristna livet att göra sig själv lycklig på jorden… Det i sig är ett ur biblisk synvinkel ganska själviskt sätt att leva. Och som kristen ska mitt fokus vara Gud och att älska min nästa såsom mig själv… 

Den viktigaste uppgiften som Guds folk har på jorden är att vara kärl, för Gud genom vilka Han ska kunna verka och synliggöra sig för människor som ännu inte känner Honom. Inte att förverkliga oss själva eller skapa oss själva lycka, vare sig med relationer eller ngt annat. Som kristen ger man sitt liv till Gud och låter Honom använda dig till vad helst Han vill… Krasst uttryckt är det tex inte alltid meningen att just du ska leva i en egen lite bubbla av lycka och framgång på jorden för Gud. Guds plan för ditt liv kan lika gärna vara att som tex Simson eller Johannes Döparen göra en massa saker för Gud, som både är smärtsamma och som gör ditt liv kanske tom stundtals till ett rent helvete… Men som i slutänden räddar livet för evigheten för en väldans massa andra personer! 

Jag säger inte nu att Guds plan för alla människor är att leva plågsamma liv för Gud! För så är det ju verkligen inte! Men det är ett perspektiv som man som kristen måste ha när man betraktar den här typen av frågor som du har. Dvs vi kristna finns här på jorden för Guds skull, inte för vår egen skull… 

Alltså - exakt vad det är som är "fel" med något i Guds ögon, finns det inte alltid något logiskt eller världsligt begripligt svar på. Det finns svar på varför det omvända är bra… Dvs vad äktenskapet mellan man och kvinna är bra för, utifrån Guds synvinkel (dels att göra så att människor kan få födas och få komma till liv, och dels för att Gud genom äktenskapsförbundet kan skydda människor ifrån mycket onödigt ont och även synliggöra sig och sina löften till människor genom människor som är gifta och lever för Honom osv). Men tror man att Gud verkligen finns, så kan man också välja att lita på att Han vet vad han gör och att Han har koll på läget, och jag behöver därmed ingen förklaring på varför Gud tycker att man inte ska göra ngt! Det räcker om jag får förklaringar på vad Han vill att man ska göra! Och jag fattar också att det inte är min uppgift att ifrågasätta Honom - någonsin! 

Men en universell förklaring kan ändå vara att sånt som Gud reglerat i Lagen såsom något Han inte vill att människor ska göra med eller mot varandra, så finns det nästan alltid dels en andlig dimension på det. Dvs det kan ha en andlig betydelse, som vi inte ser, och som Gud valt att inte beskriva i Bibeln. Det kan också ha rent fysisk betydelse, dvs det kan påverka många människors möjlighet att hitta vägen till Gud - vilket ju om man ponerar att han finns, torde vara det allra allra viktigaste för alla människor att få upptäcka… Hypotetiskt skulle man kunna säga att om människor ägnar väldigt mycket energi och tid åt att tjafsa om den fina eller dåliga i att vara homosexuell, så lägger det skugga över Guds möjlighet att nå människor. Det kan också vara så att de krafter som styr världen under den tid som är kvar, och som enligt Bibeln ju inte är Gud, har ett stort intresse i att människor ska leva med varandra på andra sätt än så som Gud tänkt det… Och huvudsyftet med det är också att dra människor ifrån Gud… istället för till…

Alltså - det handlar väldigt sällan om din och min vilja och hur vi vill att saker och ting ska vara för just oss i våra egna liv… Utan det mesta handlar om vilken betydelse mitt liv på jorden kan få för andra människors möjlighet att hitta hem till Gud- förutsatt att man tror på att Gud finns… 

Finns inte Gud, så spelar det ju ingen roll hur människor väljer att leva sina liv… 

Jag hoppas att detta åtminstone kan ge en lite djupare inblick i hur man som kristen förstår Guds påbud i Bibeln… I övrigt hänvisar jag till mina tidigare inlägg, där jag poängterar att det heller inte är den kristnes uppgift att fördöma människor som på jorden väljer att leva i homosexuella relationer. För det är inte heller vår uppgift!! Vi förstår ju nämligen inte heller alla orsaker och anledningar till att Gud inte vill att människor ska leva så… Vi kan acceptera att där står så, och välja att leva vårt eget liv i enlighet med Hans vilja. Vi kan berätta att där står så i Bibeln för den som frågar, men i övrigt är vår viktigaste uppgift att leva på ett sätt som gör det möjligt för Gud att visa sig för andra människor genom oss. Inte att tala om för andra människor hur vi eller Gud tycker att de ska leva… 

Likaså, om man är homosexuell men tror på Gud och är kristen eller vill bli det, så är den personens leverne främst en sak mellan honom eller henne och Gud! Inte mellan honom/henne och mig eller en kristen församling och Gud… Skillnaden mellan dessa två är väsentlig och viktig för varje kristen person att förstå. En homosexuell läggning står inte i vägen för att en person ska kunna bli kristen och frälst!! Och det är det allra viktigaste att påpeka!!

Joppo
4/19/13, 11:19 AM
#134

En parlamentsledamot från Nya Zeeland håller ett episkt tal gällande samkönade äktenskap.

Här är länken: http://www.youtube.com/watch?v=pCDEiaoEP2U

Red av mod (vi tillåter inte videoklipp i inlägg)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
4/24/13, 10:12 PM
#138

Inlägg angående församlingen flyttades hit.  Off Topic här.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: